دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1395 - 10:24
رئیس فدراسیون دوومیدانی در گفت و گو با آنا؛

برنامه‌ریزی کنیم، سال 2024 به مدال می‌رسیم/ نظام باشگاه‌داری ما غلط است و رشته‌های پایه رشد نمی‌کنند/ به جای حقوق به ورزشکاران پاداش می‌دهم

رئیس فدراسیون دوومیدانی گفت: مشکل اصلی در ورزش هایی پایه نظام باشگاه داری است. متاسفانه رشته های پایه در ایران مظلوم واقع شده اند. ما در رشته های چون شنا، دوومیدانی، ژیمناستیک و تیراندازی آن طور که انتظار می‌رود پیشرفت نکرده‌ایم.
کد خبر : 141474

گروه ورزشی آنا، فرزانه شریفی: ستون ورزش ایران در رشته های پایه شنا، دوومیدانی و ژیمیناستیک بسیار لرزان است. رشته‌های پایه ایران تا به امروز سهم ناچیزی در موفقیت و مدال آوری ایران در میادین مختلف ورزشی به خصوص المپیک داشته‌اند، در حالی که بخش قابل توجهی از موفقیت کشورهای پیشرفته در رشته‌های پایه خلاصه شده است. بیشترین تعداد مدال در المپیک ریو مخصوص رشته دوومیدانی بود که 47 مدال سهم ورزشکاران این رشته بود اما کاروان ایران با ده سهمیه ای که در رشته دو ومیدانی داشت، حتی نتوانست یک مدال کسب کند. در رشته شنا هم وضعیت به همین صورت بود، 4 شناگر ایران نتوانستند سهمیه المپیک کسب کنند و در نهایت ایران با یک سهیمه وایلد کارت به المپیک راه پیدا کرد که در نهایت آریا نسیمی شاد هم نتوانست نتیجه قابل قبولی در ریو به دست بیاورد. تیم ملی ژیمناستیک قریب به 50 سال است که در المپیک حضور نداشته است.


البته رشته دوومیدانی در سال 2012 برای اولین بار تک مدال نقره المپیک لندن را به نام خود ثبت کرد که موفقیت آنها هم چندان دوام نداشت و احسان حدادی که تنها مدال آور المپیک لندن بود در همان دور اول مسابقات المپیک ریو حذف شد. تمامی این نتایج نشان می دهد حال ورزش ایران در رشته های پایه خوب نیست و اگر این روند ادامه پیدا کند ما تقریبا در هیچ دوره و زمانی نمی توانیم به مدال آوری در رشته های پایه در المپیک امیدوار باشیم.


مجید کیهانی رئیس فدراسیون دوومیدانی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا درباره روند رشد ورزش ایران در ورزش های پایه گفت: «متاسفانه رشته های پایه در ایران مظلوم واقع شده اند. ما در رشته های چون شنا، دوومیدانی، ژیمناستیک و تیراندازی آنطور که انتظار می‌رود پیشرفت نکرده‌ایم. متاسفانه مدال آوری کاروان ایران در میادین رسمی و به خصوص تنها به چند رشته محدود شده است.»


در دومیدانی 8 سال دیگر به مدال می رسیم


رئیس فدراسیون دوومیدانی برنامه ریزی به صورت بلند مدت را تنها راه حل ارتقای ورزش‌های پایه دانست و گفت: «‌بعد از المپیک ما در رشته دوومیدانی سعی کردیم برنامه ریزی مدونی داشته باشیم و از همین حالا به دنبال مدال آوری باشیم، خوشبختانه با روی کار آمدن سلطانی فر و تاکید او بر مدال آوری در رشته های پایه، برنامه مدونی هم طراحی کرده ایم تا در این امر موفق شویم. اما نباید فراموش کرد رشته های پایه در ایران ضعیف هستند و آنها تا به یک رشد قابل ملاحظه ای برسند به یک پروسه زمانی طولانی مدت نیاز داریم. اگر شرایط در دو ومیدانی مهیا باشد ما حدودا 8 سال دیگر یعنی سال 2024 به مدال می رسیم. در حال حاضر در فدراسیون دوومیدانی نگاه ویژه ای به رده‌های پایه داریم .»


باشگاهها براساس سلیقه مدیرعاملان اداره می شود


وی با بیان اینکه موفقیت در رشته های پایه تنها وظیفه فدراسیون نیست، عنوان کرد: «ما اگر انتظار داریم ایران در رشته های چون شنا، دوومیدانی و یا ژیمناستیک در المپیک به مدال برسد باید همگی دست به دست هم بدهیم و ضعف ها و مشکلاتی این رشته ها را برطرف کنیم. بخش قابل توجهی از مشکلات رشته های پایه، نظام باشگاه داری است. باشگاه‌ها می توانند در توسعه ورزش نقش قابل ملاحظه ای داشته باشند اما وقتی یک باشگاه براساس سلیقه مدیرعامل اداره می شود وآنها هم تمایل دارند تنها در چند رشته خاص تیم داری کنند نمی توانیم به موفقیت رشته های پایه امیدوار باشیم.»


دانشگاه آزاد به لیگ دوومیدانی کمک بسیار زیادی کرد


وی اظهار کرد: «در لیگ دوومیدانی تیم های ذوب آهن، دانشگاه آزاد و تیم مقاومت به ما کمک بسیار زیادی کردند اما دوومیدانی ایران نیاز دارد تا تیم های بیشتری در لیگ حضور داشته باشند. در واقع به نظرم مشکل اصلی در ورزش هایی چون دوومیدانی نظام باشگاه داری است. متاسفانه باشگاه ها برای فوتبال هزینه‌های زیادی می کنند اما برای ورزش‌هایی همچون دوو میدانی، دوچرخه سواری و تیراندازی کمتر هزینه می شود و این در حالی است که درآمد ورزشکار باید از لیگ تامین شود.»


کیهانی ادامه داد: «تمامی باشگاه ها در ایران به صورت دولتی اداره می شوند بنابراین اگر ما به دنبال مدال آوری هستیم باید در باشگاه ها سرمایه گذاری کنیم و این کار هم با حمایت دولت و مجلس باید انجام شود. اگر به دنبال موفقیت در رشته های پایه هستیم باید اولوویت بندی کنیم و تنها به سوددهی فکر نکنیم.»


حق پخش به باشگاه ها برای حضور در لیگ انگیزه می دهد


رئیس فدراسیون دوومیدانی در پاسخ به این سوال که فدراسیون چه امکاناتی در اختیار باشگاه ها قرار داده است، عنوان کرد: « فدراسیون در حد توان خود امکانات حضور باشگاه ها را در لیگ فراهم کرده است. ما حق بخش مستقیم داریم و این خود برای باشگاه ها و تیم هایی که در لیگ حضور دارند انگیزه خوبی خواهد بود. همانطور که گفتم برای توسعه ورزش به خصوص ورزش پایه تنها نباید به سوددهی فکر کنیم. این موضوع با حمایت دولت و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک و مجلس محقق می شود. به هر حال تا زمانی که ورزش های پایه در اولویت دولت قرار نگیرند ما نمی توانیم انتظار موفقیت صد در صد داشته باشیم، البته ما در فدراسیون دوومیدانی به این باور رسیده‌ایم که با همه مشکلات نباید منتظر کسی بمانیم و هم اکنون همه تلاشمان را می کنیم تا برنامه ها را اجرا کنیم.»


بدهی فدراسیون کمتر از 150 میلیون تومان است


کیهانی به مشکلات مالی فدراسیون اشاره کرد و گفت: «در سال 95 فدراسیون ما جزو معدود فدراسیون‌هایی بود که بیشترین افزایش بودجه را داشت. زیرا نگاه مسئولان به ورزش دوومیدانی نگاهی توسعه ای شده است. با این حال من معتقدم باید درآمدزایی در درون فدراسیون بیشتر از این اتفاق بیفتد. امسال یک میلیارد و 140 میلیون تومان از حامیان مالی کمک دریافت کرده‌ایم و یک میلیارد دیگر نیز تفاهم نامه داریم. من زمانی که به فدراسیون آمدم رقم بدهی های فدراسیون 660 میلیون تومان بود که حالا کمتر از 150 میلیون تومان است.»


رئیس فدراسیون دوومیدانی در مورد وضعیت تیم ملی بزرگسالان اظهار کرد: «ما به دنبال جذب مربی برای احسان حدادی و تفتیان هستیم. خدا را شکر وضعیت حدادی روز به روز بهتر می شود و در حال ریکاوری است. شرایط سنی «کیم بوخونسف» دیگر اجازه کار را به او نمی دهد و ما هم به دنبال مربی دیگری برای حدادی هستیم. وضعیت بانوان هم خوب پیش می رود در حال حاضر 19 ورزشکار به اردوی تیم ملی نوجوانان دعوت شده‌اند تا عملکرد آنها را زیر نظربگیریم. هم اکنون ملی پوشان در ادوی جزیره کیش به سر می برند و دی ماه هم قرار است در تهران اردویی داشته باشیم.»


کیهانی در پایان با اشاره به قطع حقوق ورزشکاران که به تازگی اتفاق افتاده است ، اشاره کرد و گفت: «برخی قوانین در فدراسیون دوومیدانی وضع شده که با اساسنامه و آیین نامه کاملا مغایرت داشت. کدام یک از فدراسیون ها به ورزشکارانشان مادام العمر حقوق می دهند که ما باید چنین کاری می کردیم. ما حقوق ورزشکاران را قطع کردیم اما به جای آن برای آنها پاداش در نظر گرفتیم که در هر مسابقه ای که نتیجه خوبی به دست بیاورند پاداش خواهند گرفت که همین موضوع انگیزه آنها را دوبرابر می کند و رشد دوومیدانی را به دنبال خواهد داشت.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته