رادیو در مسیر تیویپلاس/ در برنامه رادیویی «پشت صحنه» چه خبر است؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، برنامه «پشت صحنه» با جدیدترین خبرهای روز دنیا درباره زندگی و حواشی فعالیتهای حرفهای هنرمندان در حوزه سینما، تئاتر، موسیقی و ... روزهای شنبه تا چهارشنبه به صورت یک هفته درمیان ساعت۲۱ تا ۲۲ از رادیو تهران پخش میشود. اما مسیر فعلی این برنامه سوالاتی بهوجود میآورد که باید آنها را مطرح کرد.
صداوسیما از سالها پیش بهعنوان رسانه مرجع در کشورمان مطرح بوده و حتی امروز و با پیدایش رسانههای متنوع دیگر، همچنان رسانه اصلی در ایران است. هرچند که رسانه ملی با ریزش قابلتوجه مخاطب نسب به سالهای قبل مواجه شده اما این مساله از اهمیت آن نمیکاهد. یکی از کارکردهای اصلی صداوسیما تولید و پخش برنامههایی در حوزه سرگرمی است.
البته ممکن است فضای برخی از برنامهها به شکلی باشد که از مسیر اطلاعرسانی و ایجاد چالش درپی سرگرمی مخاطب باشند. این موضوع نه تنها اتفاق بدی نیست، که اگر از مسیر درستی باشد بسیار خوب هم است. در تاریخ رسانه ملی برنامههای متعددی بوده که براساس اطلاعرسانی، خبرپراکنی و ایجاد چالش به مخاطبان زیادی دست یافتهاند.
برنامههای گفتوگو محوری مثل شبهای شیشهای، پارک ملت، هفت و... در تلویزیون و برنامههای معتبری مثل کافه رادیو، راه شب و... در رادیو نمونههایی از این مدل برنامههاست. طبیعی است در این روزها که اینستاگرام و توییتر در بین جوانان یکهتازی میکنند، رسانه ملی تمام تلاشاش را برای هدایت مخاطبان به سمت خود انجام دهد.
این اقدامی است که وظیفه رسانه ملی است. اما سازوکاری که در رسانه رسمی جمهوری اسلامی وجود دارد متفاوت از دیگر رسانهها و فضای مجازی است. در همین دهه90 تلویزیونهای اینترنتی با هدف سرگرمیسازی و جذب مخاطبان فضای مجازی شروع به کار کردند. یکی از مشهورترینشان تیویپلاس بود. تیویپلاس با ورود به مسائل و موضوعات عمدتا زرد و حاشیهدار که در رسانه رسمی قابلیت طرح نداشت، نامش را مطرح کرد.
البته این رسانه بهدلیل روند کاری به سرعت به برندی نه چندان خوشنام تبدیل شد که منتقدان زیادی داشت. یکی از مجریان برنامههای تیویپلاس مصطفی امامی بود. وی با اجرا در برنامههای«کاکتوس» در سایت آپارات و «تیوی پلاس» دیده شد و اکنون در کنار گویندگی و اجرا بهعنوان کارگردان برنامه مسابقات نیز فعالیت داشته که از جمله کارگردانی مسابقه پنج ستاره را میتوان نام برد.
«پشت صحنه» یا تیویپلاس؟
حالا برنامه «پشت صحنه» از رادیو تهران پخش میشود. چند هفته پیش سام درخشانی در گفتوگو با این برنامه از مهاجرت ریحانه پارسا خبر داد. تقریبا هر هفته یکی از سلبریتیها مهمان تلفنی برنامه میشود و درباره موضوعات حاشیهای میشوند. مهران غفوریان یکی دیگر از نمونههاست. این برنامه حتی با یکی از بازیگران درجه چندم که صرفا چند سکانس بازی کرده و بقیه عمرش را در حواشی عجیب و غریب بوده هم وارد بحث شد.
امامی در برنامه زنده در رادیو تهران با شقایق دلشاد مصاحبه کرد و درگیری لفظی باعث شد تا این بازیگر زن ارتباط تلفنی را قطع کند. اما نکته قابلتوجه درباره برنامه مذکور بیش از این حواشی زرد از جنس تیویپلاس است. چند روز پیش دو نفر از کسانی که در خارج از کشور در موضوع مهاجرت ریحانه پارسا بودهاند در لایو اینستاگرامی نکته عجیبی را بیان کردند.
فردی که در روزهای ابتدایی حضور پارسا در ترکیه کنار او بوده گفت: «ریحانه پارسا در کنار من نشسته بود و به سام درخشانی زنگ زد. او از درخشانی خواست موضوع مهاجرت را در گفتوگو با بچههای تیویپلاس که هماهنگ شدهاند بیان کند!» با فرض صحت ادعای این فرد و براساس چیزی که درخشانی گفته بود؛ یعنی اینکه او به صورت اتفاقی وقتی درپی اجاره جایی بوده، با خانه متعلق به پارسا روبهرو شده و از ماجرای مهاجرتاش مطلع شده، باید مطمئن بود تمام این ماجرا از پیش هماهنگ شده بوده است.
در اختیار سلبریتیها
براساس سابقه مجری این برنامه آیا نباید به این اتفاقات شک کرد؟ یعنی «پشت صحنه» به تریبونی مهندسیشده برای حاشیهسازی برخی از سلبریتیها بدل شده است؟ همانطور که گفته شد رسانه ملی نیاز به تولید برنامههایی چالشی دارد که سروصدا کنند و البته بسیار خوب است که صداوسیما بتواند جایگاه مرجعیت رسانهای خودش را حفظ کند.
بسیار خوب است مخاطب اخبار و خوراک موردنیازش را بهجای اینستاگرام و توییتر از بستر رسانه ملی تأمین کند. اینکه چهرهها تلفن برنامههای صداوسیما را پاسخ بدهند هم اتفاق خوبی است اما همه اینها اقتضائاتی دارد. رسانه باید هدایتگر مهمانان و مصاحبهشوندههایش باشد نه آنکه آنها رسانه را مهندسی و هدایت کنند.
رسانه باید تریبونی برای ارتباطگیری و پاسخگویی چهرهها به مخاطبان باشد، نه تریبونی برای حاشیهسازی آنها. برنامههایی مثل «پشت صحنه»، قرار است آنسوی نادیده ارتباطات و تعاملات فرهنگ و هنر را نشان دهد نه اینکه خودش هم دارای پشتصحنه ناپیدا باشد.
منبع: روزنامه صبحنو
انتهای پیام/
انتهای پیام/