دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1395 - 12:28
قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها:

بیش از 83 میلیون ایرانی در داخل و خارج کشور زندگی‌ می‌کنند

قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها، عنوان کرد: در دهه 60 نرخ رشد جمعیت در ایران 3/8 درصد بود که در آن زمان با تدوین سیاست‌های کنترل جمعیتی این آمار به 1/8 تا 1/4 کاهش یافت ولی به دلیل قرار گرفتن متولدین دهه‌ 60 در سن ازدواج در دهه 80 رشد فزاینده جمعیت وجود داشته است به طوری‌که اکنون جمعیت ایرانیان در کل دنیا بالغ بر 83 میلیون نفر است.
کد خبر : 86515

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،حسینعلی امیری در مراسم روز ملی جمعیت اظهارکرد: سی‌ام اردیبهشت ماه مصادف است با روز ملی جمعیت که به لحاظ اهمیت در تقویم ملی کشور ثبت شد، چرا که نه تنها در مقابل دیدگان مسئولان که از دیدگان عموم جامعه نیز دور نباشد. پس از بیانات روشنگر رهبر انقلاب نیز در چارچوب ابلاغ سیاست‌های جمعیتی و در راستای اجرای این مهم بر آنیم که مقوله مهم جمعیت را از ابعاد کمی و کیفی مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار دهیم.


وی عنوان کرد: در سال‌های اخیر یکی از مسائل مورد توجه در محافل تصمیم‌گیری موضوع جمعیت بوده است البته بحث‌های علمی که در این خصوص مطرح شده ریشه تاریخی و سابقه قدیمی دارد که همواره در بحث‌های علمی و فلسفی در طول تاریخ به مسئله جمعیت پرداخته شده است.


امیری عنوان کرد: با نگاهی به آمارهای وقایع حیاتی در دهه‌های گذشته متوجه می‌شویم که نرخ باروری در دهه‌های نخست سال 60 و سال‌های نخست دهه 70 حدود 6 فرزند بوده است که این امکان را فراهم آورد که امروز شاهد پنجره جوان جمعیتی باشیم بدین لحاظ فرصت استثنایی نمود پیدا کرده است. البته طبق آمارهای اعلامی مراکز ذی‌ربط هم‌اکنون نرخ رشد جمعیت در کشور برابر 1/3 است و نرخ باروری در حدود 1/8 در هزار است که این ارقام در مقایسه با گذشته کاهش چشمگیر و گاه زیر سطح مورد انتظار است.


وی یادآور شد: از مهم‌ترین عوامل عنوان شده در روند نزولی شاخص‌های جمعیتی از قبیل نرخ باروری و به تبع آن کاهش رشد جمعیت، افزایش سن ازدواج و تشکیل خانواده است که به خوبی ما را به ابتدای بحث و اهمیت تشکیل به موقع و دوام خانواده معطوف می‌دارد.


قائم مقام وزیر کشور در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها با بیان اینکه رشد جمعیت نیازمند تولید مواد غذایی، تأمین مسکن، آموزش، بهداشت، گسترش راه‌های ارتباطی و ... است، گفت: عده‌ای معتقدند که افزایش جمعیت عامل ثبات و قدمت است و افزایش جمعیت موجب افزایش امنیت ملی و رشد اقتصادی می‌شود اما عده‌ای دیگر بر این باور هستند که افزایش جمعیت عامل عقب‌ماندگی، از بین رفتن منابع طبیعی، کاهش لایه ازن، از بین رفتن تنوع زیستی و کمبود منابع غذایی می‌شود اما این در حالی است که باید گفت موضوع جمعیت یک مسئله بینابینی است که باید برای افزایش آن هر دو دیدگاه را مورد نظر قرار داد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب