دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 دی 1394 - 13:08

بهترین مناطق تفریحی تهران برای تنفس هوای پاک در این روزها کدام‌ است؟

با توجه به  اعلام سازمان هواشناسی، غلطت آلاینده‌های هوای شهر تهران بر روی 129 است. بر همین اساس بسیاری از تهرانی‌ها علاقه‌مندند برای تفریح و کمی خوردن هوای پاک در روزهای تعطیل پایان هفته، جایی را انتخاب کنند. اما با توجه به نقشه آلودگی هوای این روزها پیشنهاد می‌شود به مناطق گردشگری در جنوب و غرب تهران مراجعه نکنند.
کد خبر : 61517

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، عموم مردم که تصمیم به گردش پایان هفته در حومه شهر تهران دارند می‌توانند به مناطق تفریحی چون لواسان، شمشک و دیزین، پارک ملی خجیر در شرق تهران سفر داشته باشند.


پیست اسکی بین‌المللی دیزین یکی از مهمترین پیست­‌های ایران بوده و دارای 3 مسیر تله کابین، 2 تله سیژ، 23 پیست اسکی و هفت تله اسکی بشقابی و تله اسکی چکشی و پیست چمن است که در فصول مختلف سال پذیرای علاقه‌مندان به اسکی و سایر ورزش­‌های تابستانی و زمستانی است. پیست اسکی دیزین از امکانات آموزشی و زمین­‌های تنیس، والیبال، زمین بازی کودکان، پیست اسکی روی چمن و نیز ارتفاعات مناسب برای کوهپیمایی، پیاده روی و اسب‌سواری برخوردار است. امکانات رفاهی این منطقه تفریحی شامل 2 هتل، 19 کلبه و 5 رستوران است.


باغ پرندگان در در شمال‌شرق تهران در دل جنگل لویزان واقع شده است. این پارک بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب با بیش از 2000 گونه پرنده نادر است. این پرندگان شامل پرندگان آبزی، کنار آبزی، طوطی سانان، پرندگان شکاری و مجموعه­‌ا‌ی از حیوانات تاکسی‌درمی شده است. این مجموعه در زمینی به وسعت 10000 متر ساخته شده که شامل ساختمانی سه طبقه و فضایی باز با چندین برکه است. در پارک پرندگان، شهربازی برای کودکان نیز وجود دارد. از دیگر امکانات این مجموعه می­توان به کافی شاپ و رستوران آن اشاره نمود.



دریاچه تار و هویر، دماوند


دریاچه‎های زمین‎ساختی تار و هویر در 30 کیلومتری خاور شهرستان دماوند از جمله دریاچه‌های آب شیرین کوهستانی هستند. این دریاچه‌ها در ارتفاع بیش از 2900 متر از سطح دریا قرار دارند و راه ارتباطی آنها، جاده ماشین روی دماوند - دریاچه تار است. این دو دریاچه در فاصله حدود 500 متری از یکدیگر قرار دارند. بیشترین درازای دریاچه تار 1/3 کیلومتر و میانگین پهنای آن 400 متر و درازی دریاچه هویر حدود 900 متر و میانگین پهنای آن 150 متر است.


سرشاخه آب‎هایی که به این دریاچه‎ها می‎ریزند، چشمه‎ساران کوه‎های قره‎داغ، سیاه‎چال و شاه‎نشین در شمال و آبراهه‌های فصلی از جنوب است که قسمتی ازآب آنها وارد دریاچه‎ها می‎شود و قسمتی دیگر، آب رود‎های تار و هویر را تأمین می‎کنند. تیپ شیمیایی آب دریاچه تار، بر اساس مطالعات از نوع کلسیم، منیزیم، کربنات است.دریاچه‌های تار و هویر روی محور چین دار میان دو رشته کوه قره داغ (کوه دوبرار) در شمال و کوه زرین در جنوب واقع شده‌اند. سطح آب آنها در فصل های گوناگون سال متغییر است. این منطقه دارای آب و هوایی کوهستانی است و برای تفریحات آبی از جمله شنا و قایقرانی و ماهیگیری مناسب است.



پارک ملی خُجیر


پارک ملی خجیر منطقه‌ای حفاظت‌شده در شرق تهران است که حدود 10/013 هکتار وسعت داشته و از سال ۱۳۶۱ به عنوان پارک ملی تعیین شده‌است. خجیر بخشی از منطقه حفاظت‌شده جاجرود محسوب می‌شود که از از حدود ۲۰۰ سال پیش به عنوان شکارگاه سلطنتی قرق شده و در واقع قدیمی‌ترین منطقه شکار ممنوع در کشور است. منطقه جاجرود از سال ۱۳۱۰ به طور رسمی «شکارگاه سلطنتی» تعیین شد و در سال ۱۳۵۸ از سوی شورای انقلاب به عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شد.


منطقه باغ شاد بخشی از پارک ملی خجیر به مساحت ۲۳۱۰ هکتار است. این منطقه در ۲۲ کیلومتری شرق تهران و در جنوب جاده هراز قرار دارد. خجیر در نزدیکی دیگر منطقه ارزشمند طبیعی اطراف تهران یعنی پارک ملی سرخه حصار قرار دارد. با توجه به این همسایگی، خصوصیات طبیعی دو منطقه از جمله نوع جانوران و گیاهان شبیه به هم است، اما خجیر با توجه به فاصله بیشتری که از تهران دارد، دست‌نخورده‌تر و سالم‌تر مانده‌ است.



موزه حیات وحش دارآباد


حیات وحش دارآباد، موزه آثار طبیعی و حیات وحش دارآباد، در زمینی به مساحت 12000 متر مربع در منتهی الیه شمال شرقی تهران در محله دارآباد، بنا شده است. موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد در بخش‌های مختلف، نمونه‌های زیستی متنوع ایران را به نمایش درآورده و در سالن های آن پنج راسته از پستانداران شامل خرگوش ها، جوندگان، گوشتخواران، فردسمان، زوج سمان در 13خانواده در برگیرنده خرگوش، سنجاب، موش، سگ سانان، خرس‌ها، راسو، کفتار، گربه سانان، اسب و الاغ، گوزن، گاوسانان، خوک‌ها و فک‌ها بیش از 26 گونه از موجودات را به نمایش گذاشته است.


در بخش فضای باز مجموعه، نمونه‌هایی از پستانداران و پرندگان به صورت زنده نگهداری می شوند. ساختمان موزه شامل دو طبقه با زیر بنای ۲۵۰۰ مترمربع است که در طبقه اول بخش آبزیان، پرندگان و پستانداران را در معرض دید قرار می‌دهد.


مراجعه‌کنندگان در بدو ورود با دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستانداران ایران و جهان یعنی گور ایرانی و یوز پلنگ ایرانی که در خطر انقراض قرار دارند مواجه می‌شوند و با نگاهی به بالا متوجه حضور «دال» از انواع لاشخورها خواهند شد.


در این بخش در کنار «پیتون» بلندترین مار دنیا از خانواده بوئیده، طاووس نر و ماده هند و سریلانکا و ببر بنگال و نمونه‌های برگزیده دیگری از آسیا به نمایش در آمده است. پستانداران به نمایش درآمده در این قسمت شامل «موس» بزرگ‌ترین گوزن دنیا، شاموا، گوزن زرد اروپایی، خرس قهوه ای آمریکای شمالی و ببر سیبری است. در این بخش پرندگان قاره‌های آسیا و اروپا مشترک است.


در این موزه گونه‌هایی نظیر قوچ ارمنی، آهو، قوچ البرزی، شوکا، شاه بوف، قرقاول، فلامینگو و...که نمایش دهنده فون شمال غرب ایران است نشان داده می‌شود. همچنین در قسمت شمال سالن نمونه‌ای از فیل خزر قرار گرفته است.


مراجعه‌کنندگان به این موزه از نمونه‌های متعددی از آبزیان و خزندگان، حشرات دیدن خواهند کرد.





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته