دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1395 - 13:08

دومین همایش شهرسازی ریل‌پایه برگزار می‌شود

دومین همایش شهرسازی ریل پایهبا همکاری معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن 5 و 6 بهمن برگزار می‌شود.
کد خبر : 116447

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حمید سیادت موسوی دبیر علمی این همایش با بیان اینکه از هفتاد سال گذشته حمل و نقل عمومی در ایران با اتوبوس‌رانی شکل گرفت، گفت: اما پس از این دوره حمل و نقل به سمت خودرومحوری پیش رفت و غلبه بازار خودرو موجب از میدان به در شدن حمل و نقل عمومی شد.


وی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران حمل و نقل به سمت خودرو رفت تا جایی که شهرها به بن بست رسیدند اما از حدود 40 سال پیش حرکتی در فضای معماری دنیا برای بازگشت شهرها به دوره پیش از غلبه خودروها شکل گرفت.


سیادت موسوی ادامه داد: سیاست‌های شهرسازی ریل پایه (TOD) یا سیاست توسعه شهر بر مبنای نظام حمل و نقل است که بهترین مثال این توسعه را می‌توان شهرهایی مانند توکیو، استکهلم و بخش‌های بسیاری از اروپا مشاهده کرد که انسان‌ها علی‌رغم داشتن خودروی شخصی به استفاده از حمل و نقل عمومی رغبت بیشتری دارند.


وی تاکید کرد: از دو سال گذشته نیز در ایران بحث سیاست شهرسازی ریل‌پایه مطرح شد که بر پایه این سیاست به جای قرار گرفتن تمام تمرکز بر روی شهر، باید مجموعه شهر دیده شود و بر توانمندی و هویت هر یک از نقاط مجموعه شهری تاکید دارد.


دبیر علمی دومین همایش شهرسازی ریل پایه با بیان اینکه با این سیاست احساس دور افتادگی یا شهروند دوم از بین می‌رود، عنوان کرد: تمام شهروندان باید بتوانند بدون توجه به فاصله از مرکز شهر از فرصت‌های آموزشی، رفاهی، فرهنگی و ... استفاده کنند.


وی با تاکید بر اینکه TOD می‌تواند خواسته‌های ما از شهرسازی بومی، ملی و اسلامی را در یک چهارچوب عملیاتی و اقتصادی اجرا و جاری کند، ابراز کرد: حاشیه‌نشینی از عدم برنامه‌ریزی منطقی نشات می‌گیرد چرا که نباید تنها شهر و حاشیه شهر را دید بلکه باید تابلویی ترسیم شود که در صورت وجود شهر مرکزی شهرهای دیگر نیز دیده شوند.


وی با بیان اینکه با بردن ریل به خارج از شهرها حاشیه‌نشینی ایجاد می‌کنیم، تاکید کرد: یک شهروند برای جابجایی باید سبدی از انتخاب‌ها را پیش رو داشته باشد و بتواند بهترین گزینه را با توجه به شاخص‌های اقتصادی و زیست محیطی انتخاب کند.


وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس طرح بلند مدت ریل تهران در سال 85 از سوی مشاوران داخلی و بین‌المللی طراحی که دارای 4 خط اکسپرس برای اتصال تمام منطقه شهر تهران بود و از جمله یکی از این برنامه‌ها می‌توان از اتصال فرودگاه به فرودگاه اشاره کرد.


به گفته وی اکنون بحث اتصال فرودگاه به فرودگاه به طور جدی مطرح است ضمن اینکه در این بازه ادامه خط یک متروی تهران در حال اتصال به فرودگاه امام است. البته این پروژه دارای نواقص فنی بوده و با طرح کلان متفاوت است.


دبیر علمی دومین همایش شهرسازی ریل پایه تاکید کرد که حمل ونقل شهری و متروی شهری باید بر تعامل و همکاری با شبکه منطقه‌ای و ملی قرار گیرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: خودرو مترو
ارسال نظر
هلدینگ شایسته