وجود بیش از 500 عضو هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی، شاخص برتر بزرگترین مرکز آموزش عالی در کردستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر محمدقربان کیانی در جلسه دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سفر به کردستان با رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان اعلام کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی در دوره تصدی میرزاده و اعمال تدابیر و سیاستهای وی در راستای توسعه کمی و کیفی این مجموعه شاهد بروز تحولاتی اساسی و زیر ساختی بوده است. عملیاتی شدن طرحهای تجمیع و فعالشدن واحدهای دانشگاهی در رویکرد نسبت به اجرای طرحهای دانشبنیان و سرمایهگذاریهای اقتصادی بر مبنای آن و حمایتهایی که در قالب تشکیل مراکز رشد واحدهای فناوری از ایدههای دانشبنیان شده است تنها بخشی از این تحولات بوده است.»
کیانی با تأکید بر تلاش در مسیر کیفیسازی برنامههای این دانشگاه عنوان کرد: «در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان یک مرکز رشد واحدهای فناور در سنندج و دو مرکز اقماری در دیگر شهرستانها راه اندازی شده که فعالیت های دانشبنیان قابل توجهی در آنها صورت گرفته است.»
وی اضافه کرد: «بیش از 25 واحد فناور در این مراکز مستقر بوده و علاوه بر آن پنج شرکت با رتبه دانشبنیان در این مراکز شناسایی و به تولید محصول تحت حمایت مادی و معنوی دانشگاه آزاد اسلامی مشغولند. دو آزمایشگاه تخصصی واحد سنندج نیز از مجموعه ساها پس از ارزیابیهای دقیق و سنجش تجهیزات حرفه ای مراجع ذیصلاح به عضویت شبکه آزمایشگاههای تحقیقاتی نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته تا مورد استفاده پژوهشگران و محققان باشد.»
دبیر هیأت امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان با نقد نگاه تبعیض آمیز در ارزیابی مراکز آموزش عالی کشور عنوان کرد: «رکن اصلی ارزیابی شاخصهای توسعه در دانشگاه تعداد اعضای هیأت علمی است که در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی کردستان با وجود نزدیک به 540 عضو هیأت علمی که تنها تعداد 364 نفر آنان در واحد دانشگاهی سنندج مشغول به کار هستند و بر این اساس نسبت دانشجو به استاد در این دانشگاه 26 به 1 است که خود حکایت از وضعیت مطلوبتری به نسبت استاندارد و ایده آل دانشگاهی دارد.»
وی شاخص رتبه بندی و امتیازدهی به مراکز آموزش عالی را مورد توجه قرار داده و موقعیت اعتبار علمی واحد دانشگاهی سنندج را معادل دانشگاههای برتر کشور نظیر تهران و صنعتی شریف دانست.
کیانی مباحث انتقادی خود با استناد به گزارش وضعیت نامطلوب مراکز دانشگاهی جامع علمی کاربردی و پیام نور در استان از وزیر علوم برای تعیین تکلیف ماهیتی این مراکز خواست تا بالأخره تعلق آنها به بخش خصوصی یا دولتی معین شود تا بتوان در ورود به یک مکانیسم کارشناسی شده دانشگاهی مزیتهای رقابتی میان مراکز دانشگاهی بخش خصوصی به ویژه در بستر فرصتهای برابر فراهم آمده حاصل شود.
وی در انتقاد نسبت به سیاستهای دوگانه حاکم بر مکانیسم مدیریتی آموزش عالی در کشور گفت: «متأسفانه امروز مقدرات دانشگاههای بخش خصوصی در اختیار و اراده رقبای آنها در بخش دولتی قرار دارد و حاصل کار آن است که دانشگاهی دولتی که در اساسنامه تأسیس خود با هدف تربیت تکنسین، وظیفه مهارت آموزی داشت بدون تمهید مقدمات و شاخصهای لازم امتیاز دایر کردن مقطع دکتری تخصصی میگیرد و 5 برابر شهریه هر دانشجوی دانشگاه آزادی از محل اعتبارات دولتی و بیت المال کشور هزینه میکند در نهایت هم کارآمدی بخش خصوصی را در تربیت نیروی انسانی ندارد و همچنان با ورشکستگی از محل بودجه دولتی ارتزاق می کند و ادامه حیات دارد.»
کیانی افزود: «در حوزه مدیریت آموزش عالی اثبات شده که اکنون موفق ترین دانشگاه ها در دنیا به بخش خصوصی تعلق دارند و وجود فرصتهای رقابتی در میان آنها انگیزه توسعه کمی و کیفی آنهاست و بنابر این نقش حمایتی وزارت علوم از این نوع دانشگاهها در کشور که دانشگاه آزاد اسلامی برترین نمونه آن است، حیاتی و ضروری خواهد بود.»
رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با توجه به آمار حدود 17 هزار دانشجو در مراکز دانشگاه آزاد اسلامی کردستان، وجود بیش از 180 عضوی هیأت علمی بورسیه و اشتغال بیش از نیمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی استان کردستان در دانشگاه آزاد اسلامی و جذب بیش از نیمی از دانش آموختگان دکتری تخصصی استان به عنوان عضو هیأت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی که تأثیر عمیقی در ممانعت از خروج نیروی انسانی نخبه تحصیل کرده و متخصص بومی از کشور و منطقه داشته است، حمایت بیشتر و توجه ویژه وزارت علوم و تحقیقات از این مجموعه دانشگاهی بزرگ را به عنوان رسالت و وظیفه لازم دانست و پشتیبانی مرکز گسترش تحصیلات تکمیلی از توسعه و تأسیس رشته های تحصیلی جدید در این مقاطع را در دانشگاه آزاد اسلامی همراه با نظارت دقیق وظیفه مسلم و انکارناپذیر این وزارتخانه خواند.
انتهای پیام/