دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1395 - 13:20

پس لرزه‌های خشم یکشنبه ظریف در مجلس/ پاسخ لاریجانی به تذکر دو نماینده: وزیرخارجه نباید عصبانی می‌شد؛ موضوع را بررسی می‌کنم

پس‌لرزه‌های بحث میان کریمی قدوسی و وزیر خارجه و به دنبال آن عصبانیت ظریف در صحن علنی روز یکشنبه مجلس در غیاب علی لاریجانی و با مدیریت علی مطهری، به صحن امروز ـ سه‌شنبه ـ رسید و برخی نمایندگان از لاریجانی خواستند غیبت آن روز خود را جبران کرده و از جایگاه مجلس دفاع کند.
کد خبر : 123282

علی فراهانی، گروه سیاسی- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه روز یکشنبه ـ یازدهم مهر ـ برای پاسخ به پرسش‎های برخی نمایندگان میهمان بهارستان بود.


بخشی از سؤالات به عملکرد وزارت خارجه در موضوعات اقتصادی اختصاص داشت که این پرسش و پاسخ میان محمدرضا پورابراهیمی و محمدجواد ظریف به سلامت و در آرامش طی شد؛ اما آنجا که نوبت به سؤالات جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و نزدیک به جبهه پایداری رسید، خاطرات مجلس نهم و حضور ظریف در صحن بهارستان تکرار شد.


سؤالات کریمی قدوسی که همچون گذشته رنگ و لعاب جناحی داشت، این بار ظریف را چنان به عصبانیت کشاند که وزیر خارجه پس از سخنانش، صلاح دید که از ساحت مجلس عذرخواهی کند.


کریمی‌قدوسی یکشنبه در مقابل ظریف از جلسه خصوصی میان مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر خارجه و حسین امیرعبداللهیان معاون سابق ظریف سخن گفت که این اظهارات واکنش تند وزیر خارجه را در پی داشت. او به هنگام پاسخگویی با عصبانیت خطاب به کریمی قدوسی گفت: چه کسی به شما درباره این جلسه گزارش داده است؟ من که می‌دانم چه خبر است. اجازه نمی‌‌دهم کسی از همکاران من سؤال بپرسد.


این جملات ظریف از سوی برخی نمایندگان، توهین به جایگاه مجلس تلقی شد و اعتراضات تا جایی پیش رفت که علی مطهری که در غیاب لاریجانی مدیریت صحن را برعهده داشت نیز نسبت به آن واکنش نشان داد. او گفت: ممکن است در این سخنان شائبه توهین و تحقیر مجلس وجود داشته باشد.


تذکر مطهری و عذرخواهی مکتوب و شفاهی ظریف


هرچند محمدجواد ظریف در همین جلسه با نوشتن نامه‌ای خطاب به هیأت رئیسه از نمایندگان به خاطر سوءتفاهمات احتمالی عذرخواهی کرد و همچنین پشت تریبون مجلس رفت و شفاها نیز این عذرخواهی را تکرار کرد؛ اما پس لرزه‌های خشم ظریف به جلسه امروز سه‌شنبه نیز کشیده شد.


موسوی لارگانی: وزیر توهین کرد و نائب رئیس هم سَرسَری از آن گذشت


حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی و محمدرضا ملکشاهی راد دو نماینده ای بودند که امروز از لاریجانی خواستند از جایگاه مجلس دفاع کند. آنها ادعا دارند که علی مطهری در آن روز نتوانسته است مجلس را به خوبی مدیریت کند و طی تذکر آیین‌نامه‌ای از علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد با وزیر امور خارجه شدند.


موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد «ظریف در جایگاهی نیست که به نمایندگان مجلس اجازه دهد یا ندهد.» وی خطاب به لاریجانی گفت آقای لاریجانی! توضیحات آقای مطهری در نشست روز یکشنبه خانه ملت نتیجه‌بخش نبود.


وی در این باره اضافه کرد قانون اساسی به نمایندگان مجلس اجازه داده است در هر زمینه‌ای اظهارنظر کنند، یکی از وظایف نمایندگان سوال از وزرا، استیضاح و تحقیق و تفحص است، اما آقای ظریف در نشست روز یکشنبه خانه ملت گفت که من اجازه نمی‌دهم چنین سوالی را در صحن علنی مطرح کنید، آقای ظریف در جایگاهی نیست که به نمایندگان مجلس بگوید اجازه می‌دهد یا نمی‌دهد.


نماینده فلاورجان در مجلس از لاریجانی خواست که از کیان مجلس دفاع کند، مجلس در رأس امور است، نمی‌شود یک وزیری بیاید و به نماینده‌ای که در سطح خودش است، توهین کند و آقای مطهری هم سَرسَری از آن بگذرد.‌ آقای مطهری باید در همان لحظه اول میکروفن آقای ظریف را قطع می‌کرد و اجازه نمی‌داد آقای ظریف اینگونه در صحن علنی مجلس فریاد بزند.


اظهارات موسوی لارگانی باعث شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر واکنش دهد و گفت اگر آقای ظریف جمله‌ای را که شما گفتید، در صحن علنی بیان کرده باشد، حرف نادرستی بوده است، وزیر نمی‌تواند برای چگونه صحبت کردن نمایندگان مجلس تعیین تکلیف کند، بنده به این موضوع رسیدگی می‌کنم و می‌گویم متن دقیق صحبت‌های آقای ظریف را برای بنده بیاورند تا بررسی کنیم، ببینیم وزیر امور خارجه در نشست روز یکشنبه مجلس در پاسخ به سوال آقای کریمی‌قدوسی نماینده مشهد چه گفته است.


ملکشاهی‌راد: ظریف مجلس را مورد توپ و تشر قرار ‌داد


به غیر از موسوی لارگانی یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس خانه ملت خواستار برخورد با اظهارات وزیر امور خارجه شد.


محمدرضا ملکشاهی‌راد هم امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد «هیأت رئیسه از شأن مجلس دفاع نمی‌کند». نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس در تذکری به هیأت رئیسه، گفت اعضای هیأت رئیسه و رئیس آنچنان که باید از شأن و منزلت مجلس دفاع نمی‌کنند.


وی در ادامه به ماده 23 آیین‌نامه داخلی مجلس به منظور حفظ شأن و منزلت مجلس اشاره کرد و افزود از رئیس و اعضای هیأت رئیسه گله دارم که گاهی شأن و منزلت مجلس زیر سوال می‌رود. در جلسه روز یکشنبه مجلس اتفاقی افتاد، در جریان سوالی که کریمی قدوسی نماینده مشهد از وزیر امور خارجه داشت، ضمن قدردانی از خدمات وزیر امور خارجه جایش نبود که وزیر مجلس و نمایندگان را اینگونه مورد توپ و تشر قرار دهد و شأن و منزلت مجلس را رعایت نکند.


این نماینده مردم خرم‌آباد همچنین با اشاره به گزارش رئیس دیوان محاسبات از حقوق‌های نامتعارف، اظهار کرد دولتمردان چه پاسخی داده‌اند؟ آنها می‌گویند هیچ تخلفی صورت نگرفته است. بنده خواهشم این است که اجازه ندهید اقتدار مجلس زیر سوال برود.


سخنان ملکشاهی‌راد نیز واکنش علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در بر داشت و در این باره گفت دیوان محاسبات به صراحت گزارش خود را ارائه داد و شما می‌توانید نظارت هم داشته باشید. ضمن اینکه دیوان محاسبات کشور به عنوان یک نهاد رسمی برای رسیدگی به این امور مأمور شده بود و نظراتی که داده شده باید اجرایی شود. علی لاریجانی در مورد زیر سوال رفتن شأن و منزلت مجلس و برخورد هیأت رئیسه نیز بیان کرد آقای مطهری در جلسه روز یکشنبه توضیح داد که نباید آقای ظریف عصبانی می‌شد. بنابراین باید حرف را با متانت پاسخ داد و هم برای شأن وزارت امور خارجه و هم برای مجلس باید اینگونه باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته