دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1399 - 00:02
مرندی در گفت‌و‌گو با آنا:

تصور اجرای کامل برجام از سوی بایدن ساده‌لوحانه است/ اظهارات برخی کشورهای عربی درباره توافق هسته‌ای را نباید جدی گرفت

یک کارشناس امور بین‌الملل تأکید کرد که تصور اینکه بایدن هم بخواهد برجام را کامل اجرا کند، یک تصور ساده‌لوحانه و بسیار دور از ذهن است.
کد خبر : 546941
43779.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، در تابستان سال ۱۳۹۴ زمانی که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بود ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شامل آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و انگلیس بعلاوه آلمان موسوم به 1+5 به توافقی دست یافتند که به "برنامه جامع اقدام مشترک" یا برجام موسوم شد. برجام ایران را ملزم می‌کرد تا فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را در چهارچوب جدید برجام ادامه دهد و در مقابل 1+5 را هم ملزم می‌کرد تا زمینه را برای لغو همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران آماده کنند.


اما با روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ وی شروع به فراهم کردن زمینه خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای کرد و بالاخره در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ کشورش را از توافقی قانونی با ایران خارج کرد و به‌صورت یک‌جانبه نه‌تنها تمامی تحریم‌های موقتاً لغو شده علیه ایران را فعال کرد بلکه سیاست فشار حداکثری برای به‌اصطلاح از پا درآوردن ایران را در سرلوحه امور قرار داد.


ترامپ با ارائه یک طرح ۱۲ بندی اعلام کرد درصورتی‌که ایران شرایط واشنگتن را بپذیرد حاضر به مذاکره با تهران و انعقاد توافقی جدید خواهد بود اما ایران به درخواست غیرمنطقی دولت ترامپ تن نداد. با فرارسیدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سیزدهم آبان و نتیجه شمارش آرا و اعلام رسانه‌های آمریکایی و اروپایی مبنی بر پیروزی جو بایدن دموکرات این زمزمه شنیده می‌شود که واشنگتن بار دیگر می‌خواهد به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد.


این احتمال زیاد است که جو بایدن پس از گرفتن نظر مثبت الکترال کالج و نیز تأیید کنگره آمریکا رسماً به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده معرفی گردد.


ایران کوچکترین تغییر در متن توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد


"سید محمد مرندی" استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا تحولات اخیر در خصوص احتمال بازگشت دولت جو بایدن رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده و اظهارنظرها در این خصوص را به بحث نشست.


مرندی که از سال‌های دور تحولات در زمینه برنامه هسته‌ای ایران و رویکرد غربی‌ها قبل و پس از توافق هسته‌ای را زیر نظر داشته است در خصوص بازگشت آمریکا به برجام گفت: در ابتدا تأکید کنم که ایران هیچ تغییری حتی تغییری کوچک در متن توافق هسته‌ای را نمی‌پذیرد. تصور اینکه بایدن هم بخواهد برجام را کامل اجرا کند، یک تصور ساده‌لوحانه است چون باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق هم هرگز برجام را کامل اجرا نکرد چه برسد به اینکه بایدن بخواهد این کار را کند ولی درهرحال ایران به حکومت آمریکا این فرصت را می‌دهد که برجام را اجرا کند اما تصور اینکه دولت آمریکا همه تحریم‌ها را بردارد و برجام را کامل اجرا کند، بسیار دور از ذهن است.


این کارشناس امور بین‌الملل در خصوص اظهارات برخی از مقامات دولت‌های عربی در منطقه و درخواست آن‌ها برای اعمال اصلاحاتی در متن برجام گفت: با توجه به مطالبی که قبلاً گفتم هر نظری در مورد اصلاحات در برجام اضافی، بی‌مورد و بیجاست چون اصلاحات کوچک هم پذیرفته نمی‌شود. ایران به دونالد ترامپ باج نداد، حالا که بایدن در شرایط خیلی ضعیف‌تری نسبت به او قرارگرفته، اصلاً دلیلی وجود ندارد که ایران به بایدن باج بدهد.




بیشتر بخوانید:


همکاری با آژانس تا زمانی که طرف مقابل دچار اشتباه راهبردی نشود ادامه خواهد داشت/ ایران لنگرگاه ثبات در منطقه


غرب در موضوع هسته‌ای ایران نگاه‌های تبعیض‌آمیزی دارد/ تداوم یک‌طرفه تعهدات پذیرفتنی نیست




برای اطلاع ازنظر مرندی در خصوص شروط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام لازم است که اظهارات دو مقام عالی‌رتبه سیاست خارجه کشور در این خصوص بازگویی شود. در اوایل مهرماه بود که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در گفتگو با اسپوتنیک تصریح کرد که دولت آمریکا در صورت تصمیم به بازگشت به توافق هسته‌ای، باید خسارات واردشده به ایران به دلیل خروج ترامپ از برجام را جبران کند. وی تأکید کرد که واشنگتن باید تعهد بدهد که به اقدامات غیرقانونی و غیرمنطقی مثل خروج از برجام دست نخواهد زد. ظریف همچنین یک روز قبل از انتخابات امریکا در گفتگو با شبکه سی. بی. اس تصریح کرد که کشورش تحت هیچ شرایطی مذاکره مجدد بر سر مفاد برجام را بررسی نمی‌کند.


در همان اوایل مهرماه مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با بخش جهانی بی‌بی‌سی اعلام کرد که در صورت پیروزی جو بایدن و تصمیم دولت جدید آمریکا برای بازگشت به برجام، تهران شرایطی برای ازسرگیری کامل تعهدات برجامی خود خواهد داشت.


تخت‌ روانچی ادامه داد که پیش‌شرط تهران برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران است زیرا در واقع اصل برجام دربرگیرنده همین موضوع اساسی است. تخت روانچی که یکی از اعضای اصلی هیئت مذاکره‌کننده ایران در گفت‌و‌گوهای برجام بود از شرایط خاص ایران سخن گفت که اولین آن‌ها می‌تواند برگشت به برجام آمریکا بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط یا تغییر در متن و روح توافقنامه باشد.


مرندی در زمینه شروط ایران این‌گونه توضیح داد که آنچه شروط ایران و تغییرناپذیر است این است که آمریکایی‌ها باید برجام را کامل اجرا کنند نه اینکه تحریم‌هایی که ترامپ وضع کرده را بردارد. نه! چون در زمان اوباما هم آمریکا برجام را اجرا نکرد. آمریکا باید برجام را کامل اجرا کند. بعدازاینکه آمریکا برجام را کامل اجرا کرد، آن موقع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به خاطر خسارتی که در این چهار سال (عدم اجرای کامل برجام) به ما زدند باید به ما غرامت دهند تا اجازه داده شود آمریکا برگردد به برجام یعنی بار دیگر عضوی از 1+5 شود؛ بنابراین، هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود تا برجام اجرای کامل نشود که تابه‌حال چنین اتفاقی رخ نداده. چنانچه کامل اجرا شد، آن موقع تازه باید نشست و دید که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها چه امتیازی می‌دهند که ما اجازه دهیم آمریکایی‌ها به برجام برگردند.


مرحله پایانی مذاکرات هسته ای برای تنظیم برنامه جامع اقدام مشترک در وین اتریش


نظرات مقامات کشورهای عربی منطقه برای آمریکا اهمیتی ندارد


این استاد دانشگاه تهران سپس به عدم تأثیر حکام دولت‌های منطقه ازجمله سعودی‌ها بر تصمیمات آمریکا در رویکردشان نسبت به توافقی جدید با ایران تأکید کرد که کشورهای عربی منطقه در حدی نیستند که در تصمیم‌گیری‌های آمریکا نقشی ایفا کنند. آمریکایی‌ها خودشان تصمیم‌ گیرنده‌اند و خودشان هم به این کشورها خط می‌دهند. بنابراین حرف‌های این کشورها را خیلی نباید جدی گرفت. آمریکایی‌ها اگر این‌ها را مطرح می‌کنند (کشورهای عربی هم‌پیمانشان در خصوص اصلاحات در برجام را مجبور به اظهارنظر می‌کنند) برای این است که بهانه‌تراشی کنند و به تعهدات خودشان عمل نکنند و ایران هم باج نمی‌‌دهد. به‌هیچ‌وجه ایران درباره برجام دوباره مذاکره نخواهد کرد و به نظر من مصوبه مجلس بسیار مصوبه خوبی بود از باب اینکه به آمریکا و اروپایی‌ها نشان داد که باج‌خواهی از ایران فایده ندارد. نباید به جریانات خاصی که در کشور در پی تضعیف استقلال کشور برای رضایت آمریکا هستند توجه کرد.


به گزارش آنا، اوایل همین هفته «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در گفت‌وگویی با روزنامه ایتالیایی «لاریپابلیکا» گفت، ریاض با بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران (برجام) امضاشده در سال ۲۰۱۵ مخالف نیست اما آنچه ما امیدواریم این است که با تمام مسائلی که منجر به نگرانی از ایرانی‌ها شده، برخورد شود که در رأس آن، ضرورت ممنوعیت دائم غنی‌سازی اورانیوم و عدم امکان بازگشت ایران به این فعالیت‌ها در اولین لحظه‌ای است که میان "طرفین قرارداد" اختلاف به وجود می‌آید.


فرحان سپس ادعا کرد، مسئله بازرسی از تأسیسات ایرانی نیز باید حل شود زیرا سایت‌های نظامی مخفی وجود دارند که محدودیت‌هایی برای بازرسان اعمال می‌شود؛ لازم به ذکر نیست که توافق سابق به فعالیت‌های خصمانه و توسعه‌طلبانه ایران گریز نزده بود.


روز آرام بهارستان


مجلس شورای اسلامی


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر یازدهم آذرماه سال جاری، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را بررسی و تصویب کردند.


بر اساس این مصوبه، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در صورت عدم اجرای کامل تعهدات ازجمله کشورهای 1+4 (آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه) توافق هسته‌ای در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش، یک ماه پس از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، نظارت‌های فراتر از پادمان ازجمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.


انتهای پیام/4155/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته