دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 تير 1395 - 10:38

کشف ابرهای تشکیل‌شده از آب در خارج از منظومه شمسی برای نخستین بار

تیمی از ستاره‌شناسان دانشگاه سانتا کروز کالیفرنیا برای نخستین بار، شواهدی از ابرهایی را در خارج از منظومه شمسی یافته‌اند که از آب تشکیل ‌شده‌اند.
کد خبر : 100273

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از TheVerge، اندرو اسکمر، استادیار ستاره‌شناسی و فیزیک نجوم، در مورد این کشف گفت: «طیف‌های ما نشان می‌دهد که WISE 0855 با ابرهایی احاطه شده است که از آب تشکیل‌شده‌اند. اما جالب اینجاست که ظاهر این مجموعه چیزی شبیه به سیاره مشتری شده است».


WISE 0855 یک کوتوله قهوه‌ای یا ستاره ناقصی است که 7/2 سال نوری از زمین فاصله دارد و جرمی معادل پنج برابر جرم مشتری دارد. دمای این کوتوله منفی 10 درجه فارنهایت (منفی 12/3 درجه سلسیوس) است و در مقایسه با سایر اجرام مشابه خود در فضا، یکی از سردترین‌ها به شمار می‌رود.


به گفته تیم تحقیقاتی دانشگاه سانتا کروز، در مشاهدات قبلی پیرامون WISE 0855 در سال ۲۰۱۴، نشانه‌هایی از ابرهای تشکیل‌شده از آب را دریافت کردند اما اطلاعات آن زمان بر مبنای داده‌های محدود فتومتریک یا اندازه‌گیری شدت نور بود.


به همین دلیل، در تحقیقات اخیر خود از تلسکوپ Gemini-North استفاده کردند که در هاوایی نصب شده است. محققان این تیم 13 شب متوالی و در مجموع 14 ساعت به مشاهده این کوتوله قهوه‌ای پرداختند و توانستند طیف آن را اندازه‌گیری کنند.


مترجم: نسترن صائبی



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته