دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 دی 1395 - 18:36

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی: هدف دانشگاه آزاد ارتقای کیفی همه رشته‌ها به ویژه علوم‌پزشکی است

معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: سلامت جامعه در اختیار دانشجویان علوم‌پزشکی قرار دارد و هدف دانشگاه آزاد ارتقای کمی همه رشته‌ها به ویژه علوم‌پزشکی است.  
کد خبر : 149398

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عصر امروز یکشنبه 19 دی‌ماه دکتر سیدعلی ابطحی، معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست خبری که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، درباره فراخوان جذب هیات علمی در حوزه علوم‌پزشکی گفت: تا سال 92 حدود 1100 هیات علمی داشتیم، اما به دلیل اینکه برنامه ما در حوزه علوم‌پزشکی ارتقای کیفیت آموزش است، یکی از چالش‌های ما کمبود هیات علمی بود. لذا برای اینکه بتوانیم آموزش را توسعه بدهیم، باید هیات علمی را اصلاح می‌کردیم و براساس برنامه‌ای که از نتایج ارزشیابی درونی واحدهای پزشکی در کشور به دست آوردیم، همه 1100 هیات علمی را کسب و جذب کردیم.


او ادامه داد: جذب هیات علمی در دو نوبت بود که نوبت اول به اجرا درآمد و قراردادهایی منعقد شد و هیات علمی‌ها مشغول به کار شدند. تا چند روز آینده 500 نفر دیگر نیز براساس نیازها و فعالیت‌ها در هیات‌علمی علوم‌پزشکی جذب می‌کنیم. بنابراین تا پایان سال 95 به 1600 هیات علمی دست پیدا خواهیم کرد.


ابطحی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره اینکه آیا دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌ای برای توسعه کمی رشته‌های علوم‌پزشکی دارد یا نه، گفت: بعد از اینکه دکتر حمید میرزاده به ریاست کل دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد، اولین برنامه ایشان ارتقای آموزش بود و ما ارتقای آموزش را سرلوحه همه رشته‌ها به خصوص علوم‌پزشکی قرار دادیم.


معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: برنامه‌ریزی‌هایی را برای ارزیابی درونی از کل واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ترتیب دادیم. همچنین ارتقای آموزش و ترمیم کمی را از سال 92 تاکنون آغاز کرده‌ایم. به عبارتی در رشته‌های مهندسی و PHD بافت، علوم‌دارویی، اقتصاد مدیریت دارویی، سم‌شناسی، داروسازی و... در طول 4 سال به ارتقای علمی و آموزشی دست پیدا کرده‌ایم.


او تاکید کرد: در کارشناسی ارشد نیز گام‌های خوبی برداشته شده است و به توسعه‌های کمی و کیفی خوبی رسیده‌ایم.


ابطحی ادامه داد: 13 واحد دستیاری در دانشگاه‌های اصفهان و در توسعه دکتری حرفه‌ای 15 دانشکده پزشکی، 5 دانشکده داروسازی و غیره داریم و همچنین دکتری حرفه‌ای در علوم‌دامپزشکی، پزشکی، داروسازی در تبریز، کرمان، دامغان و غیره دایر شده‌اند و حدود 70 رشته در کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در این رابطه ایجاد شده است.


معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: باید تعداد دانشجویان و هیات علمی براساس استانداردها باشد، زیرا در مهرماه سال 92، 29 هزار دانشجو و در مهرماه سال 93، 8 هزار و 500 دانشجو داشتیم. یعنی حدود هزار نفر کاهش داشتیم. به این معنا که به ارتقای آموزشی دانشجویان اعتقاد داشتیم و داریم و براساس آمارها و ارزیابی‌هایی که وزارت بهداشت از دانشگاه‌ها انجام داده است، ما در سال 92 با آن شرایط یک نفر دانشجوی فارغ‌التحصیل 2.5 درصدی را داشتیم، اما امسال 26 نفر دانشجوی فارغ‌التحصیلی را با کیفیت و آموزش خوب داریم.


ابطحی هدف دانشگاه آزاد را تحویل دانشجوی رقابت‌پذیر به جامعه دانست و گفت: سلامت جامعه در اختیار دانشجویان علوم‌پزشکی قرار دارد، پس باید کمیت‌ها و کیفیت‌ها متناسب با ارزیابی‌هایی که خودمان قبول داریم، باشد. خوشبختانه جو بی‌اعتمادی که میان وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد وجود داشت نیز از بین رفته است.


او به واحد دانشگاه آزاد اسلامی قشم اشاره کرد و گفت: در گذشته دانشجویانی از واحد قشم به ما اعتراض داشتند که چرا در این واحد امکانات خوبی وجود ندارد، اما به لطف خدا توانستیم بیمارستان 300 تختخوابی را که 220 تخت از آن فعال است، ایجاد کنیم. باور کنید واحد علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قشم بهترین واحد دانشگاهی به شمار می‌آید.


سید علی ابطحی درباره اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در میان دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های علوم‌پزشکی در کشور در چه رنکینگ و رتبه‌ای قرار دارد، گفت: ما اعتباربخشی‌های آموزشی و درمانی داریم. درباره اعتباربخشی درمانی باید بگویم که حدود 10 سال است که این اعتباربخشی صورت می‌گرفت، اما بعد از اصلاحاتی به اعتباربخشی ملی تبدیل شد و این اعتباربخشی در حال اجرا شدن است.


او ادامه داد: برای اولین‌بار اعتباربخشی درمانی را در دانشگاه آزاد اسلامی در سال 92 شروع کردیم و ما از آن زمان فرهنگ‌سازی و اصطلاحات این امر را به دانشجویان، هیات‌های علمی و غیره آموزش دادیم و می‌دهیم. خوشبختانه در سال‌جاری تعدادی از بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی رتبه درجه یک اعتباربخشی را کسب کردند و ما درصدد هستیم تا سال آینده چند بیمارستان درجه یک عالی را داشته باشیم.


معاون علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: اعتباربخشی آموزشی یکی از اولویت‌ها و مسائل مهم دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌آید.


او به درصد قبولی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم‌پزشکی اشاره کرد و افزود: درصد قبولی ما 96.6 درصد است اما دانشگاه علوم‌پزشکی 94 درصد.


ابطحی به بیمارستان‌های دانشگاه آزاد در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: بیمارستان امام سجاد(ع) در تبریز حدود یک ماه پیش به دانشگاه آزاد تحویل موقت داده شد و ما بیمارستان‌هایی که در کازرون، شیراز، تهران و اردبیل هستند را به زودی بهره‌برداری خواهیم کرد. از طرفی تعداد بیمارستان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور به 15 عدد می‌رسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته