مترو تهران به 150 رام قطار جدید نیاز دارد/ استاندارد تولیدکنندگان آسانسور زیر سوال است
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد احمدی بافنده در ادامه نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره کمبود واگنها و ازدحام جمعیت در مترو توضیح داد: هماکنون ما به 150 رام قطار نیاز داریم (7 واگن یک رام قطار است) که میتواند جمعیتی حدود 2000 نفر را پوشش دهد مسلما اگر ما بتوانیم این قطارها را تامین کنیم از ازدحام جمعیت کاسته خواهد شد. البته باید فرهنگسازی هم صورت گیرد و ما برنامههایی از جمله مسیر دانایی که دانشآموزان را هدف خود قرار داده است برای فرهنگسازی اجرا کردهایم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنیبر اینکه با توجه به اعضای شورای شهر در برگزاری نمایشگاهها در شهر آفتاب چرا نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو در داخل شهر برگزار میشود، گفت: نمایشگاه ما عمومی نیست و در واقع میتوان گفت نسبتا تخصصی است اگر قرار باشد نمایشگاه را در سطح بزرگتر و فراگیرتر برگزار کنیم آن را به شهر آفتاب منتقل خواهیم کرد.
چرا برخی ایستگاهها آسانسور ندارند؟
وی درباره اینکه برخی از ایستگاهها آسانسور ندارند و این برای مسافران مشکلات زیادی را به وجود میآورد، توضیح داد: در ساخت تجهیزات ایستگاه پله برقی و آسانسور بخش مهمی را به خود اختصاص میدهند که در این زمینه 30 تا 40 درصد توان ساخت داخلی وجود دارد. امروز 8 برند تمام خارجی، نیمه خارجی و نسبتا داخلی پله برقیهای مترو را تامین میکنند اما هنوز هم استانداردهایی که ما انتظار داریم پوشش داده نمیشود و برخی از قطعات هم به دلیل تحریمها وارد کشور نمیشوند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو ادامه داد: وجود نداشتن آسانسور در برخی از خطوط مترو به این دلیل است که بین تولیدکنندگان اختلاف وجود دارد در واقع در بحث استانداردسازی آسانسورها برای استفاده در خطوطی که در عمق 60 متری زمین هستند مشکلاتی وجود دارد که هنوز از بین نرفته است.
بافنده با بیان اینکه هماکنون 300 آسانسور در داخل خطوط مترو فعالیت میکنند، اضافه کرد: آسانسورهایی که از آنها استفاده میشود دچار مشکل نیستند و شهروندان میتوانند در این خصوص اطمینان خاطر داشته باشند.
به گفته وی این سازمان ملی استاندارد است که باید متولی استانداردسازی آسانسورهای مترو شود.
PSD برای جلوگیری از خودکشی نیست
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمان قرار است از درهای ایمنی (PSD) برای جلوگیری از خطرات احتمالی یا خودکشیها در مترو استفاده شود، گفت: درهای PSD برای جلوگیری از خودکشی نیستند حتی در برخی از کشورهای خارجی از این درها استفاده میشود اما آمار خودکشی در مترو در آن کشورها بالاست.
بافنده ادامه داد: در موضوع درهای PSD هم با چند شرکت مختلف صحبت کردیم تا مشارکتهای لازم صورت گیرد شورای شهر به ما فرصت داده است تا در مدت زمانی معین از مناسبترین درهای ایمنی استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو با انتقاد از یکپارچه نبودن قطارهای مورد استفاده در سایر شهرهای ایران اظهار کرد: هر کسی در شهر خودش استاندارد داخلی دارد و باید بر آن اساس خرید انجام دهد به عنوان مثال امروز در شهرهایی که از صنعت مترو استفاده میکنند 5 الی 6 مدل قطار وجود دارد در این صورت این برای صنعتگر صرفه اقتصادی ندارد که بخواهد قطعهای را بسازد. اگر یک استاندارد ملی وجود داشته باشد و ساختن قطعات بومیسازی شود این شرایط را برای صنعتگر راحتتر میکند. امروز در دنیا متروهایی وجود دارد که واگنهایشان 50 سال مورد استفاده قرار میگیرند سیستم ریلی به راحتی فرسوده نمیشود و امکان اورهال(تعمیر)وجود دارد.
انتهای پیام/