دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

خاطره بمباران یک ساعت و 45 دقیقه‌ای اندیمشک از زبان حمیدرضا آذرنگ

حمیدرضا آذرنگ بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون شب گذشته مهمان برنامه پربیننده خندوانه بود.
کد خبر : 101704

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، وی در سخنان خود با بیان اینکه به مدت 18 سال در اندیمشک زندگی کرده و 8 سال جنگ را از نزدیک دیده است با حال غریبی اظهار کرد: برنامه قرار نیست غم‌انگیز باشد، یک اتفاق فوق‌العاده، فوق‌العاده تلخ و دراماتیک در اندیمشک اتفاق افتاد و 54 هواپیما عراقی یک ساعت و چهل‌وپنج دقیقه این شهر را بمباران کردند و نمی‌دانم چرا بر روی آن کار نشد و برد خبری نداشت. این ‌یک ساعت چهل‌وپنج دقیقه یک‌عمر برای اهالی اندیمشک گذشت و بر اعصاب و روان مردم و به‌خصوص نسل جوان تأثیر گذاشت.


آذرنگ ادامه داد: خانه ما وسط کوچه بود و من در آهنین بزرگی را دیدم که 200 متر در هوا پرتاب شده بود؛ این روزها یادآوریش هم تلخ است و فاجعه بود، فاجعه.


به گزارش خبرنگار آنا، اندیمشک شهری است در جنوب غربی ایران در شمال خوزستان و نزدیک دامنه‌های زاگرس، که از شمال به استان لرستان، از غرب به استان ایلام محدود می‌شود. به همین رو اندیمشک را دروازه طلایی خوزستان لقب داده‌اند. این شهر علاوه بر موقعیت ترانزیت از ویژگی خط راه‌آهن برخوردار است که یکی از مهم‌ترین نقاط عطف در کل مسیر دو هزار کیلومتری شریان اصلی جنوب به شمال ایران محسوب می‌شود از این‌رو اندیمشک در زمان جنگ برای عراق از اهمیت ویژه‌های برخوردار بود و تا آنجایی که رژیم بعثی عراق به رهبری صدام حسین با 54 فروند هواپیما در 4 آذر 1365 با حمله هوایی یک ساعت و چهل‌وپنج دقیقه مراکز مسکونی، صنعتی و نظامی این شهرستان را موردحمله قرار دادند و صدها نفر بی‌گناه را کشته و زخمی کردند. کارشناسان از این حمله به‌عنوان طولانی‌ترین حمله هوایی بعد از جنگ جهانی دوم یاد می‌کنند.


متأسفانه این واقعه در تقویم رسمی کشور ثبت‌نشده و این موضوع به یکی از خواسته‌های اصلی مردم شهیدپرور این شهرستان تبدیل‌شده است. ان‌اشاالله که مسئولان نسبت به ثبت این روز به‌عنوان روز مقاومت مردم اندیمشک در تقویم رسمی کشور دِین خود را به این مردم ولایتمدار و شهیدپرور ادا کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته