دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1395 - 09:49
خسرو قمری در گفت‌و‌گو با آنا؛

المپیک جای تجربه نیست که از جوانان استفاده کنیم/ به صلاح رکابزنان است به چین بروند

رئیس فدراسیون دوچرخه سواری گفت: دو نفر از رکابزنان اعزامی به المپیک سن بالایی دارند اما این مسئله برای ما مهم نیست چرا که المپیک جای کسب تجربه نیست.
کد خبر : 100320

خسرو قمری رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی آنا، درباره انتخاب چهار رکابزن برای المپیک ریو گفت: «‌کمیته فنی تصمیم گرفت از بین هشت ورزشکاری که در اردوی سرعین حضور دارند، نفرات المپیکی را معرفی کند البته قبل از برگزاری رقابت‌ها «بهنام ملکی» و «احد کاظمی» هر دو به دلیل مصدومیت انصراف دادند و از بین آنها 6 رکابزن باقی ماند که در مسابقه انتخابی المپیک دو نفر از تیم خط خورده و چهار رکابزن باقی ماندند که یک نفر از آنها به عنوان رکابزن رزرو انتخاب می‌شود.»


وی افزود: «‌بعد از اردوی سرعین و بررسی عملکرد رکابزنان قرار بر این شد «قادر‌میزبانی»، «آروین‌معظمی گودرزی»، «میرصمد پورسیدی» و «مهدی سهرابی»، چهار المپیکی تیم ما باشند و یک نفر هم به عنوان رزرو در کنار تیم به ریو اعزام شود چرا که رکابزنان بیشتر از هر رشته ای دیگر ممکن است با خطر مصدومیت مواجه شوند.»


رئیس فدراسیون دوچرخه سواری به برنامه این چهار رکابزن المپیکی اشاره کرد و گفت: «ما قرار است روز 23 تیرماه قبل از اعزام ملی پوشان به چین دوباره در مجموعه آزادی از رکابزنان تست بگیریم و فردی که به عنوان رزرو در کنار ملی پوشان به المپیک اعزام می شود را انتخاب کنیم. بعد از آن ملی‌پوشان قرار است در قالب تیم‌های باشگاهی‌شان به چین اعزام شوند و در آن رقابت ها شرکت کنند.»


وی در مورد تور کشور چین و تغییر برنامه فدراسیون برای المپیکی‌ها عنوان کرد: «ما ابتدا قرار بود به کشور ایتالیا برویم و ملی پوشان المپیکی در آن کشور به رقابت بپردازند اما بعد از اینکه دعوت‌نامه ای از کشور چین به ما رسید پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که اگر ملی پوشان به کشور چین بروند برای آنها بهتر است به همین دلیل برنامه را تغییر دادیم.»


قمری درباره برنامه ملی پوشان در کشور چین اظهار کرد: «‌رقابت های چین 13 روزه است که هفته اول آن رقابت سخت و فشرده است وملی پوشان باید در مسافت های طولانی و ارتفاعات رکاب بزنند و مسیرهایی است که معمولا سربالایی هستند و برای آمادگی آنها در المپیک ریو بسیار مناسب است. البته در هفته دوم فشار این رقابت ها کمتر می شود و بیشتر مسیرها در سرازیری است. ما با بررسی این تورنمنت دیدیم که برنامه آنها فنی‌تر است و برای ملی پوشان ما بهترین انتخاب این است که در تور چین شرکت کند چرا که در کشور ایتالیا ملی پوشان تنها دو روز در هفته ( جمعه و شنبه) رقابت می کردند.»


قمری همچنین در مورد برنامه رکاب زدن ملی پوشان در المپیک ریو گفت: «‌در مسابقه اول سه نماینده از ایران در بخش استقامت رکاب می زنند و مسابقه دوم ما در نوزدهم مردادماه است که به صورت انفرادی است و تیم ایران با یک نماینده در این رقابت‌ها شرکت می کند. همه هدف ما این است که تیم ملی در حد و اندازه خودش در المپیک نتیجه بگیرد و از حیثیت دوچرخه سواری دفاع کند.»


رئیس فدراسیون دوچرخه سواری در پاسخ به اینکه رکابزنان سن بالایی دارند و برای المپیک این موضوع مشکل ساز نمی شود،‌عنوان کرد: «از بین هشت نفر رکابزن که در اردوی سرعین حضور داشتند دو نفر هم از تیم جوانان و امید حضور داشتند. انتخاب دوچرخه سواران به سلیقه شخصی من یا سرمربی تیم نبود. اگر شخصی مثل قادر میزبانی یا مهدی سهرابی با 41 و 35 سال در رقابت های انتخابی شرکت کردند و عملکرد خوبی هم داشتند من به عنوان رئیس فدراسیون نمی توانم آنها را خط بزنم. ضمن اینکه المپیک میدان کسب تجربه نیست و باید کسانی در این رقابت ها شرکت کنند که تجربه کافی داشته باشند. در بخش استقامت ما مسیرهایی داریم که سربالایی هستند و رکابزنی می تواند در این بخش موفق باشد که تجربه این چنین مسیرهایی را داشته است. بنابراین در المپیک سن برای ما مهم نیست بلکه آن چیزی که اهمیت دارد توانایی و تجربه بالای ملی پوشان است.»


قمری در ادامه تاکید کرد: «‌المپیک آوردگاه کسب تجربه نیست و ما نمی توانستیم از رکابزنانی استفاده کنیم که تجربه کمی داشتند بنابراین سن را جزو اولویت ها قرار ندادیم و ان چیزی که برای ما مهم بود توانایی جسمانی ورزشکاران بود. تیم ملی ایران سه سهمیه در المپیک ریو دارد و باید در نهایت آمادگی به این رقابت ها اعزام شود و بهترین نتیجه را کسب کند.»


وی با تاکید بر اینکه به پشتوانه سازی در این رشته اهمیت می دهد، عنوان کرد: «‌ما به جوانان و تیم‌های پایه هم نگاه ویژه‌ای داریم و برنامه هایی که برای آنها در نظر گرفتیم به طور حتم در آینده دوچرخه سواری نقش به سزایی خواهد داشت. قرار است بعد از المپیک هم رکابزنان جوان را به مسابقات جهانی و‌آسیایی اعزام کنیم و دوچرخه هایی هم که برای آنها خریداری کردیم برای رشد آنها بسیار مفید خواهد بود.»


رئیس فدراسیون دوچرخه سواری همچنین درباره رکابزنی که سابقه محرومیت به دلیل دوپینگ را داشته انتخاب دوباره او گفت: «محرومیت پورسیدی 2 ساله بود و او نزدیک به 2 سال است که رکاب زدن را از سر گرفته است. دوچرخه سواری رشته ای است که موضوع دوپینگ بیشتر ار رشته های دیگر در آن مطرح می شود و از همین روی رکابزنان هم بیشتر تحت نظر هستند بنابراین ما برای این موضوع هم موارد لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم و تلاش بر آن بوده که نظارت لازم را داشته باشیم. در مقاطع مختلف زمانی نیز آزمایش‌های مختلفی گرفته شده که تا به مشکلی به وجود نیاید.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته