دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1395 - 09:13
مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت علوم:

لایحه وزارت علوم برای برخورد با تخلفات پژوهشی، در انتظار تصویب مجلس/ دانشگاه‌ها باید با تخلفات پژوهشی برخورد کنند

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اقدامات این وزارت‌خانه برای برخورد با تخلفات پژوهشی خبر داد.
کد خبر : 130994

دکتر مظفر شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «هر سال برای تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری، از برترین‌های این حوزه با حضور مقامات عالی رتبه تقدیر می‌شود.»


شریفی گفت: «فرآیند جشنواره تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول دانشگاه‌ها، مراکز و پارک‌های علم و فناوری با توجه به شاخص‌هایی، پژوهشگر یا فناوری را که به نظرشان برتر است انتخاب و به دبیرخانه مرکزی جشنواره در وزارت علوم معرفی می‌کنند تا مرحله دوم آغاز شود.»


او افزود: «در مرحله دوم هم براساس همان شاخص‌ها، منتهی پیشنهادهای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور هم در قالب کارگروه‌هایی ارزیابی و جمع‌بندی می‌شود تا در نهایت تعدادی از افرادی که معرفی شده‌اند به عنوان پژوهشگر و فناور برتر سال شناخته شوند.»


مدیرکل دفتر سیاست‌گذازی و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: «در سال‌های قبل به هر پژوهشگر و فناور برتر از بودجه پژوهشی وزارت علوم مبلغ 4 تا 5 میلیون به عنوان پاداش داده می‌شد که احتمالا امسال افزایش داشته باشد. همچنین سعی ‌می‌شود از سازمان‌های مختلف حامی پژوهش نیز گرنت برای آنها دریافت شود.»


او درباه تخلفات پژوهشی دانشجویان و اعضای هیات علمی هم گفت: «بحث تخلفات پژوهشی بحث جامعی است و فقط به درون وزارت علوم مربوط نمی‌شود. مدیریت این کار نیاز به یک همت جمعی دارد و همه نهادهای دست‌اندرکار درگیر این قضیه شوند و آن را ریشه‌کن کنند و طبیعی است که بخشی از آن هم باید در درون وزارت علوم مدیریت شود.»


شریفی ادامه داد: «آنچه تاکنون دراین رابطه در وزارت علوم انجام شده است، تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای جلوگیری و پیشگیری بوده است تا سطح توجه دانشجویان و استادان بالا رود و آگاهی آنها به تخلف بیشتر شود و بخش دیگر هم برخورد با تخلف است، یعنی اگر این تخلف روی داد، قوانین و آئین‌نامه‌هایی برای برخورد با آن وجود داشته باشد.»


او افزود: «اما سومین اقدامی که وزارت علوم برای پیشگیری از تخلف می‌تواند انجام دهد این است که پیشنهادات، مقررات و لوایح را به سازمان‌های دیگری که تصمیم‌گیر هستند و می‌توانند کمک کنند تا این مقررات تصویب شود مانند مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد دهد. در هر سه زمینه تاکنون در وزارت علوم اقداماتی هم انجام شده است، در بخش آئین نامه‌ها، آئین‌نامه‌ای ابلاغ شده است که مصادیق تخلف در پژوهش و فناوری را مشخص کرده است. همچنین دستورالعمل‌هایی هم برای بخش دوم تدوین شده است تا تخلفات احتمالی را شناسایی و به ادارات تصمیم‌گیر حقوقی معرفی کند.»


دبیر جشنواره پژوهشگران و فناوران برتر گفت: «در بخش سوم هم لایحه‌ای از سوی وزارت علوم تنظیم و تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است و منتظر تصویب آن هستیم. این لایحه چندوچون تخلفات پژوهشی را هم در وزارت علوم و هم در نهادهای بیرونی پوشش می‌دهد.»


شریفی به برخورد دانشگاه‌ها با تخلفاتی که شناسایی می‌کنند، تاکید کرد و گفت: «موارد تخلف را دانشگاه‌ها براساس آئین‌نامه‌های ابلاغی وزارت علوم شناسایی و برخورد کنند. آنچه که ما در وزارت علوم از آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها ابلاغ می‌کنیم براساس تجارب گذشته است که می‌خواهیم چراغی برای روشن‌کردن آینده هم باشد، اما طبیعی است که درباره پژوهش‌هایی که شاکی وجود داشته باشد و تخلفاتی در گذشته اتفاق افتاده باشد هم قابل پیگیری است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته