دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1395 - 13:06
نشست خبری سخنگوی نیروی انتظامی: (1)

سردار منتظرالمهدی: گشت نامحسوس، محسوس نمی‌شود

سخنگوی نیروی انتظامی با بیان اینکه مأموران در گشت نامحسوس به هیچ عنوان حضوراً مراجعه نمی‌کنند، گفت: گشت نامحسوس محسوس نمی‌شود و اعلام جرائم تنها از طریق پیامک به سامانه در نظر گرفته شده صورت می‌گیرد.
کد خبر : 85135

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا سردار سعید منتظرالمهدی در دهمین نشست خبری سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در خصوص اجرای طرح گشت نامحسوس و شیوه شناسایی افرادی که در این گشت فعالیت می‌کنند، توضیح داد: کسانی که در گشت نامحسوس خدمت‌رسانی می‌کنند اصلاً حضور محسوس ندارند یعنی قرار نیست مراجعه حضوری صورت گیرد این طرح از دیرباز بوده و به تازگی با روش جدیدی در تهران آغاز به کار کرده است.


وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای جهان گشت نظارت اجتماعی انجام می‌شود، افزود: در استرالیا در بسیاری از محل‌ها تابلوهایی نصب شده که بیان می‌کند این مکان توسط ناظرین محلی تحت کنترل است و مواردی را به پلیس نیز اطلاع می‌دهند. این موضوع حتی در آمریکا وجهی گسترده دارد. همچنین در انگلیس نیز حدود پنج میلیون دوربین وجود دارد که از این تعداد سه میلیون دوربین در لندن تحت عنوان نظارت اجتماعی کنترل و رصد لازم را انجام می‌دهد.


منتظرالمهدی با بیان اینکه گروه هدف گشت نامحسوس قانون‌شکنان و کسانی که ایجاد ناامنی می‌کنند است، گفت: در این طرح ما به دنبال ایجاد احساس امنیت برای آحاد مردم هستیم و باید بگویم این طرح به هیچ وجه محسوس نمی‌شود.


سخنگوی ناجا با بیان اینکه کسانی که در این طرح خدمت‌رسانی می‌کنند همگی پرسنل و کادر مجرب پلیس هستند، اضافه کرد: آنها حتی از این فعالیت خود حقوق و مزایایی هم دریافت نمی‌کنند به عنوان مثال فکر کنید یکی از اعضای کادر پلیس از محل کار خود خارج می‌شود و بدون فیلدبندی از موارد پنج‌گانه موردی را مشاهده می‌کند که مورد یاد شده را به صورت پیامکی به سامانه‌ای که برای این منظور در نظر گرفته شده،می‌فرستد.


به گفته معاون اجتماعی ناجا موارد تخلف برای گزارش سرقت و زورگیری، پخش مواد مخدر، حرکات خطرآفرین خودرو، مزاحمت نوامیس و مواردی است که موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی در جامعه می‌شود.


منتظرالمهدی با بیان اینکه پس از این اعلام مأموریت فرد در همین‌جا به پایان می‌رسد، تصریح کرد: در بسیاری از موارد به حضور سریع پلیس نیاز است در این صورت در اقدامی سریع این موضوع به گشت یا کلانتری نزدیک محل اعلام می‌شود و گشت 110 نیز اقدامات لازم را انجام می‌دهد و در مواردی دیگر نیز به مداخله آنی نیازمند نیستیم بنابراین بر اساس احکام قضائی دریافت شده بررسی‌های لازم انجام و سپس برخورد مناسب صورت می‌گیرد.


معاون اجتماعی ناجا ادامه داد: ارسال پیامک صرفاً یک داده است و قرار نیست در این زمینه سریع تصمیم‌گیری شود،بررسی‌های لازم صورت گرفته و برخورد مناسب انجام می‌شود.


وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا مبنی‌بر اینکه آیا آماری از تعداد پیامک‌های ارسالی طی این مدت در دست دارید یا خیر، گفت: در یک بازه زمانی دو تا سه ماهه آمارهای لازم به افکار عمومی ارائه می‌شود.


در ایران به ازای هر هزار نفر 3/5 پلیس وجود دارد


منتظرالمهدی با بیان اینکه در سایر کشورهای دنیا به ازای هر هزار نفر 7 مأمور پلیس وجود دارد، عنوان کرد: حتی در برخی از کشورها به ازای هر هزار نفر 9 مأمور پلیس وجود دارد این در حالی است که در کشور ما به ازای هر هزار نفر 3/5 مأمور پلیس وجود دارد که با توجه به طیف گسترده مأموریت‌های پلیس به منظور افزایش راندمان مجبوریم از طرح‌های دیگر نیز استفاده کنیم.


به گفته سخنگوی ناجا اثرگذاری و انجام بهینه هر طرحی مستلزم بهره‌مندی از نظر خبرگان و صاحب‌نظران است به همین منظور پلیس از هر طرحی که در این زمینه ارائه شود استقبال می‌کند و اگر در جایی تغییری لازم باشد این تغییر نیز صورت می‌گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته