دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مرداد 1395 - 10:23
احمدی در گفت‌وگو با آنا:

در حال مذاکره‌ایم تا شرکت‌های خارجی در ایران تحقیق و توسعه داشته باشند

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، توسعه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و ارتباطات خارجی را برای جلب ونچر کپیتال‌ها ضروری دانست.
کد خبر : 110577

دکتر وحید احمدی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره اقدامات معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان گفت: «مهمترین اقدامی که معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم در این باره انجام داد توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بود، به عنوان مثال آئین‌نامه مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان را برای محقق شدن این امر ابلاغ کردیم.»


او افزود: «تأمین حمایت‌های مالی و قانونی از شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد ارتباطات بین‌المللی و ایجاد زمینه برای شرکت‌های دانش‌بنیان از مهمترین اقداماتی بود که برای توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان انجام شد.»


احمدی گفت: «به‌علاوه در حال مذاکره هستیم تا شرکت‌های معتبر و بزرگ بین‌المللی بتوانند در ایران آر.اند.دی‌ داشته باشند. بردن دانشگاه‌ها به سمت انتقال فناوری از اهداف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم است. قصد داریم با توسعه دفاتر انتقال فناوری و مأموریت‌گرا کردن پژوهش در دانشگاه‌ها بتوانیم محصولات مبتنی بر فناوری را توسعه دهیم.»


او درباره سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی کشور گفت: «حداقل اکنون این تفکر که باید برای بخش پژوهش سرمایه‌گذاری کنیم و سهم پژوهش و فناوری را از تولید ناخالص داخلی بالا ببریم پذیرفته شده است، اکنون دولت و سازمان برنامه و بودجه مصمم هستند که سهم پژوهش از GDP کشور را از 47/0درصد به یک درصد در سال 95 و برای سال‌های بعد تا 2درصد برسانند.»


احمدی گفت: «در قانون برنامه ششم با تأکیدی که هم مقام معظم رهبری و هم دولت دارند قرار است این مسئله عملیاتی شود، البته نیازمند این هستیم که مسائل مختلف تأمین اعتبارات و تأمین پیش‌بینی‌های بودجه انجام شود.»


او ادامه داد: «وقتی سهم پژوهش از GDP به یک درصد افزایش پیدا کند، دستگاه‌های نظارتی و سازمان بازرسی نیز وارد عمل می‌شوند، تا دستگاه‌ها ملزم به پاسخگویی و ارائه گزارش شوند. البته در معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز تلاش بسیار زیادی برای ساماندهی گزارش‌دهی عملکرد پژوهشی انجام دادیم.»


احمدی گفت: «ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها برای واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی‌شان به دانشگاه‌ها یکی دیگر از تلاش‌هایی بود که در این زمینه انجام شد، زیرا واقعیت این است که چنین دیدی وجود ندارد و تقریبا 5درصد دستگاه ها با دانشگاه‌ها قرارداد می‌بندند.»


او درباره برنامه‌های معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: «مهمترین برنامه، عملیاتی کردن کارهایی است که شروع کردیم. به دنبال این هستیم که ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و ارتباطات خارجی را توسعه دهیم تا ونچرکپیتال‌ها برای توسعه فناوری در کشور سرمایه‌گذاری کنند. باید ارتباطات بین دانشگاه‌ها و دنیای بیرون فراهم شود. باید علاوه بر توسعه فرصت‌های مطالعاتی به سمت توسعه دانشگاه‌های کارآفرین نیز حرکت کنیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته