دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 ارديبهشت 1395 - 14:44

نادیده گرفتن ظرفیت اقتصادی و فرهنگی بناهای تاریخی پذیرفتنی نیست

نماینده قوچان در مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که صندوق احیا شرایط واگذاری و بهره برداری از این بناها را فراهم کرده است، شهرداری‌ها می توانند با توجه بیشتر به این مقوله هم منابع درآمدی جدید برای خود فراهم کنند.
کد خبر : 85512

به گزارش گروه فرهنگی آنا، هادی شوشتری در گفت گو با پایگاه اطلاع رسانی صندوق احیای بناهای تاریخی ایران (صابتا) گفت: اساسی ترین مشکل شهرداری های کشور در سال های اخیر مسایل مربوط به بودجه آنها بوده است و متاسفانه در کلان شهرها این معضل را راهکارهایی نظیر تراکم‌فروشی حل شده که اندک اندک در شهرهای کوچکتر هم مرسوم می شود.


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: قطعا برای رسیدن به یک مدیریت شهری استاندارد، شهرداری ها باید به دنبال ایجاد منابع درآمدی پایدار و قابل اتکای دیگری باشند. در این بین یکی از منابع درآمدی که می تواند به کمک شهرداری ها بیاید موضوع احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی است. هر چند شاید اقدام در این بخش نتواند تمام هزینه های این مجموعه ها را پوشش دهد اما قطعا برای تامین بخشی از این منابع مفید خواهد بود.


وی ادامه داد: یک مزیت مهم بناهای تاریخی این است که در سراسر کشور نمونه های ارزشمندی از این دست اماکن را می توان یافت و درصد زیادی از شهرداری ها این امکان را دارند که در حوزه فعالیت خود چنین بناهایی را در اختیار بگیرند.


شوشتری با اشاره به ابعاد فرهنگی این دست اقدامات هم گفت: یکی از کمبودهای دیگر شهرداری ها در سراسر کشور، ضعف فعالیت های فرهنگی است و احیاء بناهای تاریخی همزمان که می تواند قسمتی از مسایل مالی شهرداری ها را پوشش دهد، این امکان را برای شهرداری ها فراهم می کند که قسمتی از فعالیت های فرهنگی خود را نیز متوجه این حوزه کنند.


نماینده قوچان با اشاره به اینکه «شهرداری ها مسئول نهایی وضعیت ساماندهی شهرها هستند» تاکید کرد: مجموعه شهرداری های کشور به دلایل مختلف و از جمله دلایل مالی و ضعف نظارتی در سال های گذشته نتوانستند فضاهای شهری را به خوبی مدیریت کنند و الان وضعیت شهرهای ما به لحاظ منظر و فضاهای شهری بسیار به هم ریخته و غیر استاندارد است. من فکر می کنم در شرایطی که صندوق احیاء شرایط واگذاری و بهره برداری از این بناها را فراهم کرده است، شهرداری ها می توانند با توجه بیشتر به این مقوله هم منابع درآمدی جدید برای خود فراهم کنند و هم ضعف سال های متمادی قبل از ساماندهی فضاهای شهری را قدری بر طرف کنند.


عضو کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: تجربه شهرهای موفق جهان هم نشان می دهد که استفاده از بناهای تاریخی در چارچوب کاربری های جدید یکی از ابزارهای مهم اقتصادی و فرهنگی شهرداری هاست که آنها را در جهت مدیریت استانداردتر شهری کمک می کند.


وی تاکید کرد: زمان کسب درآمد و تامین منابع برای شهرداری ها از طریق روش هایی مانند فروش تراکم گذشته و شهرداری ها باید متوجه باشند که منابع درآمدی جدید و پایدار دیگری از جمله همین بناهای تاریخی پیش روی چشم آنها قرار دارد. اگر چه تا کنون این منابع مهم دیده نشده اند اما از این به بعد نادیده گرفتن آنها با توجه به اینکه امکان واگذاری این بناها هم فراهم شده، نمی تواند پذیرفتنی باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته