دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کدام نهاد‌ها در دولت سیزدهم هوشمند شدند؟

کدام نهاد‌ها در دولت سیزدهم هوشمند شدند؟
با اتمام دولت سیزدهم به بررسی آخرین وضعیت پیوستن دستگاه‌ها و نهاد‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداختیم.
کد خبر : 924403

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پست‌های متعدد گزارش‌هایی از ۱۰۰۰ روز خدمت دولت سیزدهم ارائه کرد. یکی از اصلی ترین محورهای این گزارش‌ها پیوستن دستگاه‌های دولتی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و هوشمندسازی دستگاه بود.

از این رو براساس آخرین آمار ارائه شده تا خرداد ۱۴۰۳، بنیاد شهید ۶۵درصد؛ وزارت صمت ۶۶درصد؛ معاونت علمی و بنیاد نخبگان ۷۰درصد و وزارت دفاع ۷۵درصدخدمات خود را به صورت الکترونیکی و بخشی را به صورت هوشمند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کرده‌اند.

همچنین شهرداری‌های مراکز استان‌ها هم با کمیت وکیفیت متفاوت به این پنجره پیوستند اما اغلب، خدمات پرکاربردخود مثل پرداخت عوارض، گرفتن پروانه ساختمانی، خدمات حمل ونقل، پیگیری مشکلات شهری، خدمات شهری و... را از این طریق ارائه می کنند.

از طرفی وزارت نیرو در همین دوره پنجره واحد خود را راه‌اندازی و بیش از ۹۷درصد خدمات خود از قبیل پرداخت قبوض، گرفتن انشعاب آب و برق و ... را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می کند.

وزارت ارتباطات و وزارت نفت و سازمان حفاظت از محیط زیست هم قریب به ۹۵درصدخدمات خود را از این طریق ارائه می‌کنند.

وزارت دادگستری و سازمان‌های اداری واستخدامی؛ استاندارد؛ برنامه وبودجه و انرژی اتمی و کمیته امداد، ۱۰۰ درصدخدمات خود را به صورت الکترونیکی وبیش از ۳۰درصدرا به صورت هوشمند بر این بستر ارائه می کنند.

پنجره واحد خدمات دانشگاهی به عنوان طرح برتر اتحادیه بین‌المللی مخابرات 

وزارت علوم هم ۷۰درصدخدمات خود و توابعش را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می کند. «پنجره واحد خدمات دانشگاهی» که سال قبل با مشارکت وزارت ارتباطات راه‌اندازی شد به عنوان طرح برتر اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) انتخاب شد.

همچنین وزارت ورزش و جوانان و وزارت بهداشت نیز بیش از ۹۰درصدخدمات خود ودستگاه‌های تابعه‌و وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و دستگاه‌های تابعه آنها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد‌را ازطریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به صورت الکترونیکی و بخشی را به صورت هوشمند ارائه می کنند.

گفتنی است فراجا هم بخش زیادی از خدمات خود از قبیل صدور و تمدید گذرنامه، تمدید گواهینامه، کارت پایان خدمت، معافیت تحصیلی و ده‌ها خدمت دیگر را نیز از پنجره واحد و برنامک خود بدون مراجعه حضوری ارائه می دهد.

وزارت راه هم ۸۰درصدخدمات خود را الکترونیکی و ۲۲ درصدوزارت اقتصاد هم بیش از ۸۰درصدخدمات خود از حوزه مالیاتی و گمرک تا بورس و بیمه را به صورت هوشمند از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه می‌کند.

از سوی دیگر اغلب بانک‌ها و همچنین بانک مرکزی هم به پنجره ملی پیوسته اند. امیدوارم طبق قانون هر چه سریعتر بانک‌ها «اینترنت بانک» خود را هم متصل کنند.

از جمله دستگاه‌های فعال در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و خدمات سازمان تامین اجتماعی و بهزیستی تا فنی و حرفه‌ای و صندوق بازنشستگی کشوری را که در مجموع نزدیک به ۷۰درصد را از این طریق ارائه می‌کند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته