دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1395 - 13:47
آنا گزارش می‌دهد؛

سیستان‌ و بلوچستان همچنان درگیر توفان شن/ امشب جلسه‌ای ویژه در استانداری برگزار می‌شود

وزش بادهای 120 روزه سیستان‌ سال‌هاست که زندگی مردم این منطقه را با بحران روبه‌رو کرده، به طوری که ماه گذشته حدود 400 روستا براثر وقوع توفان شن زیر خروارها شن و ماسه دفن شد. بسیاری از کارشناسان راه حل این بحران را اعلام کرده‌اند اما متاسفانه تاکنون به دلیل کمبود اعتبار شرایط اجرایی شدن این راهکارها فراهم نشده است.
کد خبر : 106745

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، از هفته دوم تیرماه بود که توفان شن در سیستان و بلوچستان حدود 400 روستا را در برگرفت و بسیاری از هموطنان در شهرستان‌های زهک، نیمروز، زابل و هیرمند را خانه نشین کرد.


به گفته ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر شدت وقوع توفان شن به حدی بود که راه‌های مواصلاتی مسدود و توسط نیروهای راهور، راه و شهرسازی و ... بازگشایی شد.


روز گذشته نیز سازمان هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: وزش باد همراه با گرد و غبار میزان غلظت ذرات معلق در هوای شمال استان (زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون) vh به چهار برابر حد مجاز و 2 برابر حد بحرانی رسانده است. حد مجاز و استاندارد ذرات معلق در هوا 150 میکرو گرم بر متر مکعب است اما غلظت ذرات معلق در هوای منطقه سیستان در این مدت به 628 میکرو گرم بر متر مکعب گزارش شده است.


بر اساس اعلام این سازمان، سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در این مدت در سیستان به 80 تا 95 کیلومتر بر ساعت رسید به طوری که ضمن کاهش کیفیت هوا میزان دید افقی را در این منطقه به دو هزار متر کاهش داد. وزش باد همراه با گرد و خاک در سیستان همچنان تداوم دارد به طوری که روزهای دوشنبه تا چهارشنبه شاهد اوج سرعت و شدت وزش باد خواهیم بود.


برهمین اساس علیم یارمحمدی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در مورد وقوع توفان شن سیستان به خبرنگار آنا گفت: هم‌اکنون هیاتی از نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع و محیط زیست برای بررسی وضعیت این استان در منطقه حضور دارند و امشب نیز جلسه‌ای با حضور این افراد در استانداری سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد تا تدابیر لازم برای بهبود وضعیت مردم این منطقه اندیشیده شود.


وی افزود: سال‌هاست که به دلیل وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان شاهد وقوع توفان‌های شن و ماسه در این منطقه هستیم که متاسفانه همیشه در فصل تابستان وجود دارد، اما امسال سرعت و شدت این بادها بیشتر از قبل شده و حتی شدت ریزگردهای سیستان زندگی مردم این منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.


این نماینده مجلس ادامه داد: باتوجه به خشکی دریاچه هامون شدت بروز توفان‌های شن سیستان نیز افزایش یافته است البته این روزها شن‌های روان کشورهای افغانستان و پاکستان نیز در آسمان سیستان دیده می‌شود.


کارگاه‌های تولیدی تعطیل شده‌اند


یارمحمدی به وضعیت نامساعد زندگی مردم این منطقه اشاره کرد و گفت: وقوع توفان‌های شن روی وضعیت کار و زندگی مردم سیستان نیز بسیار تاثیر گذاشته به طوری که کارگاه‌های تولیدی و مشاغل مردم با رکود مواجه و تعطیل شده است حتی بسیاری از مردم برای درمان بیماری‌های تنفسی و چشمی ناشی از وقوع توفان شن به مراکز درمانی سیستان مراجعه می‌کنند.


وی تصریح کرد: مردم سیستان به وقوع توفان‌های شن عادت کرده‌اند مثل فرد فقیری که به فقر و نداری عادت کرده است البته در سال‌های اخیر مطالبات و انتظارات مردم از دولت در مورد ساماندهی این وضعیت بسیار افزایش یافته است و امیدواریم دولت بتواند پاسخگوی نیازهای مردم این منطقه محروم باشد.


اعتباری برای کاهش آسیب‌های توفان شن نداریم


پیش از این نیز ضیاء الدین شعاعی، مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده ریزگردها، توفان شن سیستان و بلوچستان را از خصوصیات ذاتی منطقه دانسته و به خبرنگار آنا گفته بود که دلایل و مناطق بروز توفان شن در سیستان و بلوچستان مشخص شده و برنامه‌های لازم برای کاهش آسیب‌های ناشی از بروز توفان وجود دارد اما متاسفانه به دلیل محدودیت اعتبار امکان اجرایی شدن این برنامه‌ها نیست.


طرح جامع مقابله با ریزگردهای سیستان و بلوچستان بزودی نهایی می‌شود


اردیبهشت ماه امسال بود که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست به منظور بررسی وضعیت تالاب هامون به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد و با اشاره به مطالعات انجام شده در مورد شناسایی کانون‌های گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان مطرح کرده بود که طرح جامع اقدام برای استان سیستان و بلوچستان به زودی نهایی خواهد شد زیرا رنج مردم سیستان و بلوچستان و آسیبی که در اثر طوفان‌های شن و ماسه تحمل می‌کنند موضوعی نیست که دولت آن را نادیده بگیرد.


با توجه به اینکه اخیرا تالاب هامون در فهرست ذخیره‌گاه‌های بین‌المللی یونسکو به ثبت رسیده است به نظر می‌رسد باید برنامه‌ ریزی‌ و سیاستگذاری لازم در این زمینه صورت گیرد زیرا تالاب هامون علاوه بر کاردهای معمول نقش تعدیل آب و هوا و رفع ریزگردها در منطقه بوده است. همچنین تالاب هامون یکی ار مهم‌ترین و اشتغالزاترین مناطق این استان است که علاوه به احیای محیط زیست می‌تواند بخش‌هایی مانند کشاورزی، دامداری، شیلات، گردشگری، صنایع دستی و ... را احیا و پرورش دهد و اشتغال زایی بیشتر از چندین طرح صنعتی ایجاد کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: علیم یارمحمدی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته