دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 آذر 1395 - 15:01
در حاشیه بیست‌وپنجمین اجلاس سراسری نماز؛

سید طه هاشمی: دانشگاه آزاد اسلامی از شعاردادن و قشری‌نگری به دور است/ دین و اخلاق، در راس برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی

بیست‌وپنجمین اجلاس سراسری نماز، صبح امروز در استان البرز با حضور دکتر سیدطه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و سایر مسئولان و فعالان این حوزه برگزار و از دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل ترویج امر مهم نماز تقدیر شد.
کد خبر : 140737

دکتر سید طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در حاشیه این اجلاس گفت: «این برنامه در واقع یک حرکت عظیم معنوی است که جناب آقای قرائتی، مبدع و مبتکر آن بوده است و هر سال دستگاه‌هایی که در امر اقامه نماز اهتمام ویژه‌ای داشته‌اند، در این اجلاس از آنها تقدیر می‌شود. نماز از ارکان دین ماست و عالی‌ترین جلوه عبودیت انسانی است. نماز موضوعی است که در همه ادیان قبل از اسلام هم بوده است و شاید اصلی‌ترین اتصال عبد را به معبود برقرار می‌کند. بنابراین نماز اهمیت بسیار بالایی دارد و در آیات و روایات و دستورات دینی ما به اهمیت و جایگاه آن تاکید شده است.»


هاشمی گفت: «امروز به‌ویژه جامعه جوان ما به دلیل اینکه در معرض آسیب‌ها و چالش‌های متعددی است، باید کسانی که در حوزه برنامه‌ریزی بخش‌های فرهنگی اجتماعی مراکز آموزشی به‌ویژه آموزش عالی کشور سهم و نقش دارند، اهتمام ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ اقامه نماز داشته باشند.»


دین و اخلاق در راس برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد


او افزود: «نماز فی‌نفسه علاوه بر اینکه یک سری حرکات و اذکار است و در واقع انسان را در ارتباط خاصی با خدا قرار می‌دهد، اثرات معنوی بر انسان‌ها می‌گذارد و آنها را از بسیاری از مشکلات، سختی‌ها، آسیب‌ها و پرتگاه‌هایی که در مقابل آنهاست، حفظ می‌کند و این موضوعی است که تجربه شده است.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «خوشبختانه امروز دانشگاه آزاد اسلامی هم بیشترین اهتمامش این است که بتواند فرهنگ دینی و اعتقادی را در جامعه جوان ترویج کند. برنامه‌های بسیار خوبی هم در این زمینه داشته‌ایم که در 8 محور طراحی شده‌اند و در راس آنها بحث دین و اخلاق قرار دارد. طبیعی است که امروز جوانان ما چون امکان دسترسی آسان به بسیاری از اطلاعات را دارند، ما نیز باید برنامه‌هایمان، برنامه‌های ویژه و جالبی باشد که بتواند به نیاز آنها پاسخ بدهد. این کار در دانشگاه آزاد اسلامی به‌ویژه در سه سال اخیر با جدیت آغاز شده است.»


اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌های ماندگار فرهنگی، عامل جذب جوانان بوده است


او درباره برنامه‌های آتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: «خوشبختانه در همه چهارصد واحد دانشگاه آزاد اسلامی از نظر شکلی و ظاهری و در قالب طرح‌های ماندگار فرهنگی، کار بزرگی که کرده‌ایم این بوده است که مساجد زیبایی را بنا کرده‌ایم و همین مساجد می‌توانند با معماری زیبای اسلامی خود عاملی مهم برای جذب جوانان باشند. همچنین امکان تشکیل کارگاه‌های آموزشی و توجیه فلسفه نماز برای واحدهای مختلف دانشگاهی فراهم شده است. ما از استادان دانشگاه و شخصیت‌هایی که بتوانند این جایگاه را تبیین کنند در این زمینه استفاده کرده‌ایم.»


هاشمی درباره اهمیت تشویق جوانان به امر نماز گفت: «ترغیب جوانان به امر نماز که یک اساس و رکن در دین مبین اسلام است، با اکراه و اجبار ممکن نیست. ما باید امکانی را فراهم کنیم که جوانان با طیب خاطر و علاقه به اقامه نماز بپردازند.»


نباید مباحث دینی را به سوی تشریفات و تصنعات کشاند


او افزود: «به اعتقاد من معضلاتی امروزه در محافل و میان جوانان هست که اگر حقیقتا نماز ترویج پیدا کند و حقیقت نماز برای جوانان تبیین و تفسیر شود، مطمئنا از آسیب‌های اجتماعی مصون خواهند شد. جامعه‌ای بیشتر در معرض چالش و مشکل هست که از معنویات فاصله گرفته باشد. یکی از مسیرهای اصلی که بشر را به معنویت نزدیک می‌کند، نماز است و طبیعی است که ما در صدر برنامه‌های فرهنگی، اهتمام به مسایل دینی به‌ویژه امر نماز را در دستور کار داریم.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی درباره میزان تاثیرگذاری برگزاری چنین اجلاس‌هایی گفت: «این‌گونه برنامه‌ها بیشتر برای تشویق است و ما بسیاری از مباحث دینی را نباید به سوی تشریفات و مسائلی ببریم که حالتی تصنعی به خود بگیرند. باید از حاج آقای قرائتی به دلیل خلوصی که دارند و به‌ویژه در این برنامه هم شاهد آن بودیم و نیز از برگزارکنندگان این اجلاس تشکر کرد. این برنامه‌ها امکانی را فراهم می‌کنند که کسانی‌که مدیریت کرده‌اند، برنامه‌ریزی کرده‌اند و براساس آمارها موفق بوده‌اند، تشویق شوند و کارشان را ادامه دهند. اما مشوق اصلی خداست و آدم باید احساس کند که از سوی خداوند متعال مورد قبول قرار می‌گیرد.»



دانشگاه آزاد اسلامی از شعاردادن و قشری‌نگری مبراست


هاشمی درباره تقدیر از دانشگاه آزاد اسلامی در بیست‌وپنجمین اجلاس سراسری نماز و دلایل آن نیز گفت: «به نظر من اولین چیزی که در دانشگاه آزاد اسلامی محسوس بود، پرهیز از شعاردادن و قشری‌نگری است. بعضی اصرار دارند که فقط به ظواهر بپردازند و تصورشان این است که با پرداختن به ظواهر می‌توانند به مغز و عمق دین برسند. در حالیکه چنین چیزی درست نیست. دین یک ظاهری دارد و نماز به عنوان پرچم دین است ، همچنین دین یک باطنی دارد و آن ارزش‌هاست.»


او افزود: «ما در دانشگاه آزاد اسلامی شعار‌زده نیستیم. ما سعی می‌کنیم براساس واقعیت‌ها حرکت کنیم و چون دانشجویان احساس می‌کنند برنامه‌های ما تصنعی نیست و بیشتر برای اعتلای فرهنگی است، همکاری می‌کنند و یکی از جلوه‌های خاص آن هم، حضورشان در نماز و برنامه‌های مرتبط با آن است.»


غرفه نماز در نمایشگاه دستاورهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی برپا می‌شود


هاشمی در پایان گفت: «در نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی، هر سال روسای واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در یک روز که معمولا 29 بهمن هر سال است، دور هم جمع می‌شوند که موضوع اجلاس امسال هم فرهنگی است و نماز در آن جلوه اصلی را دارد و در حاشیه این امر مهم، نمایشگاه دستاوردهای فرهنگی را نیز داریم که قطعا غرفه نماز در این نمایشگاه از مهمترین غرفه‌های آن خواهد بود.»


به گزارش خبرنگار آنا ، دانشگاه آزاد اسلامی در ارزیابی بین 107 دستگاه اجرایی کشور شامل وزارتخانهها، سازمان ها و نهادهای دولتی در امر اقامه نماز با رای هیات داوران ستاد اقامه نماز کشور، شایسته تقدیر شد.


ستاد اقامه نماز کشور در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز ، از دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل عمکرد مطلوب در این حوزه تجلیل کرد. در این اجلاس که صبح امروز با شعار «نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی» و با حضور ۴۵۰ میهمان ویژه از ۳۰ استان کشور در مجتمع دانشگاهی امام خمینی (ره) کرج برگزار شد، دکتر سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی ، به نمایندگی از این دانشگاه لوح تقدیر ستاد اقامه نماز کشور را از آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس دستگاه قضا و حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رییس ستاد اقامه نماز کشور دریافت کرد.


در بیست و پنجمین اجلاس سراسری نماز ، علاوه بر دانشگاه آزاد اسلامی ، از وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش ، وزارت کشور، کمیته امداد امام خمینی(ره) ، سازمان بهزیستی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تجلیل شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته