کارگردان ژاپنی: نگران ممنوعیت‌ها در ایران بودم/ «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» عالی بود

نشست کارگردان نمایش «بازی سایه» کاری از ژاپن با حضور تاتسویا هاسه‌گاوا در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، این کارگردان ژاپنی که نمایش «بازی سایه» را شب گذشته و امشب 3 و 4 بهمن ماه در تالار وحدت اجرا کرده و می‌کند درباره شکل‌گیری این اجرا عنوان کرد: «این اثر نمایشی هفتمین نمایش تولیدی گروه است که شکل‌گیری و ایده‌پردازی آن در سال 2013 انجام شد. زمان آماده‌سازی این نمایش یعنی از نگارش تا هماهنگی نور و صدا با بازیگران 5 ماه به طول انجامید.»


وی با بیان این‌که برای اولین‌بار است که نمایش «بازی سایه» مرا در ایران اجرا می‌کند گفت: «این نمایش در طول سال 3 تا 6 بار در توکیو اجرا می‌شود زیرا تنوع اجرای تئاتر در کشور ژاپن بسیار زیاد است.»


وی همچنین اظهار کرد: «در ژاپن برای اجرای تئاتر هیچ حمایتی از سوی دولت و شهرداری نداریم، بلکه آثار نمایشی با حمایت کمپانی‌های تئاتر و به شکل خصوصی تولید می‌شود.»


وی درباره اجرای این اصل نمایشی در ایران اعلام کرد: «من می‌دانم که رقص و آواز به صورت آزادانه در ایران انجام نمی‌شود و به همین دلیل از اجرای این نمایش نگران بودم، اما بعد از اینکه بازخورد مخاطب را مشاهده کردم نسبت به تصمیم اجرای نمایشم خوشحال شدم و البته سعی کردم قوانین موجود در ایران را در نمایشم رعایت کنم. هم‌اکنون نیز خوشحال هستم که این نمایش با موفقیت به اجرا درآمد و همه مخاطبان آن را دوست داشتند.»


وی ضمن یادآوری این‌که نمایش «بازی سایه» بیشتر حرکت است و در کنار آن داستان روایت می‌شود بیان کرد: «در این اجرا می‌خواستیم حرکات بیشتری نسبت به داستان داشته باشیم. اگرچه سعی کرده‌ام این تعادل را نیز ایجاد کنم تا هم کسانی که رقص دوست دارند از آن لذت ببرند و هم کسانی که نمایش‌های داستانی را دنبال می‌کنند. سعی می‌کنم آنچه که مخاطب دوست دارد را اجرا کنم.»


وی همچنین تصریح کرد: «اجرای نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» از نظر من خیلی عالی بود و اجرای فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شد. وجود آب روی صحنه و دکور جالب این اثر از نظر من خیلی خوب بود. همچنین گروه نمایشی با انرژی بسیار خوبی کار می‌کردند و با اینکه زبان‌شان را نمی‌فهمیدم اما کاراکتر ناصرالدین‌شاه قاجار را به دلیل انرژی خوبی که به مخاطب منتقل می‌کرد دوست داشتم.»


وی در سخنانش اشاره کرد: «همان‌طور که نور و روشنایی انرژی مثبت دارد، تاریکی و سایه انرژی منفی می‌آورد. نشان دادن خیر و شر و تضادشان به تضاد انرژی مثبت و منفی برمی‌گردد که در محوریت نمایش بازی سایه قرار دارد. من در این نمایش فجایع و بلایای طبیعی در ژاپن را گنجانده‌ام.»


کارگردان نمایش بازی سایه درباره تئاتر ژاپن گفت: «در جوامع امروزی و در ژاپن تنوع اجرای تئاتر بسیار زیاد است و تئاتر علاقه‌مندان زیادی دارد، بنابراین در کشور من کسی وقت نمی‌گذارد که تنها داستان و یا تنها رقص را به تماشا بنشیند. به همین دلیل هم بود که من حرکت و متن را در کنار هم قرار دادم و تصمیم گرفتم داستان را با حرکت نشان دهم.»


وی در اشاره به نیروی خیر و شر موجود در جهان عنوان کرد: «در ژاپن فجایعی رخ داده که انرژی منفی آن همه‌جا را در برگرفته و ما در این نمایش نشان می‌دهیم که این انرژی در اجرا کم‌کم به سایه تبدیل می‌شود و سیاهی همه‌جا را می‌پوشاند.»


وی درباره بخش‌های حذف شده از این نمایش در جشنواره تئاترفجر گفت: «در بخشی از کار رقص سایه زن وجود داشت که طبق نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف شد.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی‌‌بر اینکه تا چه حد با تئاتر ایران آشنایی دارد و تاکنون چه نمایش‌هایی را در جشنواره تئاترفجر به تماشا نشسته گفت: «من چهار سال پیش نمایش «قصر مه‌آلود» را در جشنواره فجر اجرا کردم و امسال هم این نمایش را روی صحنه بردم. روز پنجشنبه که اولین روز اجراهای جشنواره تئاترفجر بود موفق شدم نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» کاری از علی رفیعی را ببینم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا