دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 فروردين 1394 - 09:21
نشنال اینترست طی گزارشی منتشر کرد

اوباما در برابر افزایش قدرت ایران در خاورمیانه چه خواهد کرد؟

لحن گزارش‌های سالیانه سازمان ملی اطلاعات آمریکا در سال 2013 و پیش از آن نسبت به ایران با رویکرد این سازمان در دو سال گذشته تفاوت بسیاری دارد.
کد خبر : 13546

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا و به نقل از «نشنال اینترست»، «مارینا شلبی» و «یان داف»، دو محقق برجسته در «مرکز سیاست‌ خاور نزدیک در واشنگتن»، تحقیقی در خصوص سوابق رویکرد سالیانه رئیس سازمان ملی اطلاعات آمریکا نسبت به تهدید ایران در جهان انجام داده‌اند.


طبق تحقیقات این دو محقق برجسته، در حالی که نگرش آمریکا به ایران در سال 2013 و پیش از آن، ایران را به عنوان یک کشور حامی تروریسم و دارای اهداف هژمونیک معرفی می‌کرد، در گزارش‌های دو سال بعدی، این رویکرد تغییر محسوس داشته است و ایران را به عنوان کشوری که « در تلاش جهت کاهش اختلافات فرقه‌ای در منطقه» معرفی کرد.


گزارش 2013 سازمان ملی اطلاعات آمریکا و 2014 همین سازمان تغییر لحن بارزی نسبت به ایران دارد.


در ارزیابی گزارش 2014 آمده‌است: ما این‌طور برآورد می‌کنیم که رویکرد توام با مسئولیت‌پذیری ایران در حمایت از جوامع شیعه منطقه، اگر چه با قصد کاهش اختلافات فرقه‌ای صورت می‌گیرد.


گزارش‌های اخیر حامل اهمیت بسزایی هستند: این گزارش‌ها جزئیات دقیق و کامل‌تری از قصد رهبران ایران در کوتاه مدت و میان مدت در منطقه ارائه می‌دهند.


این امر برای تصمیم‌گیرندگان آمریکایی بسیار مفید است. آنچه خیلی روشن نیست، هدف ایران در دراز مدت، پیامد آن برای اهداف آمریکا در منطقه و استراتژی بزرگ آمریکا در منطقه است.


پاسخ به این سوال، اما نه بر عهده رئیس سازمان ملی اطلاعات آمریکا که بر دوش دولت اوباماست. ایران در ده سال آینده چه می‌خواهد؟ و همچنین در بیست سال آینده و سپس در سی سال بعدی؟ آیا قصد دارد نوعی امپراتوری منطقه‌ای تشکیل دهد؟ اگر پاسخ مثبت است، چه نوع امپراتوری خواهد بود؟ آیا همسایگان ایران به قدر کافی قدرتمند هستند که مانع این امر شوند؟ ما چطور؟ اگر نفوذ ایران افزایش یاید، آیا رقبای فعلی آن، سر تسلیم در مقابل ایران فرو خواهند آورد و یا به مقابله بر می‌خیزند؟ این مسئله چه ارتباطی با خطرات احتمالی یک ایران هسته‌ای خواهد داشت؟ آیا ایران می‌تواند برقرار کننده ثبات باشد؟ یا اینکه دشمنی کینه توز است؟


پاسخ به چنین سوالاتی و حتی پرسش‌هایی اساسی‌تر در کنار موضوعاتی چون حضور گروه تروریستی داعش در منطقه نیازمند اتخاذ سیاستی لحظه به لحظه است.


تغییرات اخیر عراق، نقش آمریکا در منطقه را نیز دستخوش تغییرات بزرگی کرد و ما شواهدی در دست نداریم که نشان دهد رویکرد بلندمدت دولت (آمریکا) در منطقه چه خواهد بود.


بی‌تردید آنها به تهران چشم ندارند اما بی‌تردید پیامد این درگیری‌های دو سویه در منطقه موجب افزایش قدرت ایران خواهد شد و هنوز مشخص نیست تیم اوباما چه دیدگاهی به تاثیرات این امر بر علائق آمریکا دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته