دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 آبان 1395 - 11:10

کشف قورباغه‌ای که با ساطع کردن نور شکارچیان را فراری می‌دهد

دانشمندان گونه نادری از قورباغه‌ها را در زمین‌های باتلاقی سواحل شرقی استرالیا کشف کردند که با نور نارنجی که از انتهای ران خود ساطع می کند، شکارچیان خود را به وحشت می اندازد.
کد خبر : 131594

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از bbc، گونه جدید قورباغه‌ای که محققان استرالیایی کشف کرده‌اند، به اندازه نوک انگشت انسان است و زیر شکم آن مرمری است. دانشمندان این قورباغه را به طور اتفاقی در نزدیکی فرودگاه نیوکاسل، در 160 کیلومتری شمال سیدنی پیدا کردند.


این دوزیست کوچک به یاد «میشل ماهونی»، متخصص و کارشناس قورباغه و یکی از محافظان و حامیان منابع طبیعی، نامگذاری شد.


این کشف توسط یکی از محققان دانشگاه نیوکاسل انجام شده بود اما به تازگی در نشریه‌ها اعلام شده است. محققان معتقدند که توانایی این گونه قورباغه در پنهان شدن در طبیعت راز زنده ماندن آن تا این زمان است.



از آن جایی که به نظر می‌رسد این قورباغه تنها در باتلاق‌های شنی ساحلی استرالیا زندگی می‌کند و پراکندگی محدودی دارد، به دلیل رشد و توسعه‌ای که در منطقه ساحلی رخ داده است، این گونه قورباغه در معرض خطر قرار گرفته است.


قورباغه بومی استرالیا با توجه به غده‌ای که روی پشتش دارد از وزغ‌های اروپایی و آمریکایی تشخیص داده می‌شود. شکم سیاه و سفید و ران نارنجی رنگ این قورباغه بلافاصله نشان‌دهنده جدید بودن این گونه قورباغه است.


رنگ نارنجی که روی کشاله ران قورباغه قرار دارد، هنگام مواجهه با شکارچی، به صورت چشمک‌زن از خود نور پخش می‌کند و شکارچی را به وحشت می‌اندازد.
مترجم: ندا اظهری


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته