دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1395 - 12:04

فوتبال ایران از یک سوراخ 5 بارگزیده شد؛ انتقال تیم‌ها طرحی شکست خورده اما جذاب برای افراد خاص

شش سال پیش بود که نفت تهران به لیگ برتر آمد. همان روزها هم برخی پیش بینی کرده بودند که این تیم هم به جرم حضور در پایتخت به سرنوشت تیم‌های پاس، صباباتری و پیکان دچار خواهد شد و به شهری به غیر از تهران منتقل می‌شود.
کد خبر : 93883

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا،سال 90 برای باشگاه‌های ورزشی که به بودجه دولتی متکی بودند سالی سخت و سرنوشت‌ساز بود چرا که طبق تبصره ماده 13 برنامه پنجم «پرداخت هرگونه وجهی از محل بودجه کل کشور به هر شکل به ورزش حرفه‌ای ممنوع شد».


این قانون شروع فصلی تازه در ورزش قهرمانی وزارت نفت بود چرا که مقام‌های بلندپایه ورزش وزارت نفت به دنبال اجرایی کردن این تصمیم شدند و با اجرای این قانون وضع مالی تیم نفت تهران روز به روز ضعیف تر شد که فصل پانزدهم این موضوع به اوج خود رسید و تیم نفت با مشکلات مالی بسیار فصل سختی را پشت سرگذاشت . بعد از پایان فصل پانزدهم لیگ برتر مشکلات مالی تیم نفت به قدری زیاد شده بود که مسئولان این باشگاه عطای این تیم را به لقایش بخشیدند و تصمیم گرفتند امتیاز این تیم را به فروش بگذارند.


اوایل خردادماه سال جاری بود که کمیته انتقال واگذاری باشگاه نفت تهران اعلام کرد خریدارانی که علاقه‌مند به شرکت در مزایده فروش امتیاز تیم نفت تهران هستند پاکت‌های پیشنهادها را به آدرس باشگاه نفت بفرستند تا در حضور اعضای هیات مدیره کار واگذاری انجام شود.


پاکت ها به باشگاه نفت رسید و از بین خریداران قرعه به نام باشگاه ملوان افتاد. امتیاز لیگ برتری نفت توسط یک تیم سقوط کرده به رقابت‌های لیگ آزادگان خریداری شد. انتشار این خبر باعث شادمانی مردم انزلی شد انزلی‌چی‌هایی که فصل گذشته به دسته یک سقوط کردند حالا با خرید امتیاز نفت دوباره به لیگ برتر بازآمدند. آنها حضور در لیگ برتر را به دلیل مشکلات مالی از دست دادند اما با ارائه پیشنهاد 21 میلیارد تومانی دوباره در صدد حضور در این رقابت‌ها بودند.


مخالفت رئیس فدراسیون فوتبال با انتقال نفت


بعد از اعلام برنده شدن باشگاه ملوان بندرانزلی در مزایده خرید امتیاز باشگاه نفت تهران ،بازیکنان نفت به همراه چند تن از مربیان در واکنش به این تصمیم راهی سازمان لیگ شدند که در نهایت چند بازیکن نفت تهران برای صحبت با مهدی تاج وارد جلسه او با منصور قنبرزاده شدند.


مهدی تاج هم که از ابتدای آمدنش در کسوت رییس فدراسیون فوتبال سیاست سکوت را برای مدیریت انتخاب کرده بود، مزایده‌ نفت و انتقال این باشگاه را به انزلی غیرقانونی دانست تا گرشاسبی مدیر کل ورزش و جوانان پایتخت، مشاور گودرزی و عضو هیات مدیره پرسپولیس هم چرخشی 180 درجه ای در مواضعش بدهد. صبح گفته می‌شد گرشاسبی موافق این انتقال بوده و دیروز عصر، او هم گفت مخالف کم شدن سهمیه تهران در لیگ برتر است. امیر عابدینی هم که گویا از تاج دلخور است و این روزها در فرانسه است، دیروز عصر به رادیو ورزش گفت «خریداران تهرانی هم در مزایده بودند، اما نخواستند که نفت در تهران بماند.»


بعد از جلسه مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال با بازیکنان نفت و قنبرزاده سازمان لیگ هم اطلاعیه‌ای صادر کرد و به مفادی که در انتقال مزایده باشگاه نفت رعایت نشده بود، اشاره کرد. در این اطلاعیه 6 بندی به موضوع وضعیت نامعلوم قراردادهای بازیکنان و کادر فنی تیم نفت و همچنین نگرفتن اخذ تاییدیه از کمیته‌های فنی و توسعه و صدور مجوز فدراسیون فوتبال و... اشاره کردند. مفادی که هیچ یک از آنها در انتقال امتیاز نفت تهران به باشگاه ملوان رعابت نشده بود.


البته خرید امتیاز تیم های لیگ برتر از سوی تیم های سقوط یافته موضوع جدیدی در فوتبال ایران نیست. همان طور که دیگر‌ تیم هایی چون پاس تهران، صباباتری، تهرانجوان، شاهین و... به تاریخ پیوستند حالا یکی دیگر هم در همین مسیر افتاد. البته پیش‌تر هم نفت تهران قرار بود به اراک منتقل شود تا فوتبال را در اراک زنده کند اما این انتقال انجام نشد.


اگر به موضوع برگردیم باید گفت انتقال تیم‌های تهرانی به شهرستان‌ها در هفتمین دوره رقابت های لیگ برتر آغاز شد. تیم‌های قدیمی و ریشه‌داری مانند صباباتری، پاس تهران و پیکان با شعار اینکه فوتبال نباید تنها در پایتخت باشد به شهرستان‌ها منتقل شدند. در پایان نگاه اجمالی داریم به وضعیت تیم هایی که از تهران به شهرستان منتقل شدند و شرایطی که بعد از انتقال با آن روبه رو شدند:


پاس تهران؛ همدان


اولین قربانی انتقال تیم‌های تهرانی، باشگاه ریشه‌دار پاس بود که در آن دوره نماد یک باشگاه تمام حرفه‌ای بود. پاس تهران از حیث قهرمانی شانه به شانه ی تیم‌های استقلال و پرسپولیس می‌زد. این باشگاه ریشه‌دار با پنج قهرمانی در لیگ برتر، لیگ آزادگان و جام تخت جمشید و آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی در جام باشگاه‌های آسیا به همدان رفت تا فوتبال این شهر را زنده کند. اما این انتقال به نابودی این باشگاه منجر شد.


پاس بزرگانی چون حسن حبیبی، اصغر شرفی، همایون شاهرخی، فرامرز ظلی، مجید قفل‌ساز، حسین فرکی، فیروز کریمی، علیرضا حکیم‌زاده، وحید هاشمیان، جواد نکونام و ... را به فوتبال ایران معرفی کرده بود؛ اما با انتقالش به همدان در مسیر نابودی افتاد و در پایان لیگ دهم به لیگ دسته یک سقوط کرد . پاس به همین سادگی از تهران رفت تا خیلی ها معتقد باشند آن زمان خدمت بزرگی کردند که نگذاشتند پاس تعطیل شود و با این انتقال تازه به فوتبال هم خدمت کردند. اما کاش گذاشته بودند آخرین قهرمان آسیایی ما به جای دسته دوم فوتبال به موزه می رفت.


پاس دیگر آن گربه سیاه معروف نیست و بعد از انتقالش به همدان مانند گذشته نشد. این تیم حتی در رقابت های لیگ آزادگان که اردیبهشت ماه سال جاری به پایان رسید نتوانست عملکرد قابل قبولی داشته باشد و پاس همدان یا همان پاس بزرگ به لیگ دسته دوم سقوط کرد.


"صبا" را هم از "باتری" جدا کردند


صباباتری مانند پاس یک باشگاه واقعی بود. زمین تمرین اختصاصی، ورزشگاهی مجهز و مورد تایید AFC ، امکانات مالی و ... همه اینها باعث نشد تا "صبا" با "باتری" بماند و باد آمد و "باتری" در تهران ماند و "صبا" به قم رفت.این تیم به قم سپرده شد و شد "صبای قم". تیم صباباتری با چهار سال فعالیت قهرمان جام حذفی شد و دو بار هم به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد، اما پس از انتقال به قم نتایج درخوری کسب نکرد. ورزشگاه صباشهر هم همه این سال ها کم کم متروکه شد و صباباتری هم به خاطره‌ها پیوست. حالا از ورزشگاه صباباتری تنها این جمله باقی مانده است؛ کجایی صباشهر که یادت بخیر!


پیکان هم رفت؛ آن هم چه رفتنی!


پس از رفتن پاس و صباباتری از تهران، پیکان هم رفت، آن هم چه رفتنی! انتقال پیکان به قزوین طوری بود که بازیکنان تنها برای بازی کردن به این شهر می رفتند. پیکانی که روزی گربه سیاه تیم های مدعی بود، در سال‌های ابتدایی انتقالش در انتهای جدول دیده می شد و تنها هدفش بقا در لیگ برتر بود. انگار بازیکنان و کادر فنی فقط هفته ای یک باک بنزین را باید در اتوبان کرج قزوین می‌سوزاندند و همین شد که قزوینی ها این تیم را برای خود نمی دانستند و "نیرومحرکه" لیگ یکی، آن روزها هواداران بیشتری را به ورزشگاه شهید رجایی می کشاند. این شد که پیکان دوباره بار و بندیل بست و به تهران برگشت. هرچند این پیکان هم آن پیکان قبل از انتقال نبود . پیکان امروز تبدیل شده به تیمی که "یویو" وار بین لیگ برتر و لیگ یک بالا و پایین می رود.


فولاد خوزستان؛ سپاهان نوین


پرسر و صداترین انتقال امتیاز مربوط به انتقال رسمی امتیاز تیم فوتبال «سپاهان نوین» به باشگاه «فولاد خوزستان» بود. تاکید محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت‌بدنی باعث شد تا امتیاز تیم فوتبال سپاهان نوین به باشگاه فولاد خوزستان داده شود. در این میان مقامات سیاسی ورزشی اصفهان برای حفظ سهمیه سپاهان نوین در لیگ برتر بسیار تلاش کردند. اما همه این رایزنی‌ها، فقط با یک کلمه رو‌به‌رو می‌شد: «نه» و به این ترتیب فولاد خوزستان با سهمیه سپاهان نوین لیگ برتری شد. انتقالی که البته خوشایند بود و باعث شد در لیگ سیزدهم شاهد قهرمانی تیم فولاد خوزستان با مربیگری حسین فرکی باشیم.


استقلال اهواز؛ سوزاندن سهمیه فولاد نوین


تیرماه سال گذشته هم تیم فوتبال استقلال اهواز با گرفتن سهمیه لیگ برتری فولاد نوین در پانزدهمین دوره لیگ برتر حاضر شد.تیم فوتبال فولادنوین خوزستان در فصل چهاردهم مسابقات لیگ دسته یک فوتبال کشور با تکیه بر توانایی بازیکنان یک سهمیه ارزشمند برای فوتبال خوزستان در لیگ برتر را به دست آورد. اما تیرماه سال گذشته بود که مسئولان این باشگاه تصمیم گرفتند امتیاز لیگ برتری فولادنوین را به باشگاه استقلال اهواز واگذار کنند که این انتقال هم انجام شد و استقلال اهواز در فاصله 9 روز مانده به آغاز لیگ هنوز تکلیف مربیان و کارد فنی اش مشخص نشده بود و زمانی هم که در لیگ حضور داشت تمریناتش یکی پس از دیگری لغو شد. در پایان لیگ پانزدهم هم استقلال اهواز سهمیه لیگ برتری اش را سوزاند و به لیگ دسته یک سقوط کرد.


خدمت به فوتبال و یا....


انتقال تیم‌ها و خرید امتیاز باشگاه‌های لیگ برتری طرحی شکست خورده است اما هنوز که هنوزه این طرح شکست خورده در بین افراد سیاسی و یا اشخاصی که دوست دادرند در محل سکون یا شهر خود موج خبری مثبتی به سود خود به راه بیندارند طرفدارانی دارد و هر ساله شاهد مطرح شدن این بحث از سوی این افراد خاص هستیم . حال سوال اینجاست که چرا مدیران ارشد ورزش و شخص وزیر نسبت به این طرح محکوم به شکست حداقل تا به امروز موضع مشخصی از خود نشان ندادند و نسبت به آن بی تفاوت بوده‌اند.


وضعیت تیم‌های منتقل شده نسبت به قبل نه تنها بهتر نشده بلکه بد تر هم شده است و اکثر آنها امروز با مشکلات زیادی رو به رو هستند که مشکلات مالی یکی از مهمترین آنهاست. با این حال مشخص نیست افراد سیاسی با چه دلیل و منطقی به دنبال انتقال تیم های بیشتر به شهرستان ها هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته