دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 بهمن 1400 - 10:29
دهقانی اشکذری عنوان کرد؛

کرسی‌های آزاداندیشی ابزاری کاربردی در یادگیری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یکی از ابزارهای کاربردی در یادگیری «خلق و آفرینش» برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه است.
کد خبر : 640439
دهقانی یزد

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از یزد، محمدرضا دهقانی اشکذری در مراسم گشایش دومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد که در سالن آمفی‌تئاتر مرحوم علی سلطانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد، عنوان کرد: در حوزه آموزش مشکل داریم؛ چراکه این نظام‌ها قدیمی شده و بیش از ۱۰۰ سال از عمر این نوع روش آموزشی می‌گذرد و چند نسل تغییر روش داشته و دانشگاه یک نگاه سنتی را نسبت به این ساختار دارد.




بیشتر بخوانید:


رقابت ۶۴ دانشجو در مسابقات کرسی‌های آزاداندیشی استان یزد




وی افزود: در فرایند یادگیری پایین‌ترین سطح حفظ کردن است و سطح بالاتر از آن کاربرد قرار دارد که مشخص می‌کند این علوم آموخته شده در کجا و چه کاربردی دارد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد بیان کرد: استاد خوب آن است که موضوعات مهم را با مثال مناسب و قابل درک و فهم تشریح کند، مانند خطبای بزرگ جامعه که در سخنرانی‌های خود، مباحث سنگین را برایس فهم مردم عامه در بعد مثال‌های جامعه تشریح می‌کنند و این روش گیرایی قطعاً بهتر است.


عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: کمی جلوتر که می‌رویم کاربرد را می‌فهمیم و یادگیری کاربرد را به‌صورت عمیق‌تر درک می‌کنیم مانند علوم‌ مدیریتی، روانشناسی، فلسفه و سایر علوم که هرکدام در جایی و دارای کاربرد خاص خود است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد تبیین کرد: سطح عالی‌تر یادگیری در سطوح خلق و آفرینش است که ذهن انسان از داشته‌های خود یک مطلب جدید خلق می‌کند که اوج فهم و یادگیری در اینجا معنا می‌یابد تا بتواند تئوری دهد و حرف‌های تازه را منتشر کند.


دهقانی اشکذری مطرح کرد: یکی از ابزارهای کاربردی در این نوع یادگیری، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در جامعه است؛ چرا که از داشته‌ها و دانسته‌های خود با یک موضوع خاصی را جستجو می‌کنیم و در آن راستا اظهارنظر انجام می‌شود.


دهقانی اشکذری خاطرنشان کرد: نخستین کارکرد کرسی‌های آزاداندیشی مربوط به رشد و تعالی خودمان و دانشجویان در یک جامعه است و کارکرد دوم این کرسی‌ها برای ترویج اخلاق است که باید اخلاق در شیوه شنیداری با یک اخلاق حرفه‌ای در حوزه همراه با گفت‌وگو ، تعاملات اجتماعی و آموزش و زندگی به‌کار گرفته شود.


وی تأکید کرد: در برگزاری کرسی‌ها، امتیازی به فن بیان فرد داده نمی‌شود؛ بلکه یکی از معیارهای مهم در این رویداد، نوع تفکر و برنامه‌ریزی است و مهم‌ترین خلاقیت‌ها، تیم‌سازی است که به‌صورت موافق و مخالف انجام می‌شود و این نوع یادگیری در کنار هم تقویت و تعالی سازنده است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد بیان کرد: در دانشگاها به دنبال یافتن اندیشه‌ها نیستیم؛ بلکه به‌دنبال یافتن شیوه اندیشیدن هستیم که می‌توان به جمله زیبای دانشجویان در روز معلم اشاره داشته باشم که «ما سپاسگزار معلمی هستیم که به ما اندیشیدن را آموخت و نه اندیشه‌ها را» پس مهم آن است در این شرایط سخت کرونا چون هدف والای همه ما همین است که در این اتفاق بزرگ هیچ هراس و مانعی در این حرکت بزرگ از خود نداشته باشید و در این روز تاریخی در زندگی خود یک گام به‌سوی اخلاق حرفه‌ای و با یک گفت‌وگو و بالندگی و رشد و گفتمان‌سازی حرکت سازنده روی جامعه خواهیم‌ داشت.


دهقانی‌اشکذری بیان کرد: نیاز به دانشجویان فعال در عرصه دانشگاه و جامعه داریم تا بتوانیم یک دانشگاه مسئولیت‌پذیر و بالنده داشته باشیم و در این کرسی‌ها بتوان آثار این گفت‌وگوها در جامعه نمایان و در تعالی و رشد دانشگاه هم مؤثر باشد.


توسعه روحیه نقد در جامعه با برگزاری کرسی آزاداندیشی


احمد عبدالحسینی معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد هم اظهار کرد: کرسی‌های آزاداندیشی بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری است و هدف از برگزاری آن توسعه روحیه نقد و نقدپذیری در جامعه بوده و روش این نوع یادگیری آن است که از باور شخصی ما به نحو سازنده دفاع شود و استدلال و تعصبات و تمایلات نفسانی در این یادگیری پیوند نخورده باشد.


کرسی‌های آزاداندیشی ابزاری کاربردی در یادگیری


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اظهار کرد: این روحیه باعث می‌شود تا رفتارهای جامعه با عقلانیت حرکت کند و روند توسعه جامعه و فرد با کمترین اشتباه همراه باشد، هر فرد و باوری که دارد طبعاً یک اشتباهی را به همراه دارد و نیاز است تا مورد نقد سازنده و اصول اخلاقی مورد بررسی قرار گیرد.


عبدالحسینی اظهار کرد: در کرسی‌ها مؤلفه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که متناسب با آنها موضوعاتی هم مشخص شده است مورد نقد قرار می‌گیرد، مانند مباحث مسکن جامعه و بحث برجام که به‌دنبال خود قائدتاً موافق و مخالفانی را دارد که چه عواملی در این راستا مؤثر است یا مخرب که همه باید مورد نقد قرار گیرد.


وی بیان کرد: در موضوعات عنوان شده زمینه‌ای خاص وجود دارد که نقد و بررسی می‌شود و اگر درست و بر اساس یک سازو کار مناسب انجام شود، باعث می‌شود که نقدها در ایجاد و رشد اندیشه‌ها اثرگذار باشد و عملکردهای پژوهشی و آموزشی افراد در جامعه و دانشگاه مورد بحث قرار می‌گیرد.


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد ابراز امیدواری کرد با برگزاری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی زمینه‌ای مناسب فراهم شود تا فرهنگ نقد و نقدپذیری در جامعه توسعه و گسترش یابد.


وی تأکیدکرد: در دومین دوره کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد یزد شاهد حضور ۲۲ گروه شرکت‌کننده هستیم که این گروه‌ها به چهار دسته شامل هشت تیم اجتماعی، هشت تیم فرهنگی، سه تیم سیاسی و سه تیم اقتصادی تقسیم‌بندی شده‌اند و در این دوره بنا به الزام سازمان مرکزی دانشگاه تیم‌ها به‌صورت کاملاً حضوری تا مورخ ۲۴ بهمن به رقابت با یکدیگر در استان‌ها می‌پردازند و در نتیجه برگزیدگان منتخب استانی به دور بعد و یک تیم منتخب در موضوعات عنوان شده به مرحله فینال کشوری راه پیدا می‌کند که جمعا ۱۶ تیم هستند که در این رویداد با یکدیگر روبه‌رو می‌شوند.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب