دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1395 - 10:15
مشاور نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد استان کرمانشاه:

در حکومت دینی جایی برای مردمسالاری به عنوان تعیین سرنوشت اساسی جامعه وجود ندارد

در جریان برگزاری ضیافت اندیشه استادان و به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه، یک دوره هم‌اندیشی با موضوع بررسی لزوم حکومت دینی در مرکز روانسر برگزار شد.
کد خبر : 108108

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، مشاور عالی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه به عنوان سخنران مدعو در این ضیافت، با گذری بر تاریخ و با توجه به حکومت‌های پیشین در ممالک اسلامی و از جمله ایران به بررسی موضوع جلسه پرداخت و گفت: «اعتقاد من این است که دین از سیاست جدا نیست، بنابراین باید حکومت دینی و سیاسی یکی باشد چراکه جدایی این دو از همدیگر از عقل نیز به دور است.»


آیت الله علیرضا مستشاری افزود: «در دیدگاه‌ جمهوری اسلامی ایران حکومت دینی نه فقط در آن قوانین دینی اجرا می‌شود بلکه مجریان آن یا مستقیماً از طرف خدا منصوبند یا به اذن خاص یا عام معصوم منصوب شده‌اند. در این دیدگاه حکومت دینی شکلی از حکومت است که در آن همه امور سیاسی، اجتماعی، قضایی، اقتصادی و ... منشا الهی پیدا می‌کند و طبق آزمون‌های دینی تعیین تکلیف در این امور به دین واگذار می‌شود.»


وی گفت: «در حکومت دینی جایی برای مردمسالاری به عنوان تعیین سرنوشت اساسی جامعه وجود ندارد. هر چند که مشارکت مردم و مشورت آنها از اهمیت برخوردار است. در حکومت دینی تعیین زمامدار و زمامداران و همه قوانین از طریق متن دین تعیین می‌شود. امروزه طبق نظر اندیشمندان دینی، دین اسلام بیشترین ظرفیت تحقق حکومت دینی را داراست. مرتبه عملی و اجرایی حکومت دینی نسبی است؛ یعنی همیشه امکان پیاده شدن کامل آن وجود ندارد و این نقص نه از حکومت دینی بلکه به خاطر شرایط نامناسب جامعه و عدم آمادگی کامل مردم است.»


مستشاری اظهار کرد: «حکومت دینی به شیوه مصلحتی اجرا می‌شود. نمونه مصلحتی حکومت دینی نظام سیاسی ایران در سه دهه گذشته است که به وسیله حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت. این نوع حکومت مرسوم به جمهوری اسلامی ظرفیت‌های ممکن حکومت دینی را به اجرا در آورد و یکی از معیارهای حکومت دینی توجه به مصالح است در این صورت حکومت دینی می‌تواند به وجود آید یا ابقا پیدا کند. مصالح؛ گاه مصالح اجتماعی است و گاه به خاطر ترجیح اهم بر مهم است.»


دکتر فرهاد مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مرکز روانسر در جلسه ضیافت اندیشه استادان با ارائه گزارشی مختصر درباره وضعیت موجود و چشم‌اندازهای دانشگاه آزاد اسلامی مرکز روانسر مطالبی بیان کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته