دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 فروردين 1395 - 12:08
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با آنا

اکثر درخواست‌های طلاق در 5 سال اول زندگی ثبت شده‌است/ تحت پوشش‌نبودن خدمات روانشناسی ظلم به سلامت روان مردم است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با ابراز تاسف از تحت پوشش نبودن خدمات روانشناسی در کشور گفت: تحت پوشش نبودن خدمات روانشناسی ظلم به سلامت روان مردم است.
کد خبر : 73084

ناصر صبحی،‌ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص مشاوره قبل از ازدواج اظهار کرد: نیاز به مراکز مشاوره پیش از ازدواج به صورت رسمی از دهه 80 احساس شده است بر همین اساس سازمان ملی جوانان وقت به هیات وزیران پیشنهاد داد که وزارت بهداشت و درمان مکلف شود با همکاری چند دستگاه اجرایی از جمله خود سازمان ملی جوانان وقت و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور و مرکز امور زنان ریاست جمهوری دوره‌های آموزشی 16 ساعته در خصوص مشاوره‌های پیش از ازدواج برای دانشجویان برگزار کنند.


وی در خصوص انتخاب قشر دانشجو برای گذراندن دوره‌های آموزشی مشاوره پیش از ازدواج گفت: دلیل مورد توجه قرار گرفتن دانشجویان در این برنامه این بود که مشاوره‌ پیش از ازدواج و گذراندن دوره‌های آموزشی پیش از ازدواج مطالبه اکثر جوانان در محیط‌های علمی و دانشگاهی بود. سازمان ملی جوانان وقت گذراندن این دوره‌های آموزشی را برای سایر اقشار جوانان نیز در نظر گرفته و حتی مجوز تاسیس 200 مرکز مشاوره را دریافت کردند اما با توجه به جدید بودن این برنامه بسیاری از تدابیر و تمهیدات لازم در آن دیده نشده است.


آغاز اجرای طرح مشاوره پیش از ازدواج از بهار امسال


صبحی یادآور شد: تمرکز اصلی ما برای اجرای برنامه مشاوره پیش از ازدواج، از بهار 95 آغاز می‌شود تا بتوانیم آموزش‌های مختلف پیش از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج برای جوانان در آستانه ازدواج و برای زوجینی که در دوره آشنایی و عقد و عروسی هستند تا برای زوجین در همه دوره‌‌های زندگی این آموزش‌ها را داشته باشیم.


وی ادامه داد: علی رغم نظر عمومی مبنی بر بی رغبتی مردم در مراجعه به مراکز مشاوره اما باید بدانید که آمار مراجعات به این مراکز نشان می‌دهد که بسیاری از جوانان و دانشجویان از مشاوره‌های پیش از ازدواج استفاده می‌کنند و میزان مراجعه و استقبال مردم از مراکز مشاوره زیاد است.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: براساس مطالعات صورت گرفته اکثر درخواست‌های طلاق زوجین در 5 سال ابتدایی زندگی ثبت شده است بنابراین باید دوره‌های آموزشی مشاوره‌ای را در طول زندگی و پس از آن نیز به جوانان ارائه دهیم به عنوان مثال یک دوره زمانی ده ساله را برای ارائه برنامه‌ها و مشاوره‌ها باید درنظر داشته باشیم افزایش ازدواج های موفق، کسب توانمندی های لازم و پیشگیری های لازم در خصوص آسیب های اجتماعی از جمله آسیب خانوادگی از انحلال خانواده و جلوگیری از طلاق جزو اهداف اصلی ما است.


متاسفانه سازمان بهزیستی برای برخی از افراد با مدرک کارشناسی نیز مجوز فعالیت مرکز مشاوره صادر کرده‌ که غیر روانشناس و غیر متخصص بودند و زمانی که یک غیر متخصص بخواهد مشاوره دهد مسلما نه تنها نظرات و راهکارهایش مفید نیست بلکه به بنیان خانواده نیز آسیب می‌زند

وی در مورد انجام مطالعه و بررسی در زمینه چگونگی ادامه زندگی افرادی که از مراکز مشاوره استفاده کرد‌ه‌اند، گفت: از سوی دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان مطالعه و بررسی بر نحوه ادامه زندگی این زوجین صورت نگرفته است و البته این موضوع جزو شرح وظایف اصلی دفتر نیست اما چنین مطالعاتی در دفاتر دانشگاهی صورت می‌گیرد و به صورت پایان نامه و مقاله‌های پژوهشی انجام می‌شود. در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی به صورت پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری اقداماتی صورت گرفته و نتایج آنها نیز به شکل‌های مختلف انعکاس یافته است اما دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان باید آنها را جمع آوری کند.


سازمان بهزیستی کل کشور به شرح وظایف خود عمل نمی‌کند


وی ادامه داد: متاسفانه سازمان بهزیستی کل کشور به شرح وظایف خود عمل نمی‌کند و برای برخی از افراد با مدرک کارشناسی نیز مجوز فعالیت مرکز مشاوره صادر کرده‌اند که متاسفانه این افراد غیر روانشناس و غیر متخصص بودند و زمانی که یک غیر متخصص بخواهد مشاوره دهد مسلما نه تنها نظرات و راهکارهایش مفید نیست بلکه به بنیان خانواده نیز آسیب می‌زند.


صبحی یادآور شد: با توجه به نیاز امروز بسیار زیاد جامعه به روانشناس و مشاور، وزارت ورزش و جوانان برای کارشناسان این حوزه مجوز فعالیت‌ صادر می‌کند البته برخی افراد غیرمتخصص و غیر کارشناس در مراکز مشاوره و روانشناسی غیرمجاز نیز فعالیت می‌کنند که متاسفانه آثار سوء و نا کارآمدی برای افراد در پی دارد بر همین اساس وزارت ورزش و جوانان به اقدام شناسایی مشاوران غیر متخصص کرده و با آنان به صورت قانونی و از مسیر قضایی برخورد می کند همچنین مراکز قانونی مشاوره را نیز رصد می‌کند که همواره خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای صحیح و استاندارد را به مردم ارائه کنند.


صبحی تاکید کرد: اطلاعات و آموزش های قبل از ازواج به صورت مشاوره به فرد ارائه می شود اما در ن


میزان تعرفه‌ها با توجه به مقطع تحصیلی و نوع خدمت ارائه شده تغییر می‌کند به طوری که مشاوره 45 دقیقه‌ای یک دانشیار در تهران و کلان‌شهرها حدود 65 هزار تومان هزینه دارد

هایت تصمیم نهایی با خود فرد است و مراکز مشاوره کسی را ملزم به انتخاب یا ادامه زندگی با فرد دیگری نمی‌کنند.


وی در مورد هزینه جلسات مشاوره نیز گفت: همه خدمات ارائه شده از سوی مراکز مشاوره دارای تعرفه قانونی است و این رقم از سوی سازمان نظام روانشناسی و مشاروه کشور مشخص می‌شود. البته میزان تعرفه‌ها با توجه به مقطع تحصیلی و نوع خدمت ارائه شده تغییر می‌کند به طوری که مشاوره 45 دقیقه‌ای یک دانشیار در تهران و کلان‌شهرها حدود 65 هزار تومان هزینه دارد.


صبحی در مورد تعداد جلسات مورد نیاز برای مشاوره پیش از ازدواج گفت: تعیین تعداد جلسات از سوی هر یک از روانشسناسان متفاوت است زیرا هر کدام از مشاوران از یک رویکرد خاص پیروی می‌کنند اما میانگین یک مشاوره ازدواج بین 3 تا 7 جلسه است و البته همه خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه نیست و این ظلم به روانشناس و مشاور و کل مردم است.


وی در مورد گران بودن هزینه جلسات روانشناسی گفت: ارائه خدمات روانشناسی با توجه به زمان و نوع خدمت اصلا گران نیست زیرا یک فرد در جلسه روانشناسی به طور میانگین حداقل 45 دقیقه از وقت مشاور را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که یک جراح در طول 45 دقیقه چندین نفر را ویزیت می‌کند و کمترین هزینه ویزیت متخصص در تهران زیر 20 هزار تومان نیست و همه این رقم نیز تحت پوشش بیمه است ولی ارائه خدمات مشاروه و روانشناسی تحت پوشش بیمه نیست بر همین اساس برخی از همکاران مشاور گلایه دارند که میزان خدمات مشاوره‌ای ارائه شده با تعرفه این خدمات متناسب نیست.


برگزاری دوره آموزشی برای متقاضیان مجوز مراکز مشاوره ازدواج


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج گفت: در ماه‌های اخیر بسیاری از افراد متقاضی ردیافت مجوز افتتاح مرکز روانشناسی و مشاوره داشتند بر همین اساس تعدادی از آنان را دعوت به مصاحبه کرده و در سال 95 نیز برای آنان دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم زیرا ما موظف به فراهم کردن شرایط دریافت مجوز برای افراد دارای صلاحیت هستیم.


صبحی در مورد مطالب ارائه شده در این دوره‌های آموزشی گفت: مفاد دوره‌های آموزشی مشاوران نسبت به دوره‌های قبل تغییر می‌کند تا متناسب با علم روز و نیازهای جامعه شود.




انتهای پیام/

برچسب ها: طلاق ناصر صبحی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته