چقدر در تربیت و پرورش دانشجویان فناور و کارآفرین موفق بودهایم؟
زهره دهقانی بیدگلی با اعلام ارتقای مرکز رشد واحدهای فناوردانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در رتبهبندی جدید سازمان مرکزی این دانشگاه به سطح دو در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با تشریح چگونگی راهاندازی و حوزه کاری این مرکز اظهار کرد: مرکز رشد سال ۱۳۹۱ با هدف حمایت از فعالیتهای فناورانه استادان، دانشجویان و سایر علاقهمندان در راستای تبدیل دانش به ثروت راهاندازی و از آن زمان تاکنون پذیرای ایدهها و فناوریهای بسیاری بوده است.
به گفته رئیس مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، اکنون ۱۵ واحد در قالب هسته، شرکت و شرکت دانشبنیان در این مرکز مشغول فعالیت هستند.
وی افزود: مرکز رشد واحد کاشان اواخر سال گذشته دو رویداد در حوزه نوآوری با عناوین چالش فناوری (در حوزه IT، IOT و هوش مصنوعی) و نیز تورنمنت نوآوری با گوشیهای هوشمند را برگزار کرد که این رویدادها به رویدادهای همواره باز تبدیل شده و اکنون در کل ایام سال پذیرای چالشهای صنعت و ایدههای نوآورانه در حوزههای ذکر شده است.
دهقانیبیدگلی افزود: تبدیل شدن به مرکز رشد بینالمللی به منظور آماده سازی حضور شرکتهای مستقر در مرکز رشد برای رقابت در حوزه بینالملل و مشارکت در بازارهای جهانی از یک سو و جذب سرمایه گذار خارجی از سوی دیگر از اهداف آینده مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان هستند.
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با برشمردن نواقص و کمبودها در راه تجاریسازی محصولات فناورانه به آنا گفت: یکی از مهمترین چالشها فقدان آموزشهای لازم به دانشجویان به دلیل آشنایی با ادبیات حوزه کارآفرینی و آشنایی با نیازهای بازار و به کار گرفتن دانش در راستای این رفع این نیازها، نحوه جذب سرمایه گذار و... است. به عبارتی برای داشتن دانشگاهی که قابلیت تولید دانش برای خلق محصول داشته باشد باید همه اجزای آن با این مسیرآشنا بوده و هر یک در نقش خود همراه باشند؛ بنابراین صرف داشتن مراکز رشد، تجاریسازی و ... نمیتوان آنطور که باید مؤثر بود.
دهقانیبیدگلی با ناآگاه دانستن دانشگاهها از فعالیت و مأموریتهای مراکز رشد و سرای نوآروری عنوان کرد: با وجود آنکه شرایط رو به بهبود بوده؛ اما همچنان آگاهی کافی وجود ندارد و برای تأثیر بیشتر فعالیتهای مراکز رشد و سراهای نوآوری لازم است فرهنگسازی عمیقتری در این حوزه صورت بگیرد. باید همه بخشها هماهنگ باشند تا بتوانند دانشجویان با جوانه فناوری را تربیت کنند و آنگاه مراکز رشد میتوانند این جوانهها را بپذیریند و پرورش دهند تا به درختان تنومند فناوری تبدیل شوند؛ اما هنوز در تربیت دانشجوی با ذهنیت و روحیه کارآفرینی مشکل داریم.
استادیار گروه مهندسی پزشکی واحد دانشگاهی کاشان اضافه کرد: همانطور که در بدو ورود به دانشگاه، دانشجویان با این اندیشه که در نهایت کجا استخدام میشویم به انتخاب رشته میپردازند که خود این امر موجب اقبال نامتوازن و نامعقولی به سمت رشتههای تجربی شده و این تفکر تا پایان دوره تحصیلشان نیز تغییر نمیکند؛ بنابراین عمدتاً ورودیهای با ظرفیت معمولاً تحویل مراکز رشد نمیشود. باید فرهنگسازی عمیقی در همه بخشهای جامعه صورت گیرد تا روحیه تولید به باورعمومی تبدیل شود و البته دولت و دانشگاهها قطعاً بسترسازی اصلی این مسیر هستند.
این مسئول تأکید کرد: همافزایی مراکز رشد واحدهای دانشگاهی هم قطعاً میتواند توانمندی آنها را صد چندان کند. چنانچه اگر مراکز رشد همه واحدها بهصورت شعبههایی از یک کل واحد و نه جزیرههای پراکنده با یکدیگر در ارائه آموزشها، مشاورهها، منتورینگ و... هماهنگ عمل کنند، قطعاً تأثیرگذاریشان چند برابر خواهد بود.
رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در پاسخ به این پرسش که در دوره کرونا چه دستاوردی داشتید؟ مطرح کرد: در ایام مبارزه با کرونا واحدهای مستقر در این مرکز مانند گذشته فعال بودند؛ اما مشخصاً حوزه فعالیت واحدها هیچیک در راستای موضوعات مرتبط با کرونا نبوده است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/