دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پشت‌پرده هزینه شگفت‌انگیز چین برای فوتبال

چین یک کشور چپ‌گرای افراطی در شرق قاره کهن است. این کشور توسط حزب کمونیست اداره می‌شود و رهبر حزب در راس همه امور است. آنها هم مانند اسلاف خویش در شوروی در ابتدا توجه خاصی به فوتبال نداشتند و تنها به رشته‌های المپیکی دل بسته بودند و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای هم روی آنها کردند. بررسی جدول مدال‌های المپیک نشان می‌دهد آنها به خوبی به اهداف خود در این زمینه رسیده بودند. اما بعد از مدتی مثل دوستان‌شان در شوروی فهمیدند فوتبال تا چه حد ضروری است.
کد خبر : 68908

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از اعتماد، با روی کار آمدن رییس‌جمهور جدید، ژی جین‌پینگ اوضاع کمی دگرگون شد. این سیاستمدار که سومین فرد قدرتمند جهان است، در نخستین سفرش به بریتانیا به جای بازدید از اماکن سیاسی این کشور، در همان روز اول به ورزشگاه اتحاد در شهر منچستر رفت. او در ورزشگاه خانگی من‌سیتی با آگوئرو سلفی گرفت و از کل امکانات این ورزشگاه جدیدالتاسیس بازدید کرد. ژی جین پینگ پیش از سفر پاییز گذشته به بریتانیا، در مصاحبه‌ای گفته بود: «بزرگ‌ترین آرزوی من ‏برای فوتبال این است که تیم‌های چینی بتوانند به بهترین‌های دنیا تبدیل شوند. فوتبال می‌تواند نقش مهمی ‏در تقویت قوای جسمی مردم باشد و همچنین الهام بخش آنها برای افزایش روحیه جنگندگی.»



سلفی رییس‌جمهور چین، دیوید کامرون و سرخیو آگوئرو
این دیدار رییس‌جمهور چین استارت یک پروژه عظیم بود. پروژه‌ای که در ژانویه ٢٠١٦ از آن رونمایی شد و تنی چند از ستارگان بزرگ و نه چندان پا به سن گذاشته فوتبال اروپا راهی سوپر لیگ چین شدند. البته این پروژه چند سال قبل و با روی کار آمدن مارچلو لیپی در نقش سکان‌دار گوانگژو آغاز شد؛ اما رسما از ژانویه ٢٠١٦ ابعاد وسیع آن برای عموم مردم به نمایش درآمد. ژی جین پینگ که علاقه‌اش به فوتبال را هیچگاه مخفی نکرده، کمیته‌ای سه‌نفره تشکیل داد تا اصلاحات ‏در فوتبال چین را آغاز کنند؛ کمیته‌ای که اعضایش را لیو یاندونگ، معاون ارشدش، به همراه لیو پنگ، ‏وزیر ورزش و کای ژنهوا، رییس فدراسیون فوتبال، تشکیل می‌دادند. ‏رییس‌جمهور جدید چین به خوبی می‌داند که از فوتبال می‌تواند در راستای رسیدن به اهداف سیاسی و اقتصادی‌اش کمک بگیرد و نقش این ورزش در معادلات بین‌المللی تا چه حد فراگیر است.


بنابراین دست کمک به سوی ثروتمندترین کمپانی‌ها و بازرگانان ‏چینی دراز کرد؛ مردانی که دست و دلبازی شان در چند هفته اخیر، همه را با این سوال مواجه کرده که ‏در چین چه خبر است؟وانگ جیانلین – ثروتمندترین مرد چین– از افرادی است که دست دولت را در این بین گرفته و درخواست کمک آنها را پاسخ داده است. مالک کمپانی دالیان واندا که سهم بزرگی در احیای دوباره آتلتیکو مادرید داشت، حالا می‌خواهد فوتبال کشورش را بسازد. او تابستان گذشته در نشست مشترک توسعه فوتبال چین- بریتانیا شرکت کرد. او پیش از این هم دستمزد چند میلیون یورویی کاماچو برای نشستن روی نیمکت تیم ملی چین را هم پرداخت می‌کرد. لی رویگانگ بزرگ‌ترین کمپانی تصویری چین را مدیریت می‌کند و از اعضای پرنفوذ حزب است.


او با حمایت‌های خود از فوتبال چین گامی بزرگ در خرید بازیکنان بزرگ برداشته است. کمپانی او ٢٠درصد از سهام باشگاه منچستر یونایتد را هم مال خود کرده و از پیشگامان پیشرفت فوتبال در چین است. گوئو گوانگ چانگ هم از بازیگران عمده و از حامیان دولت چین در پیشبرد اهداف جاه‌طلبانه‌اش است. او یازدهمین مرد ثروتمند چین است و دوستی نزدیکی با خورخه مندس دارد. مندس دومین فرد قدرتمند فوتبال جهان و یک سوپر ایجنت است.


او مدیربرنامه‌های کریس رونالدو، خامس رودریگس، خوزه مورینیو، آنخل دی‌ماریا و یک دوجین ستاره بزرگ دیگر است. مندس هم نقشی پررنگ در فرستادن فوتبالیست‌های بزرگ به چین دارد و اصلا بعید نیست کریس رونالدو برای سال‌های پایان فوتبالش راهی چین بشود. در هر حال به نظر می‌رسد برنامه‌ای بسیار قوی‌تر از برنامه کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشند و توسعه پایدار را در دستور کار خود قرار داشته باشند. چین در دهه‌های اخیر نشان داده در هر چیزی اراده کند بعد از مدتی به اوج می‌رسد و فوتبال هم نمی‌تواند از این مسائل مستثنی باشد. در حالی که لیگ‌های درجه دو اروپایی و ‏MLS‏ همچنان چشم به ستاره‌های در حال افول دارند، ‏چینی‌ها می‌خواهند با خرید بازیکنانی که همچنان در تیتر خبرها قرار دارند، توجهات بیشتری را جلب کنند. ‏



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب