دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1395 - 10:26
سارا سادات خادم الشریعه در گفت و گو با آنا؛

شاید اگر به تساوی رضایت نمی‌دادم، می‌باختم/ دیگر مقابل هیچ حریفی نمی‌ترسم

بانوی شطرنج باز ایران گفت: حریف اوکراینی ام به دلیل شرایط نامناسب روحی که داشت به من پیشنهاد داد بازی را با تساوی به پایان برسانیم و من هم قبول کردم. فکر می کنم کار فوق العاده ای انجام ندادم، چرا که هر کسی جای من بود این تصمیم را می گرفت.
کد خبر : 139867

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، سارا سادات خادم الشریعه، دختر خبرساز این روزهای شطرنج ایران و بلکه ورزش ایران است. او نماینده ایران در مسابقات گرندپری شطرنج بانوان جهان بود و توانست در جایگاه سوم مشترک این دوره از رقابت‌ها قرار بگیرد. اما نکته قابل توجهی که این استاد بزرگ شطرنج را بیشتر از همیشه بر سر زبان ها انداخته است، اقدام تحسین برانگیز او در رقابت‌های گرندپری بود. خادم الشریعه مقابل حریف اوکراینی باید بازی می‌کرد اما به دلیل وضع نامناسب روحی حریفش به تساوی رضایت داد. این حرکت او بسیار مورد توجه قرار گرفت و حرکت خادم الشریعه با پوریای ولی و جهان پهوان تختی مقایسه شد. در زیر گفت و گو خبرنگار آنا با این بانوی شطرنج باز ایران بخوانید:


در اولین دوره آخر شدم اما در این دوره سوم


خادم الشریعه در مورد رقابت‌های گرندپری اظهار کرد: «‌مسابقات گرندپری از مسابقات معتبر جهان است و از لحاظ رنکینگی سطح بسیار بالایی دارد. در این دوره هم تمام قهرمان جهان و اروپا حضور داشتند. من تاکنون تجربه حضور در سه گرندپری را داشتم که در اولین گرندپری آخر شدم، در دومین گرندپری که در ایران برگزار شد رتبه دوم را به دست آوردم و در سومین گرند‌پری که همین مسابقات بود به جایگاه سوم رسیدم. اگرچه نتوانستم جایگاه دوم رقابت های گرندپری تهران را تکرار کنم اما از نتیجه ای که به دست آوردم راضی هستم. در این رقابت‌ها من به عنوان سهمیه میزبان بودم و مستقیم دعوت نشدم بنابراین در ابتدا فاصله‌ام با رقبا زیاد بود. ضمن اینکه در مسابقات گرند‌پری بسیاری از شطرنج بازان به نتیجه تساوی راضی بودند که من هم چندین نتیجه تساوی به دست آوردم و فکر می کنم نتیجه قابل قبولی بود.»



هر کس دیگری جای من بود به تساوی رضایت می داد


خادم الشریعه همچنین در مورد حریف اوکراینی‌اش و توافق نتیجه تساوی در بیست دقیقه ابتدایی بازی‌ گفت: «‌حریف من مشکلی نداشت اما متاسفانه 20 دقیقه قبل از برگزاری مسابقه دوست فرانسوی او دچار حمله قلبی شد و او به همراه دوستش به بیمارستان رفت. من وقتی به سالن رسیدم سرداور مسابقات جریان را برای من توضیح داد و قبول کردم که بازی با تاخیر آغاز شود. حریف اوکراینی‌ام وقتی به سالن رسید وضعیت خوشایندی نداشت به همین دلیل او خودش به من پیشنهاد داد که با تساوی بازی را به اتمام برسانیم که من هم قبول کردم و با نتیجه تساوی بازی به پایان رسید. فکر می کنم اگر هر کسی دیگری هم به جای من بود چنین تصمیمی می گرفت چرا که حریف اوکراینی من واقعا وضعیت خوبی نداشت، از طرفی اگر بازی را ادامه می‌دادم نمی‌دانستم که برنده می شوم و شاید بازی را می‌باختم. اما می توانستم با اعلام اینکه او دیر به سالن آمده و بازی را با تاخیر آغاز کردیم اعتراض کنم و برنده این بازی شوم اما از نظر انسانی این کار قشنگ نبود.»


ادامه بازی اما از نظر انسانی درست نبود


وی عنوان کرد: «‌حریف اوکراینی من بسیار قوی است و من در گرندپری قبلی که در تهران برگزارشد نتیجه را به او واگذار کرده بودم. قطعا نتیجه مساوی برای من خوب بود البته همه تلاشم را کردم که پیروز شوم ضمن اینکه با مهره سفید هم بازی می کردم و یک برتری جزئی نسبت به حریف داشتم اما ممکن هم بود که بازی را واگذار کنم. به هر روی من با آمادگی کامل ظاهر شده بودم و ترجیح می دادم بازی کنم و خودم را محک بزنم اما آن اتفاق اجازه نداد.»


در ورزش تنها برد و باخت شرط نیست


بانوی شطرنج باز ایران در مورد بازتاب کارش در ایران اظهار کرد: «‌من کار فوق العاده‌ای انجام ندادم، چرا که هر کس دیگری جای من بود هم همین کار را انجام می داد. این میزان توجه برای من ارزشمند است و فدراسیون کشتی و کمیته ملی المپیک هم به من پیام دادند که از همه آنها تشکر می کنم. به هر حال در ورزش تنها برد و باخت اهمیت ندارد.»


خادم الشریعه همچنین به بازتاب حرکت تحسین برانگیزش در جوامع بین المللی هم اشاره کرد و گفت: «‌این موضوع موقع مسابقات مطرح نشد، اما سرداور بعد از پایان مسابقه آن را مطرح کرد که در رسانه های خارجی هم بازخورد داشت و فدراسیون جهانی شطرنج پیام تشکر برای فدراسیون شطرنج ایران ارسال کرد.»


دیگر مقابل هیچ حریفی نمی ترسم


او در مورد تساوی‌اش مقابل قهرمان جهان «الکساندر کستنیوک» از روسیه گفت: «بازی مقابل قهرمان جهان همیشه استرس و نگرانی‌های خاص خودش را دارد چرا که من از بچگی بازی‌های او را دنبال می‌کردم و زمانی که من ده ساله بودم او قهرمان جهان بود. وقتی مقابل او قرار گرفتم استرس بالایی داشتم اما رفته رفته شرایطم بهتر شد. شرایط خیلی خوب پیش می رفت تا اینکه با یک اشتباه خودم را در وضعیت بدی قرار دادم و به شدت نگران شدم. من هیچ زمانی مهره شاهم در وضعیت ناامنی قرار نمی گیرد.به هر حال بازی ادامه پیدا کرد و حریفم هم دچار یک اشتباه شد و نتیجه به تساوی کشیده شد. من از اینکه مقابل قهرمان جهان شکست نخوردم خوشحال هستم اما از اینکه بازی برد را به تساوی رساندم از خودم ناراحت بودم. به هر حال رویارویی با این حریف برای من تجربه خوبی شد چرا که باعث شد مقابل هیچ حرفی ترس به دلم راه ندهم و با اقتدار بازی کنم.



ادغام لیگ مهمترین اتفاق امسال بود


خادم الشریعه در مورد مسابقات پیش روی و وضعیت شطرنج ایران خاطرنشان کرد: « مهمترین مسابقه پیش روی ما مسابقات قهرمانی جهان است که برای اولین بار میزبانی آن به ایران سپرده شده است و از این نظر برای ما امتیاز ویژه‌ای محسوب می‌شود اما قبل از آن هم قرار است یک مسابقه سریع جهان در کشور قطر برگزار شود که در آن رقابت ها هم قرار است شرکت کنم. خدا را شکر فدراسیون تا جایی که در توانش بوده از ما حمایت کرده است و در حال حاضر یک مربی خارجی داریم و اردوهایمان هم به صورت متمرکز در حال برگزاری است. شرایط لیگ هم با توجه به اینکه امسال برای اولین بار ادغام شده است خوب بوده چرا که باعث شد شطرنج بازان در تیم های مختلف پخش شوند و سطح رقابت‌ها یکسال نباشد. سال گذشته که لیگ بانوان مستقل برگزار شد، تقریباً همه بازیکن‌های خوب در یک تیم بودند که همین رقابت بین شطرنج بازان را کم کرده بود ولی ادغام لیگ، سطح آن را بهتر و رقابت را بیشتر کرده بود.»


قصد آموزش به کسی را ندارم چون خودم افت می کنم


این بانوی شطرنح باز ایران که حالا تنها استاد بزرگ شطرنج بانوان هم محسوب می شود در مورد برنامه هایش در آینده گفت: « باتوجه به اینکه شطرنج محدودیت سنی ندارد بنابراین تا هر زمانی که بخواهم می توانم ادامه دهم. اکثر شطرنج بازانی که به صورت حرفه‌ای بازی می کنند به هیچ عنوان وارد مقوله آموزش یا مربیگری به دیگر شطرنج بازان نمی شوند چرا که باعث می شود خودشان افت کنند. من هم این کار را نمی کنم.»


خادم الشریعه البته در پایان اظهار کرد: «‌سال گذشته باید در کنکور شرکت می کردم اما به دلیل مسابقات شطرنج نتوانستم درس بخوانم اما امسال از بهمن ماه قرار است درس بخوانم و به دانشگاه بروم.»


*گفت‌وگو: فرزانه شریفی


انتهای پیام/

برچسب ها: شطرنج گرندپری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته