بازآرایی رسانهای، ضرورت فوری و انکارناپذیر برای خروج از محاصره تبلیغاتی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اکبر نصراللهی در چهارمین نشست از سلسه نشستهای تخصصی دوشنبههای سوهانک با موضوع بازآرایی رسانهای، ضرورت و بایستهها عنوان کرد: وضع رسانههای داخلی باوجود تعدد و کثرت خوب نیست و این رسانهها نهتنها در گفتمان سازی و ارائه تصویر واقعی کشور به جهانیان ناتوان هستند بلکه حتی در مقابل تعرض رسانهای رقبا و دشمنان بازدارنده هم نیستند.
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران بیان کرد: درک ناکافی از آرایش جدید رسانه ای و تحولات کیفی، مشکل ساختار و محتوا، استفاده ناکافی از مزیت نسبی، عقب ماندن محسوس از فضای مجازی در موضوعات راهبردی، تاخیر در استارت و تعجیل در استاپ، رشد کمی و عقب ماندگی کیفی، مرکز و شهرت محوری به جای مسئله و مردم محوری، ناتوان در طرح مخاطرات و بحرانهای نظام و ارائه راه حل، وابستگیهای مالی و سیاسی ، غلبه نگاه سیاسی در تاسیس و اداره رسانهها، بحران اعتماد، مخاطب، تیراژ، غفلت از موضوعات راهبردی، طرح مشکل به جای حل آن، کنترل رسانهها به جای هدایت و مدیریت و توانمند سازی آنها، غفلت از تحلیل محوری، امیدآفرینی کاذب، غیبت و غفلت درحوزه رسانههای تخصصی مثل کودکان و جوانان از جمله مشکلات موجود رسانهای است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه افزود انباشت چالشها و مسائل رسانهای و ادامه وضع موجود موجب شده است: رسانهها بازدارنده نباشند وجریان تحریف مسلط و کشور در محاصره تبلیغاتی و تحرکات تبلیغاتی دشمنان بیش از تحرکات سیاسی و امنیتی و سرمایه اجتماعی در شاخصهای نظیر امید، نشاط، اعتماد و رضایت رو به کاهش باشد.
نصراللهی گفت: مفروض ما در اتخاذ بازآرایی رسانهای، اعتراض و نقد وضع موجود رسانهها و رسیدن به اهدافی مثل داشتن رسانهای با روایت اول و پیوست رسانهای در موضوعات مورد نیاز مردم، با تاب آوری بالا، بازدارنده، جریان ساز، چابک و قوی و در تراز انقلاب اسلامی است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد تهران مرکز با تاکید بر این که بازسازی رسانهای باید همه جانبه، فوریتی، عقلایی، مشارکتی و افقی باشد، افزود: این بازسازی باید در ساختارها، رویکردها و راهبردها، محتوا، آیین نامهها و قوانین اتفاق بیفتد.
نصراللهی اضافه کرد: تغییرات باید از مسئولان آغاز شود تا بتوانند از ظرفیت همه رسانهها استفاده و با در نظر داشتن چشماندازهای کلی شرایط لازم را برای اقدام انقلابی را مهیا کنند.
همچنین هم افزایی و جریان سازی، تکرار موضوعات مهم و تمرکز بر آنها، ارتقای سواد رسانهای مسئولان و رسانهها و توجه به مطبوعات استانی از جمله مواردی است که باید در بازآرایی رسانهای مورد توجه قرار گیرد. دیدن و شنیدن همه و دادن فرصت به همه یکی از موضوعات مهم است. باید از ظرفیت افرادی که حتی مخالف ما هستند، اما دغدغه دین و کشور را دارند نیز استفاده شود.
این نشست دوشنبههای سوهانک با عنوان بازآرایی رسانهای؛ ضرورت و بایستهها، که با حضور اکبرنصراللهی، فرشاد مهدی پور، معاون مطبوعاتی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدحسین ساعی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس دانشگاه سوره برگزار شد؛ چهارمین نشست از بیست نشست تخصصی مجازی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی درسال ۱۴۰۰ است.
انتهای پیام/۴۱۲۷
انتهای پیام/