مدیرعامل مترو: از پیمانکار بپرسید چرا حقوق کارگران را نمیدهد/ نیاز مترو به 1008 واگن
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن نائبی در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنیبر اینکه گفته میشود کارگران مترو چندین ماه است که حقوق دریافت نکردهاند، چرا شما به عنوان مدیرعامل به این موضوع ورود پیدا نمیکنید، توضیح داد: مترو تهران با بیش از 60 شرکت همکاری میکند و این پیمانکار است که وظیفه پرداخت حقوق و بیمه کارگران را برعهده دارد. چرا این موضوع را از مدیرعاملی که پول کارگران را پرداخت میکند پیگیری نمیکنید.
وی ادامه داد: پیمانکار در اسناد مناقصهای که به امضا رسانده است این شرط را قبول کرده تا در صورتی که تا سه ماه به او پولی نپرداختیم خود وظیفه پرداخت حقوق کارگران را برعهده بگیرد.
نائبی با تاکید بر این موضوع که ما پول را به پیمانکار پرداختهایم اضافه کرد: علت اینکه چرا پیمانکار با وجود اینکه ما پول را به او پرداختهایم حقوق کارگران را نمیدهد باید از خود او جویا شویم.
وی در پاسخ به این پرسش که قبلاً کارگران سایر بخشهای شهرداری دچار مشکل بودند که پیمانکاران به موقع حقوق آنها را پرداخت نمیکردند و شهردار دستور داد که پول آنها در یک بانک مشخص واریز شود تا شهرداری بتواند بر عملکرد پیمانکاران نظارت کند که حقوق کارگران را پرداخت میکند یا خیر، گفت: ما با پیمانکار قرارداد میبندیم اما نمیتوانیم الزام کنیم که در کجا پول را واریز کنیم.
امکانات ویژه برای شرکتهای ایرانی
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان ایرانی و شرکتهای دانشبنیان در صورت همکاری با صنعت مترو از امکانات ویژهای بهرهمند میشوند به این امکانات اشاره کرد و افزود: معاف از مالیات بر ارزش افزوده و وامها با سود پایین از جمله امکاناتی است که در اختیار صنعتگران ایرانی قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران به همکاری این شرکت با دانشگاهها اشاره کرد و گفت: ما تلاش میکنیم تا قطعهای را که برای قطارها استفاده میکنیم با استاندارد و ایمنی لازم در ایران بسازیم. به همین منظور با دانشگاههای معتبری همانند دانشگاه امیرکبیر و صنعتی شریف در این خصوص ارتباط تنگاتنگی داریم.
نائبی ادامه داد: دومین نمایشگاه مشارکت تولیدکنندگان ایرانی در صنعت مترو از تاریخ 27 تا 29 دیماه در بوستان گفتوگو برگزار میشود.
وی با بیان اینکه حدود 100 شرکت برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند، گفت: حدود 60 تا 70 درصد از صنعت متروی ایران در واقع ساخت داخل است، البته قطعاتی وجود دارد که ما آنها را کپی میکنیم و قطعههای دیگری وجود دارد که ایران بهتر از نمونه خارجی آن را میسازد. به عنوان مثال برای تست ریل ایران موفق شده قطعهای را بسازد که قبلا نمونه خارجی آن وجود نداشته است.
افزایش 20 درصدی تولیدات در صنعت مترو
وی با بیان اینکه در 9 ماهه گذشته از سال 94 تولیدات در صنعت مترو نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: ما توانستهایم قطعاتی را که بعضا مسئولان فنی گمان میکردند ساخت آنها در ایران امکانپذیر نیست، تولید کنیم. به عنوان مثال توانستیم سوزن که قسمت مهمی از مترو به حساب میآید را خودمان در ایران تولید کنیم اما عمده بحث این است که ایمنی و استاندارد رعایت شود. اگر قطعهای ساخته شود و استاندارد لازم را نداشته باشد بالطبع ما از تولیدات شرکت خارجی استفاده میکنیم.
نائبی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در برخی از ایستگاهها فاصله قطار تا خط انتظار مترو زیاد و برای مسافران اذیتکننده است آیا تصمیم ندارید فاصله گپها را بازسازی کنید، گفت: حدود 5 تا 6 ایستگاه را بازسازی کردیم و هرجا که مشکلی وجود داشت را تا حد امکان برطرف کردیم اما باید بگویم قطارهایی که در ایران مورد استفاده قرار میگیرد نسلهای متفاوتی دارد زیرا ما در اوج تحریم مترو را ساختیم و دستگاه و قطعات موردنیاز را وارد کردیم به همین منظور ممکن است در برخی ایستگاهها کمبودهایی وجود داشته باشد که آن را برطرف خواهیم کرد.
ایستگاه فرودگاه مهرآباد میزبان اولین درهای PSD
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران در پاسخ به پرسشی مبنیبر اینکه قصد ندارید در ایستگاههای مترو از درهای PSD برای جلوگیری از خودکشی مسافران استفاده کنید، توضیح داد: براساس آخرین تبادلنظرها درهای PSD تهیه شده و در ایستگاه فرودگاه مهرآباد به صورت پایلوت مورد استفاده قرار میگیرد. قسمت اعظم تجهیزات این درها در ایران ساخته شده است.
کمبود قطار به دلیل نبود بودجه
وی در توضیح علت کمبود قطار و فاصله طولانی زمان برای رسیدن قطارها به ایستگاه گفت: در این خصوص صحبت شده ما مشکل مالی داریم و به ما بودجه لازم پرداخت نمیشود. مشکلات اقتصادی وجود دارد و برطرف شدن آن زمانبر است، اگر دولت در بحث بودجه با ما همکاری کند میتوانیم در زمان مناسب تعداد قطار لازم را خریداری کنیم.
راهبر، راهبر باقی میماند
خبرنگاری گفت چندی پیش راهبری را مشاهده کردم که با فوقلیسانس برق از دانشگاه صنعتی شریف به عنوان راهبر در مترو فعالیت میکرد، با توجه به دانش این شخص فکر نمیکنید میتوانستید از او در جای مناسبتری استفاده کنید که نائبی پاسخ داد: زمانی که این فرد در آزمون استخدامی شرکت کرده است به عنوان راهبر انتخاب شده حال در این مدت توانسته سطح تحصیلات بهتری را به دست آورد اما این دلیل نمیشود که او از راهبری به مکان دیگری منتقل شود، زیرا راهبرهای مترو شغل حساسی دارند و دورههای مختلفی را میبینند، پای امنیت شهروندان در میان است.
وی در توضیح علت تعلل و ایست قطارها در ایستگاههای مختلف عنوان کرد: اینکه بگوییم در همه ایستگاهها تعلل زیاد شده است صحیح نیست، مواردی وجود دارد که ما نمیتوانیم آن را رسانهای کنیم، مثلا در برخی از موارد برونداد هوا و قطع شدن برق باعث میشود که قطار تهران- کرج با تاخیر حرکت کند یا در جایی سرقت کابل اتفاق میافتد و این حرکت قطار را مختل میکند.
راهاندازی خط در اولویت
نائبی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنیبر اینکه ایستگاههای مترو بعضا قبل از ساخت کامل مورد استفاده قرار میگیرند و این برای شهروندان مشکلاتی را به وجود میآورد، توضیح داد: آن چیزی که مدنظر ماست در واقع راهاندازی خط است، برخی از ایستگاهها، ایستگاههای عبوری و برخی دیگر ایستگاههای مسافرگیر هستند. به همین دلیل برخی از ایستگاهها را پس از راهاندازی خط تکمیل میکنیم.
وی تاکید کرد: البته در حالحاضر آخرین ایستگاهی که افتتاح شد، ایستگاه نعمتآباد بود که به صورت کامل ساخته و مورد بهرهبرداری قرار گرفت. در بحث راهاندازی قسمت شمال خط 3 نیز تلاش کردیم تا ایستگاه به صورت کامل ساخته شود و سپس مورد استفاده قرار گیرد. در حالحاضر هیچ ایستگاهی مشکل پله برقی یا کمبود تجهیزات لازم را ندارد.
نائبی در خصوص گزارشی که روز گذشته از جانب او منتشر شده بود و جذب نیروهای بدون قاعده و اعلام به شهردار تهران صحبت شده بود،گفت: من در این خصوص هیچ صحبتی نکردم و لطفا از طرف من کسی صحبتی نکند.
نیاز مترو به 1008 واگن
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با اشاره به کمبود واگن و مشکلات اقتصادی شرکت بهرهبرداری مترو اضافه کرد: متروی تهران در حالحاضر به 1008 واگن نیاز دارد اما این امکان وجود ندارد که این تعداد در اختیار ما قرار گیرد، شاید تنها سالانه 5 الی 6 واگن در اختیار مترو قرار بگیرد. در صورتی که ما حدود 95 ایستگاه مترو داریم.
دولت کمتر از ۱۴ میلیارد یارانه بلیت مترو پرداخت کرد
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با بیان اینکه دولت در بحث مترو پول پرداخت نمیکند، تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون دولت کمتر از 14 میلیارد تومان یارانه بلیت پرداخت کرده است.
انتهای پیام/