دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 آبان 1395 - 14:25
در نشست استانی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری:

وحید احمدی: پژوهش فقط منحصر به دانشگاه‌ها نیست/ فرهنگ‌سازی و مدیریت استانی لازمه توسعه پژوهش

نشست استانی ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری با حضور دکتر وحید احمدی‌ معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، دکتر جلال بختیاری، رئیس ستاد ملی هفته پژوهش و فناوری، نمایندگان وزارت کشور و استانداری‌های سراسر کشور صبح امروز در وزارت علوم برگزار شد.
کد خبر : 130817

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم‌، تحقیقات و فناوری در این نشست گفت: «تلاش من این بوده است تا هفته پژوهش از یک فرآیند تشریفاتی به یک فرآیند عملیاتی تبدیل شود. ما معمولا عادت داریم هفته‌ای را به اسم تقدیر و تشکر تعیین می‌کنیم، اما واقعیت امر این است که هفته پژوهش محصول یکسال تلاش باید باشد که در استان‌ها و منطقه انجام شده است و باید آن را به یک مجموعه خروجی و دستاوردها و همگرایی تبدیل کنیم تا هم به عنوان نتایج و هم چراغی برای مسیر آینده بتوان از آن استفاده کرد.»


احمدی گفت: «احساس می‌کنم بعد از سه سال در این مسیر قرار گرفته‌ایم. مهم‌ترین مسائلی که به عنوان چالش‌های ورود و خروج شناسایی می‌شود مدیریت‌های استانی است. ما اعتقاد داریم که اگر دانشگاه‌ها را فقط در مسیر پژوهش درگیر مسائل کنیم، محدوده اثرگذاری آنها فراگیر نیست، به همین خاطر تلاش کرده‌ایم تا با درگیر کردن مدیریت‌های کلان استانی این مساله محقق شود.»


او افزود: «پژوهش منحصر به دانشگاه نیست و باید در استان‌ها هم عملیاتی شود. مدیریت استانی باید برمبنای تقویت مراکز تحقیقاتی باشد و در حال‌حاضر در استان‌ها شاهد این نگرش هستیم. استانداری‌ها باید بتوانند نقش حمایتی، فضا دادن و تقویت مجموعه‌ها را به خوبی ایفا کنند و مهم‌ آنکه نمی‌توان همیشه با دستور و فرمان فعالیت کرد، بلکه باید پیگیری و تلاش مستمر انجام شود.»


معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ادامه داد: «بحث فرهنگ‌سازی هم در جامعه دانشگاهی و هم اداری یکی از مسائل دیگری بوده است که ما بر آن تاکید داشته‌ایم. اگر مدیران ما این تفکر را نداشته باشند که پژوهش و فناوری مشکل‌شان را حل می‌کند، همه حرف‌ها در حد شعار باقی‌ می‌ماند. محصول تحقیقات ما می‌تواند تاثیرگذار باشد. در هفته پژوهش تلاش ما این بوده است که نیاز دستگاه‌ها عرضه شود و امسال از آنها خواسته‌ایم که بخشی را برای ارائه تقاضاها اختصاص دهند. به نظر من یکی از راه‌های جذب مخاطب درگیر کردن استادان با نیازهای جامعه و خاستگاه‌های دانشگاه است و انتظار ما این است که دستگاه‌ها و استان‌ها با ابتکارات خود این فضا را فراهم کنند. کشاندن جامعه جوان به این حوزه مهم است و ما باید کاری کنیم تا صنعتگر، دانشجو و دانش‌آموز با این هفته و برنامه‌های آن همراه شوند.»


او گفت: «دستگاه‌ها باید برای استادان، دانشجویان و اربابان صنعت فضاسازی کنند تا در برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری حاضر شوند. ابتکارات استان‌ها باید تشویق و حمایت باشد. مستندسازی و تبدیل دستاوردها به فیلم و انیمیشن با دعوت از دانشجویان، یکی دیگر از مسائل مهم این هفته است. ما باید در هر صورت در مقابل رکود و تهاجم فرهنگی یک بسیج هنری داشته باشیم و فقط کار ما سفارش دادن نباشد. رسانه‌ها، جوان‌ها و بخش‌های خصوصی همه باید دخیل شوند تا یک رویکرد ایجاد شود و خلأ بین نیازها و مجموعه جوان با یک بسیج همگانی رفع شود.»


او در پایان گفت: «امیدواریم با کمک هم بتوانیم هفته خوبی را برگزار کنیم و بحث ارائه نیازها و تقاضاها در هر منطقه ایجاد شود. به نظر من هفته پژوهش و فناوری باید دانش‌بنیان و مبتنی بر خلاقیت باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته