دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آذر 1395 - 18:53

معاون سازمان میراث فرهنگی: پیگیر مساله «ویلای نمازی» از طریق قوه قضائیه، شهرداری و وزارت راه هستیم

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می گوید برای جلوگیری از تخریب یا تغییر کاربری «ویلای نمازی»، از طریق قوه قضائیه، شهرداری و وزارت راه و شهرسازی پیگیر مساله هستیم.
کد خبر : 143489

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از ایرنا، ویلای نمازی ساختمانی مسکونی مربوط به دوره پهلوی دوم در تهران است که توسط جو پونتی ، معمار شهیر ایتالیایی طراحی و بین سالهای 1957 تا 1964 میلادی ساخته شده و به تاریخ 22 آبان 1386 با شمارهٔ ثبت 20154 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
در سالهای اخیر با پیگیری مالکان این بنا به قصد تغییر کاربری و رای دیوان عدالت اداری، این ثروت ملی و عمارت تاریخی، از فهرست میراث ملی کشور خارج شده و در آستانه تخریب و تغییر کاربری قرار گرفته است است.
محمد حسن طالبیان اظهار کرد: با نگاهی به ماجرای ویلای نمازی درمی یابیم که وقتی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران در دولت گذشته، پیشنهاد می دهد به جای این ویلا، یک هتل ساخته شود، پس از 6 ماه با تغییر مدیریت وقت، مدیر جدید با این استدلال که مدیر وقت برای اتخاذ چنین پیشنهادی از معاونت میراث فرهنگی استعلام و موافقتی نگرفته است نامه ای به شهرداری و سایر نهادهای مرتبط می نویسد تا این مساله کان لم یکن شود.
وی تاکید کرد: با شواهد و قرائن موجود، هیچکدام از مسئولان میراث فرهنگی وقت، تقاضای خروج از ثبت برای این عمارت نداشته اند و خود مالکین به قصد تخریب و تغییر کاربری، به دیوان عدالت اداری شکایت می کنند تا این مکان از فهرست آثار ثبتی میراث، خارج شود.
طالبیان گفت: برای همین منظور ما از یک طرف پیگیری های حقوقی از قوه قضائیه را ادامه خواهیم داد و از طرف دیگر از شهرداری و وزارت راه و شهرسازی خواهیم خواست تا برای جلوگیری از تخریب ویلای نمازی و باغ مربوطه، به روش مصالحه و زمین معوض اقدام لازم صورت پذیرد.
معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: تصمیم کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران در آن زمان برای صدور پروانه تخریب و تغییر کاربری، با توجه به دو دلیل مهم یکی اینکه اینجا در فهرست آثار ثبتی میراث فرهنگی بوده و دوم اینکه باغ هست، محل اشکال بوده و نباید چنین نقشه هایی را تایید می کردند.
طالبیان درباره وضعیت فعلی بنا نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه از زمان صدور پروانه شهرداری حدود دو سال گذشته است، از لحاظ قانونی خود به خود این مصوبه دیگر اعتباری ندارد و اگر قرار باشد اتفاق و تغییری در این ویلا ایجاد شود باید مجددا این فرایند طی شود.
وی یادآورشد: از طریق قوه قضاییه پیگیر هستیم تا باقی ماندن در فهرست آثار ملی تثبیت شود و از شهرداری تهران و وزارت راه و شهرسازی خواهانیم تا با مالکان مذاکره کنند تا در صورت توافق زمین معوض به آنها بدهند تا از تخریب این میراث ارزشمند به دوره مدرن تهران و نابودی این ثروت ملی جلوگیری شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب