دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 ارديبهشت 1395 - 17:34

وزیر علوم خبر داد: اولین پیش‌نویس اعلامیه اصول اخلاقی مرتبط با آب و هوا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شورای اجرایی یونسکو اولین پیش‌نویس اعلامیه برای اصول اخلاقی مرتبط با تغییرات آب و هوا را تا پاییز امسال در اختیار شورای اجرایی قرار خواهد داد.
کد خبر : 79609

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا،محمدفرهادی در دومین سمینار بین‌المللی محیط زیست، دین و فرهنگ افزود: موفقیت این اجلاس حاصل همکاری سازنده میان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، یونسکو و برنامه محیط زیست ملل متحد UNEP است.


وی ادامه داد: به عنوان وزیر علوم تحقیقات و فناوری ریاست کمیسیون ملی یونسکو در ایران نیز برعهده این جانب است این دومین باری است که طی سه دهه گذشته این مسئولیت را پذیرفته‌ام و فعالیت‌های یونسکو را رصد می‌کنم.


وی اظهار کرد: در پی پیشنهاد ایران سال 2001 سال جهانی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها نام گرفت در همان سال کنفرانس عمومی یونسکو اعلامیه جهانی تنوع فرهنگی را تصویب کرد و در سال 2003 کنوانسیون محافظت از میراث معنوی مصوب شد،در اهداف توسعه هزاره در تنوع فرهنگی در عرصه‌ سیاست‌گذاری‌های توسعه پایدار تأکید و سپس در 2013 دهه جهانی تقارب فرهنگ‌ها اعلام شد، رئیس جمهور ما در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 قطع‌نامه جهان علیه خشونت و افراط‌گری را پیشنهاد کرد که به استقبال همگان تصویب شد.


فرهادی گفت: همکاری نزدیک تیم تخصصی سازمان محیط زیست ما با تیم نهادهای مسئول بین‌المللی چون یونسکو و UNEP نشان می‌دهد که کشور ما تا چه میزان به جهانی بودن و فراگیر بودن این دغدغه مبارک می‌اندیشد. برای من بسیار با معنی بود که ترویج گفت‌وگوی فرهنگ‌ها برای توسعه پایدار جزء عنوان سمینار شما است موضوع اجلاس شما خود حاکی از آن است که برای حل بحران‌های زیست محیطی می‌باید از باورهای معنوی و فرهنگ اعتقادی جوامع انسانی کمک گرفت و این راه را با گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها هموارتر کرد.


وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: برگزیدن چنین عنوانی با همکاری دو نهاد مهم سازمان ملل نشانه ای از آگاهی جمعی ما است به مفاهیم و مؤلفه‌هایی که در هم تنیده‌اند اما متأسفانه ارتباط متقابل آنها در بخش عمده‌ای از قرن بیستم مورد غفلت جامعه جهانی قرار گرفته بود اینجا چرایی‌ها و چگونگی‌های بسیاری مطرح است که من امیدوارم اجلاس شما توانسته باشد اولاً اهمیت این دغدغه را روشن کرده و ثانیاً جهت حرکت برای یافتن پاسخ‌های سازنده را هم بهتر نشان داده باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته