دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1394 - 11:21
در گفت‌وگو با رویترز مطرح شد؛

انتقاد مذاکره‌کنندگان اسبق آمریکا از تصویب لایحه بازبینی توافق ایران در کنگره

لایحه‌ای که روز سه شنبه در کمیته امور خارجی سنا آمریکا به تصویب رسید، شاید روند مذاکرات هسته‌ای ایران را با دشواری روبرو سازد اما چندان از توانایی باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا برای دستیابی به توافقی نهایی با ایران نمی‌کاهد.
کد خبر : 13070

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای به قلم «راشد محمد»، به بررسی لایحه موسوم به «بازبینی توافق ایران» پرداخت.


در این مقاله آمده‌ است: باراک اوباما ماه‌ها در مقابل تلاش‌های جمهوری‌خواهان و حتی برخی چهره‌های برجسته دموکرات جهت تصویب طرح لزوم بازنگری توافق هسته‌ای ایران توسط کنگره مقاومت کرد. اما سرانجام روز سه شنبه و در مواجهه با حمایت دو حزبی قانون‌گذاران از این لایحه پیشنهادی، از موضع خود عقب نشینی کرد. لایحه‌ای که با آخرین تغییرات اعمال شده بر آن به کنگره ۳۰ روز فرصت می‌دهد توافق را بازبینی کنند و در این مدت، اوباما نمی‌تواند تحریم‌ها را تعلیق یا لغو کند.


مذاکرات ایران و شش قدرت جهانی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در جهت اطمینان از آن صورت می‌گیرد که ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و پس از ضرب‌الاجل سی ژوئن، ایران در ازای محدود شدن فعالیت هسته‌ای کشورش، از تحریم‌های اعمال شده‌‌ رها می‌شود.


اما «ریجارد نفیو»، یک عضو اسبق تیم مذاکره کننده آمریکایی به رویترز گفت: اگر من جای مذاکره کننده ایرانی بودم، می‌پرسیدم شما مدعی بودید مانع تصویب این لایحه می‌شوید، اکنون چه تضمینی وجود دارد که پس از رسیدن به توافق نیز از مواضع خود برنگردید؟


وی تاکید کرد تصویب این لایحه کار را دشوار‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.


به گفته رویترز، اگرچه این مسئله بیشتر بین آمریکا و ایران مطرح است اما انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه نیز طرف دیگر این معادله هستند و بی‌تردید نقشی مهم در این فرایند دارند.


اما اگر کنگره در ‌‌نهایت توافق ایران را در قالب یک «قطعنامه مشترک» رد کند، باز هم اوباما تنها به ۳۴ رای نیاز دارد تا بتواند آن را وتو کند و بسیاری تحلیل‌گران بر این باورند این امکان وجود دارد.


«رابرت اینهورن»، دیگر عضو اسبق تیم مذاکره کننده آمریکا که اکنون در اندیشکده بروکینگز فعالیت می‌کند، نیز در این خصوص گفت: من فکر می‌کنم اوباما شانس بزرگی برای جمع کردن آن ۳۴ رای دارد.


به نظر می‌رسد سناتورهای دموکرات،‌‌ همان حزب باراک اوباما، تمایل چندانی به خدشه دار کردن بزرگ‌ترین دستاورد سیاست خارجی رئیس‌جمهورشان نداشته باشند.


اینهورن تصریح کرد: کاخ سفید سعی دارد ایران را متقاعد کند در حالی‌که در کنگره تردیدهای بسیاری حول برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد اما کاخ سفید همواره «قدرت استفاده از ابزار قانون اساسی برای رد تلاش‌های کنگره» را در اختیار دارد.


وی افزود: اما من فکر می‌کنم ایرانیانِ خبره متوجه واقعیت‌های سیاسی هستند و نتایج خود را بر مبنای آنچه کاخ سفید نتواند به آن متعهد باشند، ترسیم نمی‌کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته