دبیر برنامه ملی توسعه اقتصاد دریامحور:

مسیریابی کشتی‌ها و مدیریت مزارع دریایی از جمله مصادیق هوشمندسازی اقتصاد دریا است

مسیریابی کشتی‌ها و مدیریت مزارع دریایی از جمله مصادیق هوشمندسازی اقتصاد دریا است
دبیر برنامه ملی توسعه اقتصاد دریامحور با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری و نوسازی زنجیره‌های فناورانه، اعلام کرد که آینده اقتصاد دریایی ایران بدون تحولات فناورانه ممکن نیست. وی ظرفیت‌های گسترده دریا را در حوزه‌های انرژی، معدن، لجستیک، گردشگری و فناوری برجسته دانست.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ دبیر برنامه ملی توسعه اقتصاد دریامحور، در نشست خبری «نمایشگاه ملی توانمندی‌های دانش‌بنیان اقتصاد دریامحور» که در ساختمان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد، توضیح داد که استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، آب، مواد معدنی و بهره‌گیری از گردشگری ساحلی و دریایی، فرصت‌های مهمی برای توسعه اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

خراسانچی با اشاره به ظرفیت‌های دریا، اظهار کرد: دریا در حال حاضر در سراسر دنیا یک منبع بزرگ انرژی محسوب می‌شود؛ انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله جریان‌های دریایی، امواج و گرمایش زمین، بخشی از این ظرفیت‌ها هستند.

وی افزود: وجود چشمه‌های آب شیرین در بستر خلیج فارس نمونه‌ای از این قابلیت است؛ چنان‌که خلیج فارس در برخی نقاط شوری کمتری دارد و این موضوع به واسطه حضور منابع آب شیرین است.

خراسانچی ادامه داد: دریا همچنین منبع مهمی از مواد معدنی است. همان‌طور که در خشکی استخراج مواد معدنی دنبال می‌شود، در بستر دریا نیز کشور‌هایی مانند چین، ژاپن و انگلستان در اقیانوس آرام به‌دنبال استخراج فلزات کمیاب هستند.

وی با اشاره به جایگاه دریا در حوزه لجستیک گفت: این حوزه سه سرفصل مهم دارد؛ نخست شناورسازی که یک صنعت مادر به شمار می‌رود، سپس کشتیرانی که صنعتی بزرگ است و در حوزه سوم بنادر و خدمات مکمل که حوزه‌های دیگر را کامل می‌کند.

خراسانچی همچنین دریا را قطب گردشگری دانست و افزود: گردشگری ساحلی و دریایی با زیر‌بخش‌های متنوع، ظرفیت مهمی ایجاد کرده است. شاید در ایران استفاده از سواحل محدود باشد، اما تفریحات دریایی، ماجراجویی، مارینا و بسیاری از بخش‌های دیگر، حوزه گسترده‌ای را تشکیل می‌دهد که می‌تواند دانشگاه‌های فنی را برای سالیان سال به خود مشغول کند.

وی ادامه داد: حوزه دفاعی نیز از بخش مهم اقتصاد دریاست؛ چه در زمینه شناور‌های سطحی و زیرسطحی، چه در حوزه تسلیحات و همچنین در بخش پایش و ارتباطات.

خراسانچی فناوری‌های دریایی، تحول سبز و محیط زیست را از دیگر محور‌های مهم اقتصاد دریا محور برشمرد و گفت: بسیاری از صنایعی که پیش‌تر آزادانه از دریا استفاده می‌کردند، اکنون باید خود را با الزامات بین‌المللی منطبق کنند. این الزامات سختگیرانه امروز فرصت‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده است تا صنایع سنتی را ارتقا دهند و با قوانین جدید سازگار کنند.

وی افزود: تحول دیجیتال نیز بخشی از حوزه فناوری‌های دریایی محسوب می‌شود. وقتی از هوشمندسازی صحبت می‌کنیم، این هوشمندسازی می‌تواند شامل مسیریابی کشتی‌ها تا جلوگیری از ورود به مناطق آسیب‌پذیر یا حتی مدیریت مزرعه‌های دریایی باشد.

خراسانچی با تأکید بر ضرورت نوسازی زنجیره‌های اقتصادی دریایی ایران، از عقب‌ماندگی کشور در هدف‌گذاری‌ها و توسعه فناوری‌های نوین دریایی خبر داد و گفت: اگر نگاه مدیریتی به منافع اقتصادی داشته باشیم، چند نمونه قابل توجه است. در کشور‌های همسایه شمال غربی بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید ماهی صورت می‌گیرد و در جنوب غربی، عربستان اهداف مشخصی در این زمینه دنبال می‌کند. آنها سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در فناوری و استفاده از مشاوران خارجی انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: ما نیز برنامه‌ریزی‌هایی داشتیم، اما بسیاری از هدف‌گذاری‌ها محقق نشد. به عنوان مثال، هدف تعیین شده برای پایان برنامه ششم در پرورش ماهی در قفس، ۲۰۰ هزار تن بود که کمتر از آن تحقق یافت. دلیل این عقب‌ماندگی، نبود زنجیره‌های متناسب و کامل در بخش خصوصی و مشکلات حوزه شناورسازی است.

خراسانچی افزود: در حالی اقدام به توسعه پرورش ماهی در قفس کردیم که برنامه‌ای برای تولید بچه ماهی تدوین نشد.

وی همچنین گفت: جهان امروز به سمت شناور‌های پیشرفته و استفاده از سوخت‌های جایگزین حرکت می‌کند. زمانی این ایده‌ها صرفاً بحث‌های نظری بود، اما اکنون آینده اقتصاد دریایی وابسته به سرمایه‌گذاری در این حوزه است. حتی در شناور‌های کوچک نیز فناوری‌های نوین بسیار رایج شده و در شناور‌های بزرگ، توجه به محیط زیست و سوخت‌های جایگزین اهمیت یافته است.

خراسانچی تأکید کرد: برای اینکه اقتصاد دریا محور ایران در آینده سهم مناسبی داشته باشد، از همین امروز باید به تحولات آینده فکر کنیم. در حوزه بندری، بررسی‌های ما نشان می‌دهد که در چند سال گذشته رتبه ایران در بخش تجاری کاهش یافته و عبور کالا‌ها در کشور به دلیل طولانی شدن مسافت‌ها با مشکل مواجه شده است.

وی در پایان افزود: رسالت این برنامه ملی حمایت از توسعه فناوری و پروژه‌محوری در تمامی زنجیره‌های اقتصادی دریایی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا