دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کارگردان ژاپنی: نگران ممنوعیت‌ها در ایران بودم/ «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» عالی بود

نشست کارگردان نمایش «بازی سایه» کاری از ژاپن با حضور تاتسویا هاسه‌گاوا در تئاتر شهر برگزار شد.
کد خبر : 63289

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، این کارگردان ژاپنی که نمایش «بازی سایه» را شب گذشته و امشب 3 و 4 بهمن ماه در تالار وحدت اجرا کرده و می‌کند درباره شکل‌گیری این اجرا عنوان کرد: «این اثر نمایشی هفتمین نمایش تولیدی گروه است که شکل‌گیری و ایده‌پردازی آن در سال 2013 انجام شد. زمان آماده‌سازی این نمایش یعنی از نگارش تا هماهنگی نور و صدا با بازیگران 5 ماه به طول انجامید.»


وی با بیان این‌که برای اولین‌بار است که نمایش «بازی سایه» مرا در ایران اجرا می‌کند گفت: «این نمایش در طول سال 3 تا 6 بار در توکیو اجرا می‌شود زیرا تنوع اجرای تئاتر در کشور ژاپن بسیار زیاد است.»


وی همچنین اظهار کرد: «در ژاپن برای اجرای تئاتر هیچ حمایتی از سوی دولت و شهرداری نداریم، بلکه آثار نمایشی با حمایت کمپانی‌های تئاتر و به شکل خصوصی تولید می‌شود.»


وی درباره اجرای این اصل نمایشی در ایران اعلام کرد: «من می‌دانم که رقص و آواز به صورت آزادانه در ایران انجام نمی‌شود و به همین دلیل از اجرای این نمایش نگران بودم، اما بعد از اینکه بازخورد مخاطب را مشاهده کردم نسبت به تصمیم اجرای نمایشم خوشحال شدم و البته سعی کردم قوانین موجود در ایران را در نمایشم رعایت کنم. هم‌اکنون نیز خوشحال هستم که این نمایش با موفقیت به اجرا درآمد و همه مخاطبان آن را دوست داشتند.»


وی ضمن یادآوری این‌که نمایش «بازی سایه» بیشتر حرکت است و در کنار آن داستان روایت می‌شود بیان کرد: «در این اجرا می‌خواستیم حرکات بیشتری نسبت به داستان داشته باشیم. اگرچه سعی کرده‌ام این تعادل را نیز ایجاد کنم تا هم کسانی که رقص دوست دارند از آن لذت ببرند و هم کسانی که نمایش‌های داستانی را دنبال می‌کنند. سعی می‌کنم آنچه که مخاطب دوست دارد را اجرا کنم.»


وی همچنین تصریح کرد: «اجرای نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» از نظر من خیلی عالی بود و اجرای فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شد. وجود آب روی صحنه و دکور جالب این اثر از نظر من خیلی خوب بود. همچنین گروه نمایشی با انرژی بسیار خوبی کار می‌کردند و با اینکه زبان‌شان را نمی‌فهمیدم اما کاراکتر ناصرالدین‌شاه قاجار را به دلیل انرژی خوبی که به مخاطب منتقل می‌کرد دوست داشتم.»


وی در سخنانش اشاره کرد: «همان‌طور که نور و روشنایی انرژی مثبت دارد، تاریکی و سایه انرژی منفی می‌آورد. نشان دادن خیر و شر و تضادشان به تضاد انرژی مثبت و منفی برمی‌گردد که در محوریت نمایش بازی سایه قرار دارد. من در این نمایش فجایع و بلایای طبیعی در ژاپن را گنجانده‌ام.»


کارگردان نمایش بازی سایه درباره تئاتر ژاپن گفت: «در جوامع امروزی و در ژاپن تنوع اجرای تئاتر بسیار زیاد است و تئاتر علاقه‌مندان زیادی دارد، بنابراین در کشور من کسی وقت نمی‌گذارد که تنها داستان و یا تنها رقص را به تماشا بنشیند. به همین دلیل هم بود که من حرکت و متن را در کنار هم قرار دادم و تصمیم گرفتم داستان را با حرکت نشان دهم.»


وی در اشاره به نیروی خیر و شر موجود در جهان عنوان کرد: «در ژاپن فجایعی رخ داده که انرژی منفی آن همه‌جا را در برگرفته و ما در این نمایش نشان می‌دهیم که این انرژی در اجرا کم‌کم به سایه تبدیل می‌شود و سیاهی همه‌جا را می‌پوشاند.»


وی درباره بخش‌های حذف شده از این نمایش در جشنواره تئاترفجر گفت: «در بخشی از کار رقص سایه زن وجود داشت که طبق نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف شد.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار فرهنگی آنا مبنی‌‌بر اینکه تا چه حد با تئاتر ایران آشنایی دارد و تاکنون چه نمایش‌هایی را در جشنواره تئاترفجر به تماشا نشسته گفت: «من چهار سال پیش نمایش «قصر مه‌آلود» را در جشنواره فجر اجرا کردم و امسال هم این نمایش را روی صحنه بردم. روز پنجشنبه که اولین روز اجراهای جشنواره تئاترفجر بود موفق شدم نمایش «خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار» کاری از علی رفیعی را ببینم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته