دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1395 - 17:49
معاون اشتغال وخودکفایی کمیته امداد خبر داد؛

اختصاص نیمی از اعتبارات کمیته امداد برای توانمندسازی مددجویان

معاون اشتغال وخودکفایی کمیته امداد، گفت: طی سال‌های اخیر۵۰ درصد اعتبارات به اشتغالزایی و توانمندسازی خانواد های تحت حمایت اختصاص یافته است.
کد خبر : 81671

به گزارش گروه اجتماعی آنا، محمد امید در نشستی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه این نهاد تلاش کرده است روند تخصیص منابع مالی خود را در راستای توانمندسازی خانواده های تحت حمایت هدایت کند، افزود: طی دو دهه اول فعالیت کمیته امداد، حدود ۹۳ درصد منابع مالی این نهاد صرف امور معیشتی مددجویان و فقط هفت درصد اعتبارات برای توانمندسازی مددجویان هزینه می شد، ولی با برنامه ریزی های انجام شده طی سالهای اخیر۵۰ درصد اعتبارات به اشتغالزایی و توانمندسازی خانواد های تحت حمایت اختصاص یافته است.


وی با بیان اینکه کمیته امداد سال گذشته در زمینه اشتغال مددجویان یکهزار و ۷۵۰ میلیارد تومان و در بخش حمایتی یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است، تصریح کرد: پیش بینی می شود امسال ۷۵ درصد اعتبارات امداد در زمینه توانمند سازی و خودکفایی و ۲۵ درصد نیز در بخش حمایتی اختصاص یابد.


امید با اشاره به اینکه این نهاد توانسته است سال گذشته با برنامه ریزی‌های دقیق و مدون برای ۱۳۰هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کند، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری یکصد هزار خانواده توانمند و از چرخه حمایتی امداد خارج شوند.


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به حذف یارانه سه دهک جامعه گفت: با حذف یارانه این افراد معادل چهارهزار میلیارد تومان به دستگاه‌هایی همچون سازمان بهزیستی، کمیته امداد که در حوزه اشتغالزایی مشارکت دارند، پرداخت می‌شود که سهم کمیته امداد در این بخش حدود دو هزار میلیارد تومان است. در صورتی که دولت بتواند اعتبارات حذف یارانه سه دهک جامعه را در اختیار کمیته امداد قرار دهد، می توانیم ۲۶۶ هزار شغل ایجاد کنیم.


امید در ادامه به مراحل اشتغالزایی مددجویان تحت حمایت اشاره کرد و تصریح کرد: در مرحله نخست استعدادسنجی و توانایی افراد در حوزه های مختلف کاری سنجیده می شود که براساس آمار اولیه این طرح ۸۰۰ هزار مددجو بین سنین ۱۵ تا ۶۵ سال قرار دارند. در مرحله بعد آموزش‌های رایگان برای مددجویان درنظر گرفته شده است بطوری که سال گذشته ۳۳۰ هزار نفر در سراسر کشور از ظرفیت آموزشی امداد در حوزه اشتغال بهره مند شده‌اند و همچنین سال گذشته ۲۶ هزار نفر از طریق کاریابی مشغول به کار شدند و از صندوق توسعه ملی حداقل پنج میلیون تومان و حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان و یا ۵ تا ۷۵ میلیون تومان نیز از منابع بانکی تسهیلات دریافت کرده اند. اشتغال در کمیته امداد به دو صورت کاریابی و پرداخت تسهیلات به مددجویان انجام می‌شود.


معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با بیان اینکه ۸۰ درصد تسهیلات به مددجویان از محل قرض‌الحسنه بانک‌ها تامین می‌شود، گفت: پارسال حدود یکهزار و ۲۰۰میلیارد تومان از محل ارائه تسهیلات بانکی به این حوزه اختصاص یافت که براساس آخرین آمار و همکاری بانک‌ها، ۱۰۰ درصد این منابع تخصیص پیدا کرده است. صندوق اشتغال نیازمندان، صندوق توسعه ملی و کمک‌های مردمی از دیگر تامین منابع کمیته امداد است.


امید یکی از ویژگی‌های اصلی طرح های اشتغالزایی در کمیته امداد را نظارت بر طرح ها برشمرد و تصریح کرد: ناظرین متخصص این نهاد به طور متوسط یک تا پنج سال بر طرح ها نظارت دارند تا عملکرد و موفقیت آن را مورد سنجش قرار گیرد، در مرحله آخر نیز بازاریابی و پایدارسازی طرح‌ها انجام می شود که شامل بیمه، تامین مواد اولیه و کمک به فروش محصولات مددجویان است.


وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه‌ همکاری کمیته امداد با وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: با انعقاد این تفاهم نامه ۱۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در سال ۹۴ به ۲۶۶ هزار فرصت شغلی تبدیل خواهد شد و اجرای آن نیازمند سه هزار ر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که با برنامه ریزی هایی که انجام شده است در سوم خرداد ماه سال جاری در بوشهر این تفاهم نامه منعقد و اجرایی خواهد شد. طی سالهای ۹۰تا ۹۳، ۴۰۰هزار خانوار تحت حمایت این نهاد خودکفا و از چرخه حمایتی امداد خارج شده اند امسال نیز پیش‌بینی می‌شود جشن خودکفایی یکصد هزارخانواده تحت حمایتی را در تهران برگزار کنیم.


امید میانگین افراد تحت پوشش کمیته امداد را در استان های مختلف متفاوت دانست و یادآور شد: مثلا در استان ایلام حدود ۱۷ درصد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد هستند و این رقم در تهران کمتر از یک درصد است بطوری که میانگین کشوری افراد تحت پوشش کمیته امداد، ۶ درصد است. حدود پنج تا ۶ درصد وام های سبک و سنگین ، ۱۶ درصد صنایع دستی، ۱۳ درصد حمل و نقل بین‌شهری و درون شهری و ۳۰ درصد صیادی کشورتوسط مددجویان تحت حمایت اداره می شود. همچنین سال گذشته دو هزار تراکتور به ارزش ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و ۳ هزار نیسان وانت به ارزش ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در راستای اشتغالزایی و توانمندسازی خریداری و تحویل خانواده های تحت حمایت شده است. بانک سینا نیز ۳۰ میلیارد تومان برای خرید نیسان درمناطق محروم تسهیلات ارائه کرده است.


وی با اشاره به مصوبه یکهزار میلیارد تومانی تسهیلات بانکی مددجویان در سال ۹۵ افزود: سال گذشته به طور میانگین به هر فرد ۱۵ میلیون تومان تسهیلات اشتغالزایی اختصاص یافته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته