دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1395 - 17:03
در نشست خبری نمایشگاه فن‌بازار منطقه آزاد انزلی مطرح شد:

400 محصول با TRL بالای 6 در نمایشگاه فن‌بازار انزلی حضور دارند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اعلام کرد: از بین حدود 5 هزار طرح که در هفته پژوهش سال گذشته شرکت کرده بودند 400 محصول که دارای TRL بالای 6 هستند در نمایشگاه فن‌بازار منطقه آزاد انزلی حضور دارند.
کد خبر : 112914

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا دکتر وحید احمدی در نشست خبری نمایشگاه فن‌بازار منطقه آزاد انزلی گفت: در حقیقت سیاست اصلی این نمایشگاه این است که فن‌بازاری که در هفته پژوهش داشتیم به صورت مستمر و اثرگذار در طول سال ادامه داشته باشد.


او افزود: با توجه به نزدیکی به هفته پژوهش این نمایشگاه در منطقه آزاد انزلی سوم تا پنجم شهریور دایر شده است. سال گذشته حدود 5 هزار طرح در هفته پژوهش ارائه شد و یکی از بخش های نمایشگاه فن بازار منطقه آزاد انزلی مشارکت ۵۰۰ طرح بررسی و تأیید شده نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری سال ۱۳۹۴ است که دارای سطح آمادگی فناوری (TRL) شش به بالا بوده و قابلیت تجاری سازی داشته و از سطح فناورانه قابل قبولی برای ورود به بازار تولید و مصرف برخوردارند.


احمدی گفت: یکی از کارهای اساسی که از فن‌بازار سال گذشته شروع شد، دادن TRL است که نشان می‌دهد یک محصول در چه سطحی از آمادگی قرار دارد. TRL ها دارای سطح‌های یک تا نه هستند که TRL یک تا سه مربوط به طرح‌هایی است که در مرحله پایلوت قرار دارند و TRL سطح 9 مربوط به محصولات کاملا تجاری شده است. محصولی که گواهی TRL دریافت کند ارزش بسیار بالایی دارد و نشان دهنده این است که یک محصول در چه سطحی از تجاری‌سازی یا فناوری قرار دارد.


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: از بین حدود 5 هزار محصولی که در فن‌بازار سال گذشته ارائه شد حدود 400 محصول که دارای TRL بالای 6 و 7 هستند انتخاب شدند و در نمایشگاه فن‌بازار منطقه آزاد انزلی حضور پیدا کردند. این نمایشگاه با حضور نمایندگان 23 استان و در قالب 90 غرفه برگزار می‌شود. مراکز رشد، پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، VC (ونچر کپیتال‌ها) و ... در این نمایشگاه حضور دارند.


او افزود: هدف این بود که از ظرفیت تجاری‌سازی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد استفاده شود و همکاری آنها را در زمینه توسعه صادرات و هدایت سرمایه‌گذاران خارجی داشته باشیم. یکی دیگر از اهداف برپایی این نمایشگاه این است که قراردادهای سال گذشته پیگیری شود. سال گذشته در نمایشگاه فن‌بازار هفته پژوهش 42/5 میلیارد تومان قرارداد منعقد شد و ما قصد داریم این مساله را به هفته پژوهش محدود نکرده و در طول سال ادامه دهیم.


معاون وزارت علوم به تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد شده با منطقه آزاد چابهار و منطقه آزاد قشم اشاره کرد و گفت:قصد داریم چنین تفاهم‌نامه‌ای را با منطقه آزاد انزلی هم امضا کنیم تا فعالیت‌های مبتنی‌بر دانش تقویت شود و دستگاه‌های مختلف RFP (ارائه نیاز در حوزه تقاضا) خود را ارائه دهند.


او گفت: محصولی با نام زباله‌سوز در این نمایشگاه عرضه شده و با توجه به اینکه دفع زباله و مشکلات زیست محیطی یکی از چالش‌هایی است که استان گیلان و استان‌های شمالی با آن روبرو هستند این محصول می‌تواند بسیار کارآمد عمل کند. قرار است بعد از ظهر امروز قراردادی بین یک شرکت آلمانی و این شرکت که یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری گیلان است منعقد شود. این شرکت بحث بومی‌سازی و فناوری را انجام می‌دهد و با همکاری آن شرکت آلمانی و دستگاه‌های مربوط این محصول به زودی وارد بازار می‌شود. شرکتی که این محصول را طراحی کرده همان شرکتی است که در سال 93 نیز یکی از مهم‌ترین قراردادهای ما را در هفته پژوهش با یکی از شرکت‌های خارجی منعقد کرده بود.


باید محصولات نمایشگاه فن‌بازار مبتنی‌بر نیاز دستگاه‌ها باشند


مجید متقی‌طلب رئیس پارک علم و فناوری گیلان و دبیر فن‌بازار در این نشست گفت: آمادگی فناوری یک مقوله است و آمادگی صنعتی و آمادگی سرمایه‌گذاری مقوله‌های دیگری هستند. امسال در این فن‌بازار محصولاتی حضور دارند که دارای هر سه آمادگی باشند و قابلیت ورود به بازار را دارند. اما این که بازار آمادگی جذب این محصولات را داشته باشد یا نه، باید بررسی شود. سال گذشته نیز قصد داشتیم این کار را انجام دهیم که محصولاتی که وارد نمایشگاه فن‌بازار می‌شوند مبتنی‌بر نیاز دستگاه‌ها باشند.


پس از آن دکتر بختیاری مدیرکل پشتیبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر ستاد هفته پژوهش گفت: امسال در هفته پژوهش به محصولاتی که دارای TRL بالای 6 هستند گواهی اعطا می‌شود. این گواهی ارزش بالایی دارد و به آنها مجوز فعالیت در حوزه‌های مختلف را می‌دهد. قصد داریم در هفته پژوهش حداقل 20 درصد نسبت به سال گذشته کیفیت، TRL و ... را افزایش دهیم.


آمادگی وزارت صنایع برای رشد و شکوفایی صنایع دانش بنیان


در ادامه محمدرضا خان‌محمدی، مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش وزارت صنعت معدن تجارت، گفت: صاحبان صنعت گاهی از نیازهای نهفته صنعت اطلاع ندارند و اگر این نیاز ادامه پیدا کند به رکود صنعتی منجر می‌شود. در همه کشورهای پیشرفته توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا بسیار مهم است. این صنایع در سایه محصولات دانش‌بنیان شکل می‌گیرند و زمانی که این محصولات به رشد می‌رسند نیاز به حمایت جدی دارند تا مولد شوند.


او افزود: وزارت صنایع این آمادگی را دارد که برای رشد و شکوفایی صنایع، همه بخش‌ها اعم از سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و فکر‌افزایی را توسعه دهد. همچنین باید روی نوع تبادلات، انتقال دانش فنی، به روز رسانی دانش در حوزه R&D و ... کار شود.


خان محمدی ادامه داد: فعالیت‌های مبتنی‌بر دانش و فن‌بازار منجر به رشد ایده‌هایی می‌شود که به دنبال آن واحدهای تولیدی با ارزش افزوده که کمتر آسیب‌پذیر هستند توسعه پیدا می‌کنند. کشورهای پیشرفته همیشه این رویکرد را اتخاذ کرده‌اند زیرا اینها در رشد اقتصادی اثر مستقیم دارند و در اولویت هستند.


او افزود: به دنبال این هستیم که فاکتورهای مناسب در این حوزه را تبیین کرده و به آنها امتیاز دهیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: دکتر وحید احمدی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته