دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آبان 1400 - 01:52

سندملی هوش‌مصنوعی به‌زودی تدوین می‌شود

سرپرست آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبری دانشگاه تهران از تدوین سند ملی هوش مصنوعی در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر : 617816
هوش مصنوعی 2



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، کاظم فولادی قلعه، سرپرست آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبری دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی در دوران کنونی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا استراتژی‌های ملی برای هوش مصنوعی تدوین کرده‌اند و ایران نیز در صدد تدوین چنین سندی است.


وقتی کشورها به چنین باوری می‌رسند، یعنی هوش مصنوعی از چنان اهمیتی برخوردار شده است که نیازمندِ تدوین یک سند در سطح ملی و برنامه ریزی‌های جدی است.


وی در عین حال تعریف هوش مصنوعی را بسیار سخت دانست و افزود: با گشتی در کتب درسی و متون تدوین شده، در می‌یابیم که همواره از تعریفِ هوش مصنوعی طفره می‌روند؛ هرچند تعاریف متعدد را درج نموده‌اند و سعی شده در نهایت یک جمع بندی به دست آید.


فولادی افزود: هوش مصنوعی ساز و کاری را ارائه می‌دهد تا کارهایی که امروز به دست انسان انجام می‌گیرد و ماشین‌ها در انجام آن ناتوان یا ضعیف هستند، اجرایی گردد.


وی با اشاره به پر کردنِ خلأ توانمندی‌های ماشین و انسان را به کارکرد هوش مصنوعی گره زد و گفت: برخی تعاریف از هوش مصنوعی نگاهی مهندسی محور دارند و به ساخت محصولات توجه می‌کنند و برخی تعاریف نیز نگاهی به حوزه علوم شناختی و شبیه سازی ذهن انسان دارند. چارچوب‌های هوش مصنوعی متعدد است و در این بین یادگیری ماشین یکی از ابزارهایی است که برای هوش مصنوعی استفاده می‌شود.


فولادی قلعه افزود: در این جا هوش مصنوعی به عنوان حد فصل توانمندی‌های انسان و ماشین دسته بندی می‌شود. این توانمندی‌ها در انسان، شناختی و ذهنی است و قصد دارد ماشین را به سانِ انسان به تصمیم گیری و بهره مندی از ادراک و تحلیل وا دارد و بسیاری از مسائل که تا یک دهه گذشته غیر قابل حل به نظر می‌رسید، امروز با بازارِ هوش مصنوعی حل شده است و پیشرفت‌های بسیار جدی در این حوزه داشتیم ولی هنوز در پدیده‌هایی به سانِ خلاقیت عقب هستیم.

وی یادآوری کرد: ماشین‌ها هنوز از توانایی خلاقیت برخوردار نیستند و نمی‌توانند یک امر را که با واقعیت در تضاد است به وجود آورند.

فولادی خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی در قدم اول به رسانه‌ها کمک کرده و آن‌ها را وارد فضایی جدید می‌کند تا مخاطب را دقیق تر بشاسند و پیام‌هایی که در راستای اثرگذاری مدِ نظر دارند را به ترتیبی مشخص به کاربر انتقال دهند.

به عنوان مثال امروز توئیتر و اینستاگرام از هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی اطلاعات بر حسب سلیقه هر مخاطب استفاده کرده و در تایم لاین هر کاربر، پست‌هایی متناسب را سلیقه او نمایان می‌سازند که با سایر کاربران متفاوت است.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب