پاسخ معاون وزیر آموزش و پرورش درباره انتقادات به نحوه تدریس زبان انگلیسی: با 2 ساعت آموزش نباید توقع داشته باشیم دانشآموزان تسلط پیدا کنند
علی زرافشان در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا درباره نحوه تدریس مکالمه محور درس زبان انگلیسی در دوره متوسطه و اعتراض برخی از دانشآموزان و معلمان به این سبک ارائه درس اظهار کرد: بحث آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان با فرازونشیبهایی همرا بوده است. وقتی که شما رسانهها را تحلیل میکردید انتقاداتی که به نحوه آموزش زبان انگلیسی وارد میشد این بود که دانشآموزان بعد از فارغالتحصیلی از مدرسه قادر به مکالمه زبان نیستند.
وی با بیان اینکه یکی از انتقادات این بود که روش تدریس زبان انگلیسی در ایران بهروز نیست و بر مبنای روش گرامری است، افزود: البته تدریس صرفا گرامری سالهاست که دیگر در آموزش و پرورش ایران منسوخ شده است و امروز در تمام دنیا حتی برای آموزش زبان مادری از رویکرد ارتباطی استفاده میشود.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در رویکرد ارتباطی چهار مهارت مد نظر قرار دارد، اضافه کرد: مهارتهای خواندن، گوش کردن، نوشتن و سخن گفتن چهار مهارتی هستند که باید در دانشآموزان تقویت شود. به عنوان مثال در کتابهای بخوانیم و بنویسیم امروز گوش کردن و صحبت کردن بسیار مورد توجه است.
زرافشان ادامه داد: نحوه تدریس جدید زبان انگلیسی در واقع تاکیدی بر نحوه آموزش مبتنی بر این چهار مهارت است. اما اگر این روش هم پاسخگویی مناسب را نداشته باشد علت این نیست که رویکرد ما اشتباه است بلکه میتوان یکی از دلایل ناکامی را اختصاص ندادن زمان کافی برای فراگیری زبان انگلیسی دانست.
وی تاکید کرد: تدریس زبان انگلیسی در کشور ما دیر آغاز میشود و محیط حمایتکننده وجود ندارد. محیط حمایتکننده میتواند شبکهای در صدا و سیما باشد که برنامههایش به زبان انگلیسی پخش شود تا متناسب با سن دانشآموزان آموزش زبان انگلیسی آنها را تقویت کند.
معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در برخی از کشورها برای آموزش زبان انگلیسی در هفته چهار تا پنج ساعت زمان در نظر گرفته میشود، عنوان کرد: بعد از سال 2000 میلادی یک جهتگیری جهانی به منظور آموزش زبان انگلیسی به وجود آمد زیرا در واقع یادگیری زبان انگلیسی یادگیری زبان یک علم است. تا قبل از این سال در برخی از کشورها از جمله چین و مالزی صحبت به زبان انگلیسی ممنوع بود و جرم محسوب میشده است. همچنین کشورهایی همانند فرانسه، ژاپن و آلمان که به زبان ملی خود تعصب بسیار داشتند امروز زمان زبادی را صرف آموزش زبان انگلیسی میکنند.
زرافشان اضافه کرد: ما امروز با دو ساعت آموزش زبان انگلیسی نباید توقع داشته باشیم دانشآموزان به این زبان تسلط پیدا کنند.
انتهای پیام/