دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 14:32

آغاز فرآیند دریافت آثار هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی از اول خرداد/ شبکه نخبگان علوم انسانی تاسیس می‌شود

رییس دبیرخانه جشنواره فارابی از آغاز فرآیند دریافت آثار برای هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی از اول خرداد و تشکیل شبکه نخبگان علوم انسانی خبر داد.
کد خبر : 86217

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر میرزایی در نشست هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: تا کنون 7 دوره از این جشنواره برگزار شده و هشتمین دوره این جشنواره در اسفند 94 در هیأت وزیران مصوب و پایان فروردین شورای سیاست‌گذاری آن در وزارت علوم تحقیقات و فناوری تشکیل شد. این شورا عالی‌ترین شورای جشنواره است.


رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: جشنواره بین‌المللی فارابی از سوی وزارت علوم و با مشارکت یونسکو، آیسسکو و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود. رئیس این جشنواره وزیر علوم تحقیقات و فناوری و دبیر این جشنواره معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم هستند و دبیرخانه این جشنواره نیز در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم قرار دارد.


او افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های شورای سیاست‌گذاری در آستانه نیمه شعبان، این جشنواره از روز شنبه 1 خرداد با دریافت آثار شروع به فعالیت می‌کند و مهلت ارسال آثار برای استادان، دانشجویان و محققان حوزه علوم انسانی تا 31 تیر است.


میرزایی گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی الکترونیکی بودن دریافت آثار است. همه آثار اعم از تحقیقات، طرح‌های پژوهشی، رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد از طریق سایت و به صورت الکترونیکی به جشنواره ارسال می‌شوند.


او افزود: تنها استثنا در این میان کتاب است؛ زیرا به دلیل ساختار و مباحث چاپ و نشر در بخش کتاب، متقاضیان بعد از ثبت نام و بارگذاری شناسنامه اثر در سایت، باید اصل کتاب را به دبیرخانه ارسال کنند.


رییس دبیرخانه جشنواره فارابی تاریخ اختتامیه جشنواره و معرفی برگزیدگان را پایان آذر، همزمان با هفته پژوهش اعلام کرد و گفت: امیدواریم جشنواره هشتم مانند جشنواره‌های پیشین جشنواره فاخری باشد. زیرا این جشنواره مهم‌ترین جشنواره علوم انسانی در کشور است. جشنواره بین‌المللی فارابی شامل دو بخش اصلی (بخش استادان و محققان بالای 35 سال) و بخش جوان (محققان زیر 35 سال) است.


او افزود: همچنین در این جشنواره پیشکسوت برتر، شخصیت پیشرو در علوم انسانی، انجمن علمی برتر، مجله برتر علوم انسانی و ... به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.


میرزایی گفت: در بخش بین‌المللی عمده فعالیت این جشنواره در حوزه اسلام شناسی و ایران شناسی است. طبق رایزنی‌هایی که با سایر کشورها داشتیم سعی کردیم شرایطی را فراهم کنیم تا آثار بیشتر و با کیفیت‌تری در حوزه بین‌الملل به این جشنواره ارسال شوند. زیرا وقتی تعداد آثار دریافتی بیشتر شود احتمال اینکه اثر برگزیده اثر بهتری باشد بالا می‌رود. در جشنواره هفتم در بخش بین‌الملل اثر برگزیده نداشتیم، اما امسال تأکید بیشتری بر این بخش شده است.


او نحوه معرفی برگزیدگان را یکی دیگر از تفاوت‌های هشتمین جشنواره بین‌المللی فارابی با جشنواره هفتم دانست و گفت: در این دوره مانند دوره‌های گذشته رتبه یک و دو و سه نداریم و تنها اثری به عنوان اثر برگزیده معرفی می‌شود. اگر هیچ کدام از آثار لایق عنوان اثر برگزیده نباشند، به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.


میرزایی گفت: بر اساس مصوبه اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری، جشنواره در 12 گروه علمی برگزار می‌شود و به تناسب گروه‌های 12 گانه پیش‌بینی می‌شود که 35 اثر برگزیده در تراز نخبگی معرفی شوند. از بین آثاری که واصل می‌شوند، آثاری که ظرفیت نظریه‌پردازی داشته باشند به عنوان اثر فاخر معرفی خواهند شد.


میرزایی افزود: فرآیند اصلی داوری‌های اولیه از اوایل تیر شروع می‌شود. آثاری که در بازه زمانی اول فروردین 91 تا پایان اسفند 94 تولید شده‌اند، می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.


او افزود: طبق پروتکل جشنواره بین‌المللی فارابی، این جشنواره با حضور رئیس جمهوری برگزار می‌شود. البته در برخی از دوره‌ها این امر اتفاق نیفتاد امسال نیز سعی می‌شود هماهنگی‌های لازم برای حضور ریاست جمهوری در این جشنواره انجام شود.


او از تأسیس شبکه نخبگان علوم انسانی در کنار این جشنواره خبر داد و گفت: همچنین قرار است دو ماهنامه جشنواره فارابی نیز منتشر شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت tw.farabiaward.ir از سایر جزئیات این جشنواره با خبر شوند.



انتهای پیام/

برچسب ها: دکتر میرزایی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته