دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1394 - 08:30

افق‌های نو به کمربند منظومه شمسی رسید

فضاپیمای «نیوهورایزنز» یا «افق‌های نو» ناسا که پس از رسیدن به پلوتو با مأموریت تازه‌ای به دورترها فرستاده شد، بالاخره به کمربند منظومه شمسی رسید و نخستین تصاویر را از این محل ارسال کرد.
کد خبر : 54356

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از وب‌سایت ناسا، نقطه‌های متحرک و روشنی که در تصاویر دیده می‌شوند، دانه‌های برف یا تداخل امواج نیست، سیارک‌ها و اجرامی هستند که در کمربند «کیپور» هستند.


کمربند کیپور، کمربندی از اجرام کوچک فضایی، سیارک‌ها و غبار بین سیاره‌ای که مرز منظومه شمسی ما و جهان بیرون را مشخص می‌کنند. این کمربند از خورشید 3/3 میلیارد مایل (5/3 میلیارد کیلومتر) فاصله دارد و اکنون برای نخستین‌بار است که محلی نزدیک به چشم انسان دیده می‌شود.


فضاپیمای نیوهورایزنز ناسا پس از آنکه برای نخستین‌بار توانست به سطح پلوتو نزدیک شود و تصاویر و تجربه بی‌نظیری را برای انسان رقم بزند، اکنون به فاصله 170 میلیون مایلی (272 میلیون کیلومتر) کمربند کیپور رسیده است که این فاصله 15 برابر نزدیک‌تر از جایی‌ست که تا به‌حال به این کمربند نگاه می‌کردیم.


این فضاپیما به تازگی توانسته جرم فضایی موسوم به «1994JR1» را به تصویر بکشد که از سیاره کوتوله پلوتو هم کوچکتر است و در رده سیارک‌های Haumea و Makemake قرار می‌گیرد که دورتر از پلوتو و در کمربند کیپور قرار دارند.


فضاپیمای نیوهورایزنز مجهز به پیشرفته‌ترین دوربین‌ها و آزمایشگاه‌های شیمیایی و تجهیزاتی است که می‌تواند غبار و گاز را از اطراف جمع‌آوری کرده و پس از آزمایش ترکیبات آنها، اطلاعات را به زمین ارسال کند.


این فضاپیما پس از آنکه مأموریت خود برای بررسی پلوتو یکی از قمرهایش را به انجام رساند، هنوز مقدار قابل ملاحظه‌ای سوخت و توان برای ادامه حیات داشت و این موضوع موجب شد که ناسا به فکر تمدید مأموریت و ادامه راه به سوی مرزهای منظومه شمسی بیفتد.


در صورتی که انجام این مأموریت در بودجه ناسا تصویب شود، نیوهورایزنز مسیر خود به سوی کمربند کیپور را ادامه می‌دهد تا در یکم ژانویه 2019 (11 دی‌ماه 1397) از نزدیکی کوتوله 2014MU69 عبور کند و اطلاعات تازه‌ای برای ما بفرستد.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته