دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1395 - 13:38
در همایش ملی اخلاق علم در مکتب علامه طباطبایی

مخبردزفولی: تاریخ علم را غربی‌ها آنگونه که خواسته‌اند نگاشته‌اند/ منتقدان از پیشرفت‌های علمی حمایت کنند

آئین اختتامیه " همایش ملی اخلاق علم و اخلاق حرفه‌ای در مکتب علامه سیدمحمدحسین طباطبایی " با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه صنعتی سهند تبریز برگزار شد.
کد خبر : 134688

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدرضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم به سابقه درخشان علم و دانش در تمدن اسلامی اشاره کرد و گفت: «در تمدن اسلامی "علم بما هو علم" مورد تکریم و تمجید است و گرایش فکری دانشمند در تکریم او تاثیری نداشته است.»


مخبردزفولی گفت: «نکته مهم دیگر در تاریخ علم در تمدن اسلامی، توجه به علوم تجربی است؛ زیرا از منظر تفکر اسلامی جهان آفرینش مظهر صنع حکیمانه الهی است و شناخت این جهان به تقویت و تحکیم مبانی توحید منجر می‌شود. این نگاه موجب شده است که فقه، فلسفه، پزشکی، علوم تجربی و ... در یک شخصیت مانند ابن سینا جمع شود. در این نگاه علم به عنوان موهبت الهی یک امانت محسوب می‌شود که باید در خدمت بندگان خدا قرار داده شود.»


او افزود: «علامه طباطبایی (ره) را می‌توان ادامه این سنت حسنه و نمونه معاصر این مکتب دانست. غرب مسیحی بعد از قرون وسطی بر سر سفره این تمدن نشست ولی از اخلاق این تمدن بهره‌ای نبرد. تاریخ علم را غربی‌ها آنگونه که خواسته‌اند نگاشته‌اند و به همین دلیل در این نگاه غرب مبدا و منشا همه علوم است. همین نگاه را امروز در تهمت به "سرقت علمی" به دانشمندان کشورمان مشاهده می‌کنیم.»


عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: «هیچ کس منکر برخی تخلفات علمی در کشور نیست، اما غربی‌ها در این تخلفات کارنامه بدتری دارند. پیشرفت‌های علمی کشور در سال‌های بعد از انقلاب اعجاب‌آور بوده است و این پیشرفت‌ها امروز هدف و آماج دشمنی‌هاست. این دشمنی‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت‌های ما بسیار بیشتر از توقع دشمنان بوده است و برای کمرنگ‌کردن این پیشرفت‌ها به بی‌اخلاقی‌های فراوانی دست زده‌اند. البته برخی انتقادات وجود دارد که لازم است، ولی منتقدان دلسوز هم باید از پیشرفت‌های علمی حمایت و پشتیبانی کنند.»


او گفت: «همانگونه که در موضوعاتی مانند حقوق بشر و ... برخوردهای دوگانه غربی‌ها را شاهدیم در مقابله با تخلفات علمی هم این موضوع را مشاهده می‌کنیم. من چندی پیش گفتم که این کارها سازمان یافته است و از آن بوی توطئه به مشام می‌رسد، ولی متاسفانه برخی از افراد از این موضع‌گیری من بر آشفته شدند، ولی ما برای این سخن خود اسناد و مدارک غیر قابل‌انکاری داریم.»


مخبردزفولی به ابعاد اخلاق علمی در جهان امروز اشاره کرد و گفت: «همانگونه که غرب امروز سودای رهبری بر جهان را در سر می‌پروراند، سلطه بر جریان علمی جهان را با شدت دنبال می‌کند. ما با اتکا به ذخائر غنی فرهنگ و تمدن اسلامی تلاش علمی خود را ادامه می‌دهیم و در این راه تدوین مبانی فکری اخلاق علمی و حرکت براساس این مسیر باید از سوی جامعه علمی کشور جدی‌تر گرفته شود. اگر بخواهیم "تمدن نوین اسلامی" شکل بگیرد باید همه دانشمندان با یک نگاه واحد تلاش علمی خود را انجام دهند. پیشرفت علمی بنیان و اساس تمدن‌سازی است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته