دانشگاههای معتبر جهان چقدر به کیفیت زندگی دانشجویان خود اهمیت میدهند؟
گروه دانشگاه: وقتی اسممان را در فهرست قبولشدگان در دانشگاه میبینیم، انگار که دنیایمان عوض میشود، انگار که زندگیمان دیگر شکل و مدلش با هر زمان دیگری مطابقت نخواهد داشت. اما مساله اینجاست که تمام برنامهریزیهای ما فقط تا زمان مشخصی جوابگو خواهد بود و بعد از اینکه جو دانشگاه و ورود به دنیای دانشجویی و کلاسور و کیف سامسونت عادی شد، دوباره زندگی همان روال عادی خودش را طی میکند.
بعد از مدتی مسائلی مثل نبودن خوابگاه، هزینههای گزاف تحصیل، نداشتن کار مناسب، میتواند شرایط را برای دانشجو از حالت ایدآل به حالت نامطلوب در بیاورد و آرامش خاطر آنها را برهم زند. این مساله فقط در مورد کشورهای آسیایی صدق نمیکند و مسالهای است که جهان و معیارهای بین المللی نیز آن را تایید میکنند.
سالهاست که ردهبندیهای مختلف بهترین دانشگاهها و شهرها را از نظر کیفیت زندگی دانشجویی معرفی میکنند. آمارها میگویند یک فرد باید در شرایط مطلوبی زندگی کند تا بتواند در دانشگاههای معتبر جهان درس خواندن خود را آغاز کند. اما این تمام ماجرا نیست، حتی بعد از حضور در این دانشگاهها هم باید دید چگونه میتوان زندگی بهتری برای دانشجویان فراهم کرد تا آنها در رقابتهای دانشگاهی پیروز میدان شوند.
دانشگاههای انگلیسی به بالابردن استرس در دانشجویان معروف هستند. در دانشگاههای این کشور، دانشجویان همیشه وقت کم میآورنداما بعضی دانشگاهها در اروپا از جمله هلند ساعتهای بیشتری برای اوقات فراغت باقی میگذارند. یکی از دانشویان کمبریج در این باره گفته: «در طول یک ترم انگار مشغول یک ماراتن بزرگ هستیم و فقط باید بدویم». |
آرامش شما برای ما اهمیت دارد
اگر کشوری و دانشگاهی میخواهد نشان دهد که زندگی و موفقیت دانشجویانش برایش حائز اهمیت است، باید به زندگی بیرون از دانشگاه آنها نیز توجه کند. دانمارک یکی از این کشورهاست که در این زمینه موفقیتهای بزرگی داشته است. کاترین، دانشجوی فرانسوی که در دانمارک درس میخواند در گفتوگوی خود با نیویورکتایمز میگوید: البته این ساده نبود که من بخواهم تحصیل در دانشگاههایی مثل سوربن را در فرناسه رها کنم یا کمبریج انگلیس را نادیده بگیریم. اما وقتی یک ترم از درس خواندم در دانمارک گذشت، فهمیدم تصمیم بیراهی نگرفتهام. دانمارک آرام است و اینجا آرامش دارم و همین میتواند در موفقیت من تاثیرگذار باشد. از طرف دیگر فرصت فعالیتها اجتماعی در این کشور زیاد است و دانشگاه فرصت آمیختگی ما با جامعه را فراهم میکند، دانشجویان دانمارکی در انجمنهای محلی فعال هستند و وقتهای آزادشان را به کارهای خیریه میگذرانند.»
مساله اینجاست که اهمیت دادن به ورزش و سلامت جسم نیز از مشخصههای دانشگاههایی است که برای زندگی دانشجویان خود ارزش قائل هستند. در دانشگاههای دانمارک همه دانشجویان یک رشته ورزشی تخصصی دارند. آنها همینطور به تعطیلات دانشجویان هم توجه میکنند و دانشجویان تنها ۳۸ هفته به دانشگاه میروند. شما میتوانید دانشجویان دانمارکی را با انگلیسیهای بیچاره مقایسه کنید که فقط در کریسمس و عید پاک تعطیلی واقعی را تجربه میکنند.
دانشگاههای انگلیسی به بالابردن حجم استرس در دانشجویان معروف هستند. در دانشگاههای این کشور، دانشجویان همیشه وقت کم میآورند اما بعضی دانشگاهها در اروپا از جمله هلند ساعتهای بیشتری برای اوقات فراغت باقی میگذارند. یکی از دانشویان کمبریج در این باره گفته: «در طول یک ترم انگار مشغول یک ماراتن بزرگ هستیم و فقط باید بدویم.»
البته انگلیس با معیارهای دیگری که ردهبندی QS در نظر گرفته در میان کشورهایی با کیفیت زندگی دانشجویی بالا قرار گرفته است. این ردهبندی لندن را اولین شهر خوب برای زندگی دانشجویی در سال ۲۰۱۵ انتخاب کرده است. معیارهای این انتخاب متفاوت است و شامل تعداد دانشگاههای درجه یک موجود در این شهر، تعداد دانشجویان، معیارهای فرهنگی خود شهر و فرصتهای شغلی آن میشود.
فرانسه عقب ماند
تحقیقات نشان میدهد که از هر پنج دانشجو که در فرانسه درس میخواند یکی درسش را رها میکند و آمارها دلیل این مساله را انتخاب در رشته اشتباه و ناسازگاری با شیوه تدریس عنوان کردند |
کشور فرانسه هم سعی کرده در این ماراتن عقب نماند. فرانسه از سال ۲۰۰۸ برای رقابت با دانشگاههای خوب دنیا شروع به ساخت پردیسهای دانشگاهی پیشرفته کرد که البته خیلی هم تاثیر گذار نبود. اما تحقیقات نشان میدهد که از هر پنج دانشجو که در فرانسه درس میخواند یکی درسش را رها میکند و آمارها دلیل آن را انتخاب در رشته اشتباه و ناسازگاری با شیوه تدریس عنوان کردند. به علاوه اینکه پژوهشها نشان میداد، دانشگاههای فرانسه به اندازه کافی به فکر دانشجویان نیستند و باید به شرایط زندگی آنها بیشتر توجه کنند. این پژوهش دانشگاههای فرانسه را با چهار دانشگاه معتبر دنیا در انگلستان، سوییس، ژاپن و سوئد مقایسه کرد و نشان داد دانشگاههای فرانسوی چیزهای زیادی برای یاد گرفتن از این دانشگاههای معتبر دارند.
در سال ۲۰۰۸ وقتی یکی از مسئولان دانشگاه کویین در کانادا در یک کنفرانس درباره سلامت روان دانشجویان داستان ناکامی یک دانشجوی آفریقایی در تحصیل در کانادا را تعریف کرد، کاناداییها فهمیدند آن قدرها که فکر میکنند به نفع دانشجویان خارجی کار نمیکنند و برعکس ضعف زیادی در حمایت از آنها دارند. این دانشجوی آفریقایی که ویزای کانادا را کمی دیر دریافت کرده بود،با وجود اخطارهای پی در پی دانشگاه نتوانست خودش را به دانشجویان دیگر برساند و بالاخره مجبور شد دست خالی و با علایم شدید افسردگی به کشورش برگردد. دانشجویان خارجی نه تنها با مشکلات مشابه دانشجویان محلی روبهرو میشوند، بلکه مشکلات خاص خودشان مثل تفاوت فرهنگی، تنهایی و ناآشنایی و دوری از حمایتهای اجتماعی را هم دارند.
جلوگیری از مشکلات روانی و افسردگی دانشجویان حالا یکی از برنامههای دانشگاههای کانادا و بقیه کشورهای دنیاست و حمایتهای مالی و روحی از دانشجویان خارجی مورد توجه آنها قرار گرفته است. به گفته مسئولان کالجی در بریتیش کلمبیا تقریبا ۱۰درصد دانشجویان نیاز به توجه روحی خاص دارند و در این دانشگاه تلاش میشود با کمک یک گروه تخصصی ارتباطات فرهنگی که میتوانند به زبانهای مختلف صحبت کنند با این دانشجویان ارتباط برقرار شود. آنها حواسشان هست که این دانشجویان بتوانند دوست پیدا کنند، خوب غذا بخورند و خودشان را تطبیق بدهند.
انتهای پیام/