دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1395 - 16:52
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: (1)

دسترسی مخاطبان اینترنت به سایت‌های خارجی براساس نیازهایشان تعیین می‌شود/ رفع فیلتر توئیتر را دنبال می‌کنیم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: میزان دسترسی افراد به سایت‌های خارجی براساس نیازهای شغلی و علمی آنان تعیین می‌شود و دولت در حال پیگیری رفع فیلتر توئیتر است.
کد خبر : 143821

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم هم‌اندیشی صمیمانه اعضای هیات دولت و نخبگان جوان سراسر کشور در پاسخ به سوالات 10 نفر از جوانان حاضر در جلسه در رابطه با مشکلات فیلترینگ، پهنای باند و مشکلات فضای مجازی گفت: وظیفه همه ما است که فرهنگ‌سازی نحوه استفاده از فضای مجازی و اینترنت را به مردم آموزش دهیم که البته این سیاست را در پیش گرفته‌ایم. بر همین اساس با توجه به اینکه دسترسی ایرانیان به مطالب علمی و فناوری سایر کشورهای جهان محدود است، در نظر داریم میزان دسترسی افراد به سایت‌های خارجی را براساس نوع نیازمندی آنها در نظر بگیریم به طوری‌که 90 درصد مطالب سایت‌ها علمی و مفید است و 10 درصد نیز مطالبی است که برای برخی کشورها به عنوان مطالب عادی محسوب می‌شود، اما از نظر ما آن 10 درصد مطالبی فسادآمیز محسوب می‌شود. بر همین اساس در نظر داریم نوع مخاطب را برای دسترسی به این مطالب مورد توجه قرار دهیم زیرا مطالبی که برای گروهی از جامعه فسادآمیز تلقی می‌شود، برای گروهی دیگر مانند پزشکان ابزار کار است و باید به اطلاعات روز دنیا دسترسی داشته باشند. بنابراین میزان دسترسی افراد به مطالب مختلف را براساس نوع نیازمندی و شغل آنان در نظر می‌گیریم.


وی افزود: ما به جوانان اعتماد داریم و البته هرچه زمان بیشتری از این اعتماد می‌گذرد نشان می‌دهد که اعتماد دولت به جوانان بی‌جهت نبوده است.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ارزان‌شدن اینترنت و حتی رایگان بودن آن در برخی از کشورها گفت: در سه سال گذشته این چهارمین بار است که اینترنت را ارزان کرده‌ایم و البته باز هم بنا داریم که آن را پیگیری کنیم و حتی به اپراتورهای تلفن‌همراه توصیه کردیم که بسته‌های مختلفی متناسب با گروه‌های مختلف جامعه طراحی و در دسترس افراد قرار دهند، اما در هیچ‌کجای دنیا اینترنت رایگان نیست، البته ممکن است در برخی از رستوران‌ها، هتل‌ها و فرودگاه‌ها به صورت رایگان به افراد ارائه شود، اما همه کشورها برای استفاده مردم از اینترنت هزینه‌ای را در نظر گرفته‌اند.


واعظی یادآور شد: به دلیل مشکلاتی که از دولت قبل به دولت تدبیر و امید به ارث رسیده بود، در این سه سال بسیار تلاش کردیم که فضای بین‌المللی و حتی داخلی را آرام کنیم بنابراین وقتی آواربرداری دولت تمام شد، رونق کسب و کار با اولویت اشتغال برای جوانان و تامین معیشت برای طبقات پایین جامعه از سوی دولت انجام می‌شود.


وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم به جای رایگان کردن اینترنت، وضعیت معیشت مردم و جوانان را بهبود بخشیم.


وی در مورد تامین امنیت روانی خانواده‌ها در فضای مجازی گفت: ما به دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور هستیم به طوری که مردم احساس کنند از محتوای تولید داخل بهره‌مند می‌شوند، همچنین رفع تهدیدات فضای مجازی یکی از دغدغه‌های اصلی دولت محسوب می‌شود.


واعظی در پاسخ به سوال یکی از جوانان مبنی‌بر اینکه چرا علی‌رغم حضور رهبران سیاسی کشور در توئیتر این فضا برای مردم عادی فیلتر است و امکان استفاده از این فضا را به صورت عادی ندارند، گفت: دولت تدبیر و امید توئیتر را فیلتر نکرده است و این دولت تلاش دارد تا مردم دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند و برای انتخاب و فهم مردم احترام بسیاری قائل است، بنابراین ما باید به گونه‌ای فرهنگسازی کنیم که مردم به درستی فضای مجازی موردنیاز خود را انتخاب کنند. البته کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه مکانیزم پیچیده‌ای دارد و با توجه به اینکه توئیتر در دولت قبل فیلتر شده، برداشتن فیلتر آن کار پیچیده‌ای است، اما ما علاقه‌مند به استفاده مردم از فیلترشکن نیستیم و در راستای حل این مشکل تلاش می‌کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته