دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آبان 1395 - 14:55
عقیلی در گفت‌وگو با آنا:

حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی در فضای مجازی از الزامات روز جامعه است

رییس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی در فضای مجازی را از الزامات روز جامعه عنوان کرد و خواستار حساسیت بیشتر صاحبنظران به ویژه جامعه دانشگاهی در این زمینه شد.
کد خبر : 134602

دکتر سیدوحید عقیلی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: با کمال تاسف باید گفت زبان فارسی در فضای مجازی و در فضای سایبر ، روز به‌ روز دچار مشکلات و انحطاط‌‌هایی می‌شود که می‌طلبد هر چه زودتر اقدام های اساسی در این باره انجام دهیم.


عقیلی افزود: زبان فارسی قدمت و غنای بی‌نظیری دارد. در سال‌های آینده نباید شاهد این باشیم که جوانان کشور و حتی کسانی که دانشگاهی هستند، زبان فارسی را با غلط‌ های فاحش بنویسند. ما می بینیم در یک خبری که در فضای مجازی تولید و منتشر شده چندین غلط و اشتباه ساختاری و صرفی و نحوی وجود دارد. اگر در این باره چاره‌اندیشی نشود متاسفانه زبان فارسی در نوشتار خود دچار مشکلات اساسی خواهد شدکه اصلا نه ‌تنها متناسب و در خور غنای ادبیات و زبان ادبیات فارسی نیست، بلکه می‌تواند بر فرهنگ و سنت‌های ادبی و فرهنگ جامعه ما اثر منفی بگذارد.


وی ادامه داد: این قابل تقدیر است که معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، حفظ و گسترش زبان و ادب فارسی را جدی گرفته است و آن را وظیفه ذاتی خود می داند.


مدیر مسئول و سردبیر روزنامه فرهیختگان، اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای تکریم زبان فارسی و آموزش زبان فارسی، هم برای دانشجویان داخل کشور و هم برای دانشجویان و مهمانان سایر کشورها که علاقه مند به زبان و ادب فارسی هستند تلاش های خیلی خوبی داشته است و امیدوارم در این مقوله نیز روز به روز موفق تر باشد.


عقیلی با اشاره به اهمیت آموزش سواد رسانه ای در جامعه، توضیح داد: در پس تولید هر پیام، نیتی، مقصودی و باوری وجود دارد که بسیار مهم است. هم دست‌اندرکاران رسانه‌ها باید اصول و مبانی سواد رسانه‌ای را آموزش ببینند و هم بعد از اینکه تولیدکنندگان محتوا متخلق به اصول اخلاق حرفه‌ای و سواد رسانه‌ای شدند خودشان این را به مخاطب مورد نظر آموزش دهند ، گرچه این فرآیند بسیار پیچیده است.


وی اظهار کرد: متاسفانه کشور ما در حوزه آموزش سواد رسانه ای دیر حرکت‌ کرد. باید از دهه‌های پیش به این حوزه ورود می‌کردیم و سواد رسانه‌ای پیش می‌رفت. با این وجود نباید فرصت سوزی کرد. این را هم باید گفت که متاسفانه همه اقدام هایی که انجام می‌شود ، حرفه ای و کارشناسی شده نیست. متولی اصلی آموزش سواد رسانه‌ای، وزارت آموزش و پرورش تشخیص داده شده و کتاب‌هایی در این زمینه منتشر شده است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب راه طولانی داریم.


گفت و گو از بهروز آرمان


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته