دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 بهمن 1399 - 14:04

دولت جدید آمریکا با بالا بردن تنش با روسیه، کار خود را شروع کرد

جوبایدن با تبدیل کردن اعتراضات روسیه به ابزار سیاسی، به‌دنبال فشار حداکثری و بهره‌گیری از مسکو است. دولت بایدن دریافته‌است که با اینگونه ابزارهای سیاسی می‌تواند رویکردهایش نسبت به روسیه یا چین را دنبال کند.
کد خبر : 559714
1539351_116.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، واکنش‌های آمریکا نسبت به مسائل داخلی روسیه نشان می‌دهد که جوبایدن به‌دنبال افزایش تنش با مسکو است؛ تنش‌هایی که به احضار سفیر آمریکا در روسیه منجر شد. آنگونه که «مرتضی مکی» کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: جوبایدن با تبدیل کردن اعتراضات روسیه به ابزار سیاسی، به‌دنبال فشار حداکثری و بهره‌گیری از مسکو است. دولت بایدن دریافته‌است که با اینگونه ابزارهای سیاسی می‌تواند رویکردهایش نسبت به روسیه یا چین را دنبال کند.


چنین انتظار می‌رود که برای رسیدن به برخی مقاصد و راهبردهای سیاسی خودشان در قبال روسیه، فشارهای اقتصادی و یا سیاسی بر علیه مسکو ادامه داشته باشند کما اینکه برخی رفتارهای غرب در قبال روسیه را در مسائل اوکراین دیدیم. اگر چه به ظاهر در دوران دونالد ترامپ تنش‌های میان کاخ سفید و کرملین کاهش یافت اما با افت و خیزهایی همراه بود، در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ بود که ادعاهای مربوط به دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر تنش‌های موجود پیشین در روابط مسکو و واشنگتن اضافه شد.دولت روسیه چنین اتهامی را رد کرده و دونالد ترامپ نیز هرگونه همکاری ستادش با روسیه را کذب و بی‌اساس خواند.


اتهام ارتباط ترامپ با روسیه، موجب شد احساسات ضدروسی در کنگره افزایش یابد و جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای آنکه نشان دهند مسکو نمی‌تواند سیاست‌های واشنگتن را تغییر دهد، چندین طرح ضدروسی را در دستور کار قرار‌دادند که تعطیلی کنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و واشنگتن در سال2017 و حتی قطع کردن خطوط تلفن کنسولگری روسیه در نیویورک را می‌توان از جمله این اقدامات دانست که از سوی کاخ سفید روی داد.


درمقابل روسیه نیز ده‌ها نفر از کارکنان سفارت آمریکا در مسکو را اخراج کرد تا درعمل تشدید تنش بین دو کشور افزایش یابد. اگر چه به ظاهر ترامپ و پوتین با فرستادن پالس‌های مثبت به یکدیگر دیدارهایی را هم با یکدیگر داشتند اما این اختلاف‌ها تنها به این خلاصه نشد و طرفین در نشست‌های سازمان ملل با بهره‌گیری از حق وتویی که داشتند، با طرح‌ها و لوایح یکدیگرمخالفت کردند و مانع از به تصویب آن‌ها در نشست‌های سازمان ملل می‌شدند.


خارج شدن آمریکا از توافقات استراتژیک هسته‌ای با روسیه را می‌توان از دیگر تنش‌های دوران ترامپ دانست که دولت بایدن را ناگزیر به بازگردان آمریکا به تعهدات بین‌المللی می‌کند تا چهره بدی که  از آمریکا در عرصه جهانی برجای‌مانده است را بازسازی کند. 


دولت «جو بایدن» که هنوز استحکام و قوامی نیافته است بر طبل افزایش تنش‌ها میان کاخ سفید و کاخ کرملین می‌کوبد، گویا واشنگتن درصدد است تا با دنباله‌روی از برخی سیاست‌های فرامنطقه‌ای خود همچنان درعرصه دیپلماتیک به ظاهر هم که شده است فضای سیاسی جهان را به نفع خودش نگه دارد، از این رو و در تازه‌ترین اقدام ضد روسی دولت بایدن،«جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید، دیروز در نشست خبری خود از روسیه خواست تا «بازداشت‌شدگان اخیر که از حق جهانی آزادی اجتماع مسالمت‌آمیز استفاده کرده‌بودند» را آزاد کند. معترضانی که در حمایت از بازداشت «الکسی ناوالنی» در خیابان‌های مسکو دست به اعتراض زدند. 


پس از این اظهار نظر بود که وزارت خارجه روسیه تلاش سفارت آمریکا در مسکو برای پوشش خبری درباره اعتراضات غیرقانونی در روسیه، به بهانه هشدار به اتباع آمریکایی برای دوری از این رویدادها را مداخله در امور داخلی این کشور ارزیابی کرد؛  واکنش و رفتارهایی که نشان می‌دهد دموکرات‌ها به‌دنبال افزایش تنش با روسیه هستند.
 
مکی: بایدن به‌دنبال فشار حداکثری و بهره‌گیری از مسکو است


«مرتضی مکی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «صبح‌نو» با اشاره به شکل‌گیری  تنش‌های دولت جدید آمریکا با روسیه، عنوان‌کرد: رقابت و تنش‌های میان شوروی سابق و آمریکا سابقه طولانی دارد، پوتین را می‌توان وارث دهه‌های گذشته شوروی دانست که به‌عنوان یک رقیب جدی برای آمریکا به شمار می‌آید.


شاید دوره 8‌ساله یلتسین دوران طلایی روابط آمریکا و شوروی به شمار می‌رفت اما از زمان شروع جنگ سرد میان طرفین شاهد برخی اقدامات از سوی آمریکایی‌ها هستیم تا دامنه نفوذ و یا قدرت روس‌ها را به‌خصوص در دوران پوتین محدود کنند. آمریکا، تلاش کرد تا با توسعه ناتودایره نفوذ سیاسی و امنیتی روسیه را در شرق اروپا محدود کنند و ناتو با همین هدف تحقق پیدا کرد و 10کشور شرقی و جنوبی اروپا به ناتو پیوستند تا آمریکا به اهداف تعیین شده خود  دست یابد.


وی با اشاره به اینکه با قدرت یافتن پوتین سیاست نرمش ملی‌گرایی در روسیه اوج گرفت، افزود: با آمدن پوتین و اینکه بخواهد بار دیگر دامنه نفوذ کشورش را توسعه دهد، تنش‌ها میان آمریکا و برخی متحدان اروپایی‌اش افزایش یافت.


با بحران گرجستان در سال‌2008 و اوستیای شمالی روابط با غرب به اوج رسید و آمریکا سعی کرد در قبال روسیه برخوردی محتاطانه کنند و سیاست مهار روسیه را در مرزها دنبال نکنند و با گام‌های آهسته به حوزه نفوذ روسیه ورود پیدا کنند و این سیاست غرب با رخ دادن انقلاب رنگین در کشورهای شوروی سابق روی داد.


اما غرب به این بسنده نکرد و باز هم شاهد افزایش تنش میان غرب و روسیه بودیم که سال‌2014 دولت اوکراین را برای پیوستن به اتحادیه اروپا تشویق کردند. در این هنگام بود که روسیه، جزیزه کریمه را به سرزمین خود الحاق کرد و نبرد با جدایی‌طلبان و دولت اوکراین بالا گرفت و بالطبع تنش و اختلاف میان طرفین زیاد شد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل، ادامه داد: باراک اوباما در سال‌2008 تلاش کرد تنش  با روسیه را به نوعی کاهش دهد و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت، دیدارهایی برای توسعه روابط با لاوروف داشت. هر چند رسانه‌ها روابط طرفین را گرم نشان می‌دادند  ولی ادامه نیافت چرا‌‌که  حوادث‌2014 بر این روابط سایه انداخت و تنش‌ها کاخ سفید و کاخ کرملین افزایش یافت.


وی تصریح کرد: با به قدرت رسیدن ترامپ دوره فشار به روسیه کاهش یافت شاید هم یکی از چهره‌های مقبول ترامپ آقای پوتین بود و دوست داشت این علاقه  در آمریکا دنبال شود اما با اتهاماتی که به ترامپ وارد شد که در انتخابات‌2016 از روسیه کمک گرفته است، ترامپ نتوانست آنگونه که می‌خواست این دوستی‌ها را ادامه دهد. شاید شاهد اختلاف مرموزی میان طرفین نبودیم اما خارج شدن ترامپ از برخی توافقات بین‌المللی که با روسیه داشت، برخی واکنش‌ها از سوی مسکو را به همراه داشت.


مکی با اشاره به روی کار آمدن جوبایدن و افزایش تنش‌های میان آمریکا و روسیه، یادآور شد:  اکنون و با آمدن جو بایدن در کاخ سفید، او تلاش دارد تا از مسائل حقوق بشری، تحولات کنونی روسیه و بازداشت ناوالنی از فعالان سیاسی روسیه را به‌عنوان ابزاری برای سیاست‌های خود در رابطه با مسکو دنبال کند. اینگونه اقدامات دولت بایدن، می‌تواند زمینه بیشتر شدن اختلافات میان آمریکا و روسیه را رقم زند؛ آمریکا می‌خواهد با این فرصت پیش آمده تظاهرات در روسیه فشار به پوتین را افزایش دهد تا سیاست جنجال‌طلبی خودش را دنبال کنند.


اگر چه روسیه و چین رقبای جدی آمریکا در عرصه‌های نظامی یا اقتصادی هستند، اما دولت بایدن دریافته است که با اینگونه ابزارهای سیاسی می‌تواند رویکردهایش نسبت به روسیه را دنبال کند. این انتظار می‌رود که برای رسیدن به برخی مقاصد و راهبردهای سیاسی خودشان در قبال روسیه، فشارهای اقتصادی یا سیاسی علیه مسکو داشته باشند کما اینکه برخی رفتارهای غرب در قبال روسیه را در مسائل اوکراین دیده‌ایم.


مرتضی مکی: 


اکنون و با آمدن جو بایدن در کاخ سفید، او تلاش دارد تا از مسائل حقوق بشری، تحولات کنونی روسیه و بازداشت ناوالنی از فعالان سیاسی روسیه را به‌عنوان ابزاری برای سیاست‌های خود در رابطه با مسکو دنبال کند.


منبع: روزنامه صبح‌نو


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته