دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1395 - 11:07

وزیر آموزش و پرورش: «پرورش» باید اولویت اول نظام تعلیم و تربیت کشور باشد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید پرورش را اولویت اصلی نظام تعلیم و تربیت کشور قرار دهیم، گفت: با تحقق این امر و ایجاد فضای گفتمان می‌توان گره‌های مشکلات آموزش و پرورش را برطرف کرد.
کد خبر : 131695

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فخرالدین دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی کارشناس مسئولان امور بانوان کل کشور اظهار کرد: تک گویی یکی از ضعف‌های بزرگ وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ کشور ما است بر این اساس ما باید در وزارت آموزش و پرورش فضای گفت‌وگو و مشارکت را برای حل مسائل ایجاد کنیم. گفت‌وگو تنها نباید با مسئولان صورت بگیرد بلکه باید این تعامل و مشارکت در بین خانواده، معلم، ‌دانش‌آموز و تمام فرهنگیان وجود داشته باشد.


وی افزود: ما با دستورالعمل و بخشنامه نمی‌توانیم مسائل تربیتی را حل کنیم بلکه بیشتر نیاز به همدلی و مشارکت وجود دارد. اگر بستری را فراهم کنیم که تمام اعضای جامعه فرهنگی بتوانند با یکدیگر گفت‌وگو و تعامل داشته باشند می‌توانیم گره‌های بزرگ این وزارتخانه را حل کنیم البته درست است در این مسیر سختی و مشکلاتی وجود دارد اما اعتقاد من بر این است که تمام مسائل با گفت‌وگو حل می‌شود.


دانش‌آشتیانی در ادامه تصریح کرد: اگر انفعال، نظاره‌گری و بی تفاوتی در بین جامعه فرهنگی از قبیل معلم، دبیر، مربی، دانش‌آموز و ... وجود داشته باشد نمی‌توان هیچ مشکلی را حل کرد لذا اعتقاد من بر این است مدرسه کانون شادابی، نشاط، پویایی، تحرک برای کودکان و نوجوانان است یعنی دانش‌آموزان باید در مدرسه احساس زندگی کردن داشته باشند که در این قسمت نقش زنان و مربیان زن بسیار کلیدی و موثر است زیرا این افراد می‌توانند مدرسه را به محیط شاداب و پرنشاط تبدیل کنند.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید به پرورش ذهن و شخصیت دانش‌آموزان بیشتر پرداخته شود، گفت: این مساله باید در مدارس تحقق پیدا کند و باید به مساله پرورش یبش از آموزش توجه شود که در این میان نیز نقش خانواده بسیار پررنگ است.


وی خاطر نشان کرد: نظام تعلیم و تربیت کشور اگر سمت و سوی واقعی خود را پیدا کند کشور در مسیر رشد و توسعه گام برمی‌دارد و برای اینکه این امر تحقق پیدا کند پرورش نقش کلیدی دارد یعنی باید پرورش را اولویت اصلی سیستم نظام تعلیم و تربیت کشور قرار دهیم.


وی با بیان اینکه تمرکز وزارت آموزش و پرورش در بحث تعلیم و تربیت باید در مقطع دبستان باشد، افزود: در این قسمت نیز نقش زنان در تحقق این مساله بسیار پررنگ است لذا باید توجه داشته باشیم اگر بخواهیم جامعیتی در برنامه تعلیم و تربیت داشته باشیم باید روی توانمندسازی مادران و بنیان خانواده کار کنیم.


وی افزود: زنان می‌توانند با روحیه لطیفی که دارند مدرسه را به یک محیط صمیمی تبدیل کنند چرا که مدرسه محل زندگی است نه محل کار اجباری البته ما نتوانسته‌ایم این مساله را در کشور تحقق بخشیم که زنان، فرهنگیان، دانش‌آموزان و ... با عشق و علاقه وارد مدرسه شوند و احساس کنند که در مدرسه زندگی می‌کنند اگر بتوانیم محیطی را در مدرسه ایجاد کنیم که همه در آن احساس شادابی داشته باشند آن وقت درس جزئی از علائق دانش‌آموزان می‌شود.


دانش‌آشتیانی با بیان اینکه درک عمیق و همه جانبه از توانمندی فرهنگیان از جمله زنان منجر به افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود، اظهار کرد: در بحث توانمندسازی زنان و مربیان باید برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد زیرا با توانمندسازی این قشر آموزش و پرورش می‌تواند مدرسه را بیش از پیش به معنای واقعی به مدرسه تبدیل کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب