دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نایب رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران:

عواقب ناشی از اعمال تعرفه ترجیحی بر واردات، هشدار جدی به دولت است

نائب رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه عواقب ناشی از اعمال تعرفه ترجیحی بر واردات، یک هشدار جدی به دولت است، گفت: دولت و متولیان صنعت باید بدانند راهی که تاکنون در پیش گرفته بودند، درست نبوده و موجب شده است بنیه صنعت ایران بسیار ضعیف شود.
کد خبر : 1345

محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اعمال تعرفه ترجیحی بر بخشی از کالاهای ترکیه از جمله پوشاک، گفت: اعمال تعرفه ترجیحی یکی از درخواست‌های همیشگی صادرکنندگان بوده و امروز به دلیل مراودات تجاری زیادی که با ترکیه داریم، این تعرفه اعمال شده‌ است.


وی افزود: با این حال صنایع ما از جمله صنعت نساجی، قدرت رقابت چندانی با کالاهای مشابه خارجی ندارد و اعمال تعرفه ترجیحی در واردات موجب صدمه زدن به این صنایع می‌شود.


لاهوتی با اشاره به اینکه اعمال این تعرفه باعث می‌شود تولیدکنندگان ایرانی قدرت رقابت خود با رقیبان ترک را شناسایی کنند، اظهار کرد: تولیدات کشور ترکیه از محصولات ایرانی صنعتی‌تر است و به دلیل اینکه آنها در بازارهای جهانی حضور بیشتر و ماندگارتری دارند، اعمال تعرفه ترجیحی در این شرایط ممکن است به بخشی از صنایع داخلی آسیب برساند.


وی ادامه داد: مساله اینجاست که برای قوی کردن بنیه تولید ایران نمی‌توان و نباید با محدود کردن واردات و نیز اعمال تعرفه‌های بالا از صنایع داخلی حمایت کرد، چرا که صنعت وطنی از مشکلات ساختاری و زیربنایی رنج می‌برد.


نایب رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر آسیب پذیر بودن بخشی از صنایع داخلی به ویژه پوشاک، گفت: این وضعیت نشان می‌دهد راهی که تاکنون برای حمایت از صنعت انتخاب شده بود، راه درستی نبوده و باید در آن تجدید نظر شود چرا که اگر از امروز تعرفه ترجیحی هم برداشته شود، مشکلات ساختاری صنعت ایران برطرف نخواهد شد.


وی افزود: تا زمانی که تولید ایران صادراتی نشود و به بازارهای جهانی وصل نشویم، قطعا سطح تولید وطنی در همین میزان فعلی باقی می‌ماند. او تاکید کرد: قطعا با محدود کردن واردات و کشیدن دیوار بلند تعرفه نمی‌توان صنعت ایران را رقابتی کرد، مگر اینکه نگاهمان به تولید درون‌گرا باشد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب